انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

ارکستر نیلپر و اجرای آثار مینیمالیستی

ارکستر نیلپر (ارکستر فستیوال بین‌المللی معاصر تهران) به رهبری نوید گوهری در نخستین روز جشنواره موسیقی فجر در سئانس اول در تالار رودکی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سی و سومین جشنواره موسیقی فجر، ارکستر تیلپر که به عنوان ارکستر ثابت فستیوال موسیقی معاصر تهران حضور فعالی داشته در اجرای امشب خود سه قطعه از قطعات آهنگسازان مینیمالیست غربی را به رهبری نوید گوهری برای مخاطبان خود اجرا کرد. نوید گوهری مدیر هنری فستیوال موسیقی معاصر تهران، مدیر کانون موسیقی معاصر و مدیر هنری و رهبر ثابت ارکستر نیلپر در تهران است.  او با همکاری احسان تارخ (به عنوان مدیر اجرایی) در سال ۱۳۹۴ اقدام به پایه‌گذاری و تأسیس نخستین فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران کرد. این ارکستر همواره تمرکز اجراهای صحنه‌ای خود را بر اجرای آثار موسیقی معاصر از آهنگسازان ایرانی و بین‌المللی گذاشته و از نوازندگان جوان به عنوان سولیست در برنامه‌های خود استفاده کرده است.

ارکستر نیلپر در اجرای امروز خود سه قطعه از لوئیس اندریسن (سمفونی برای سیم آزاد)، ارنستو فرری (نیایش و کیهان)، و جان آدامز(حلقه‌های لرزان) اجرا کرد که مورد تشویق مخاطبان قرار گرفت.

نوید گوهری پس از اجرای برنامه به مخاطبان گفت: این کنسرت برای ما یک ماراتن است، یک ماراتن  ذهنی و بدنی. اجرای موسیقی معاصر جرأت می‌خواهد، شنیدنش هم همین‌طور. امیدوارم که این موسیقی تأثیر خودش را بگذارد و ذهن ما باز شود. این موسیقی نزدیک‌ترین موسیقی به زندگی ماست. تشکر ویژه می‌کنم از جناب آقای فرزاد طالبی که در این دو سه سال اخیر از این موسیقی حمایت کردند.

اعضای ارکستر در این اجرا عبارت بودند از: نوید گوهری (رهبر ارکستر)، بابک کوهستانی (کنسرت مایستر)، پویا دهلاری، آناهیتا واحدی، فرمهر بیگلو، یاسمن کشاورزی، صبا علی محمدی (ویلن)، کاوه تسعیری، سهراب ملک‌زاده (آلتو)، ماکان خویی نژاد، سهراب ملک‌زاده (ویولنسل)، فرشید پاتی‌نیان (کنترباس)، امیرحسین حیدری (دستیار اجرایی) و احسان تارخ (مدیر ارکستر).

سی و سومین دوره جشنواره موسیقی فجر از ۲۰ تا ۲۹ دی ماه در سالن‌های وحدت، رودکی، آزادی، نیاوران، ایرانیان و میلاد به ریاست حمیدرضا نوربخش در حال برگزاری است.