انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

از جشنواره‌های تخصصی موسیقی حمایت می‌کنیم/ راه‌اندازی نهایی سامانه آلبوم دفتر موسیقی تا پایان سال

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، به نقل از خبرگزاری فارس، فرزاد طالبی، مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد، در حاشیه برگزاری جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی به خبرنگار موسیقی فارس گفت: «به اعتقاد من جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی باید سال‌ها قبل‌ از این برگزار می‌شد. این جشنواره توسعه موسیقی اصیل ایران را هدف قرار داده و حول محور آن حرکت می‌کند. صیانت از محتواهای شنیداری چون موسیقی اصیل ایرانی و موسیقی نواحی، جزو وظایف دفتر موسیقی است و دفتر موسیقی به عنوان متولی موسیقی کشور حمایت از این نوع موسیقی‌ها را که به نوعی بخشی از هویت فرهنگی ما را می‌سازد، وظیفه خود می‌داند.»

وی افزود: «برگزاری جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی جز اولویت‌های ما بود که خوشبختانه موفق شدیم با بهره‌گیری از توان بخش خصوصی اولین دوره آن را برگزار کنیم. ما از ابتدا بنایمان این بود که مستقیما جشنواره را به شکل دولتی برگزار نکنیم و صرفا این بود که در نقش نظارتی و هدایتی حضور داشته باشیم. مانند دیگر جشنواره‌های تخصصی حوزه موسیقی که جشنواره موسیقی کلاسیک معاصر دیگر نمونه در این زمینه است. به طور کلی رویکرد ما در قبال جشنواره‌های تخصصی رویکردی حمایتی با بکارگیری توان بخش خصوصی خواهد بود.»

طالبی درباره استمرار این جشنواره نیز گفت: «قطعا به دنبال استمرار برگزاری این رویدادهای تخصصی در حوزه موسیقی هستیم. دفتر موسیقی هم در همین راستا هر کمکی که بتواند در جهت استمرار برگزاری این جشنواره انجام خواهد داد. از طرفی موسسه ساز و آواز که یک موسسه فرهنگی هنری است، تمامی امور اجرایی جشنواره را بر عهده دارد، و فکر می‌کنیم همین امر به تداوم برگزاری این رخداد بیانجامد.»

مدیرکل دفتر موسیقی درپاسخ به این سوال که آیا با تکثر جشنواره‌ها در فضای موسیقی کشور موافق است یا خیر نیز گفت: «طبعا جشنواره موسیقی فجر نمی تواند بار تمام گونه‌های متنوع موسیقی را بر دوش بکشد، نمی‌تواند نقش‌های آموزشی و تخصصی آنگونه که باید ایفا کند و اساسا از توان جشنواره هم خارج است. ضمن این که جشنواره فجر وظیفه بررسی و داوری آثار شنیداری موسیقی ایران را برعهده دارد. بیشتر تمرکز خود را معطوف این حوزه حساس کرده است. بر همین اساس باید از جشنواره‌های تخصصی این حوزه استقبال و حمایت کرد.»

فرزاد طالبی درباره آخرین وضعیت سامانه مجوز آلبوم نیز توضیح داد: «در حال حاضر این سامانه به طور آزمایشی راه‌اندازی شده و هنرمندان و شرکت‌ها می‌توانند با مراجعه به این سامانه درخواست مجوز آلبوم خود را ثبت کنند. در حال حاضر هم تیم فنی مشغول انجام فرآیند نهایی سازی این سامانه است و امیدواریم تا پایان سال بتوانیم از این نسخه نهایی سامانه آلبوم در جهت تسهیل امور هنرمندان بهره‌برداری کنیم.»

مدیر کل دفتر موسیقی درباره موضوع مجوز به «تک آهنگ‌ها» و در پاسخ به این سوال که عامل بازدارنده دفتر موسیقی برای هنرمندانی که بدون مجوز اقدام به انتشار تک‌آهنگ در فضا مجازی می‌کنند، گفت: «باید در ابتدا بر سایت‌هایی که اقدام به انتشار قطعات بی‌مجوز می‌کنند، متمرکز شد.مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه برخورد قانونی با این سایت‌های متخلف را خواهد داشت و بر اساس گزارشی که این دفتر در این زمینه ارایه می‌دهد، به وظیفه قانونی خود می‌کند »

وی ادامه داد: «سیاست ما در این خصوص این است که اول هنرمندان را در این جهت ترغیب و تشویق کنیم. البته در یک سال اخیر غالب قطعاتی که در فضای مجازی به صورت تک‌اهنگ منتشر شده‌، مجوز دار بوده‌اند. اما در همین دو سه روز که اقدام به اعلام رسمی این موضوع کردیم، هنرمندان و مؤسسات هنری مربوطه استقبال بسیار خوبی انجام داده‌اند. ضمن این که ما در مرحله اول این طرح سایت‌های موسیقی را بیشتر مورد نظر قرار داده‌ایم.