انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

اجرای پیشکسوت ارمنی در نخستین روز جشنواره موسیقی فجر

«ژیوان گاسپاریان» نوازنده مطرح دودک از ارمنستان در اولین روز سی و دومین دوره جشنواره موسیقی فجر، مخاطبان را به نوای ساز خود و موسیقی ارمنستانی مهمان کرد.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، این اجرا با قرائت پیامی به مناسبت گرامیداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی آغاز شد.

چهره هایی چون علی مرادخانی (معاون امور هنری وزارت ارشاد)، حمیدرضا نوربخش (مدیر سی و دومین جشنواره موسیقی فجر و مدیرعامل خانه موسیقی)، بهرام جمالی (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران) به تماشای این کنسرت آمده بودند.

می توان حضور گاسپاریان را در بخش بین الملل این دوره از جشنواره مهم ترین اجرا در این بخش دانست. سال گذشته خبر رسمی حضور و اجرای این نوازنده بین المللی همراه با سهراب پورناظری منتشر شد اما چند روز مانده به شروع جشنواره موسیقی فجر وی به بیماری آنفلوانزا مبتلا شد و نتوانست در این رویداد حضور داشته باشد.

در بخش ابتدایی این کنسرت گاسپاریان به همراه سه نوازنده دودوک دیگر به روی صحنه آمدند و چند قطعه بی کلام را اجرا کردند که در میان آنها قطعه معروف “ساری گلین” نیز وجود داشت. اجرای این قطعات که عموما حال و هوای غمگینی داشتند نفسها را در سینه حبس کرده بود.


در ادامه دو نوازنده دیگر به گروه اضافه شدند، یکی از آنها تار و گیتار و دیگری ضرب می نواختند. با ورود این سازها و اجرای چند قطعه دیگر فضای شادتری بر سالن حاکم شد. سپس تار و ضرب به تکنوازی و نواختن قطعه ای مشترک پرداختند که تشویق مخاطبان را به دنبال خود داشت.

گاسپاریان برای ادامه کنسرت خود اجرای موسیقی فیلم گلادیاتور و قطعه با کلام “ماما” از آلبوم “به تماشای آب های سپید” که اثر مشترک این نوازنده دودوک با حسین علیزاده -نوازنده مطرح تار ایرانی- است را در نظر گرفت. او دو قطعه باکلام دیگر نیز خواند.


آخرین قطعه ای که در این کنسرت نواخته شد، فضای شادی داشت و در آن گاسپاریان و یکی از نوازندگان دیگر دودوک با سازهای خود صدایی مانند آواز و چهچهه پرندگان ایجاد کردند که با استقبال و تشویق مخاطبان همراه بود.
گاسپاریان پس از این اجرا در سخنانی بیان کرد: ارامنه ارمنستان و ایران با یکدیگر برادر هستند و فرهنگ نزدیکی دارند. این نوازنده دودوک همچنین ارتحال آیت الله رفسنجانی را تسلیت گفت و از مردم تشکر کرد.

عکس ها: هلیا سعیدی