انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

ابوترابی: سمفونی آزادگان برآمده از ارزش های ملی و اسلامی ماست

قطعه سمفونی آزادگان (سرزمین دلاوران) تازه ترین اثر احمد پژمان با حضور حجت ا‌لسلام سیدمحمدحسن ابوتر‌ابی، علی مرادخانی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرزاد طالبی، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، احمد پژمان و علی اکبر صفی پور، رییس بنیاد رودکی با رهبری شهرداد روحانی توسط ارکستر سمفونی تهران اولین تمرین شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، احمد پژمان به عنوان خالق اثر در این تمرین حضور داشت و اجرای ارکستر سمفونیک تهران را از نزدیک مشاهده کرد. وی ضمن ابراز خشنودی از این تمرین اشاره کرد: همچنان احتیاج هست تا این قطعه برای بهترین اجرا تمرین شود.

سمفونی آزادگان برآمده از ارزش های ملی و اسلامی ماست
بعد از تمرین ارکستر سمفونی و در یک نشست خبری، حجت ا‌لسلام سیدمحمدحسن ابوتر‌ابی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی درباره قطعه آزادگان ضمن اشاره به ارزشمندی دفاع مقدس توضیح داد: از ارزش های اسلامی و ملی که در تاریخ انقلاب اسلامی خلق شد دفاع مقدس به عنوان یک ارزش و اثر برجسته ماندگار بی بدیل اسلامی و ملی است. به گمان بنده دفاع مقدس یک آیینه شفاف و روشنی است از ارزش هایی که ملت ایران به عنوان یک ملت تربیت شده در مکتب قرآن و پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) از او برخوردار بوده اند.
وی درباره آزادگان و ارزشمندی حضور آن ها بعد از جنگ تاکید کرد: ملت ایران همه آن ارزش ها را در دوران دفاع مقدس در رویارویی با نظام حاکم بر جهان و قدرت هایی که در خدمت نظام سلطه ایفای نقش می کنند به نمایش گذاشت. اما یکی از برگ های زرین و پر افتخار تاریخ زیبا و ماندگار دفاع مقدس برگ زرین آزادگی است در این تاریخ. آن قدر این برگ زیباست که حتی مزدورانی که رزمندگان ما را در اسارت داشتند به این استقامت و اقتدار و پایمردی و ایستادگی در کنار ارزش های انقلاب اذعان داشتند.
ابوترابی با اشاره به قطعه سمفونی آزادگان و قابلیت های هنری ارزشمند آن تصریح کرد: اثر ارزشمندی که استاد برجسته جناب آقای پژمان و استاد کارآزموده جناب آقای روحانی خلق کردند یک اثر زیبای هنری است برآمده از ظرفیت های ملی ما برای تبیین و ترسیم گوشه ای از زیبایی ها و ارزش های تاریخ اسارت و کار بزرگی که آزدگان افتخار آفرین و مقاوم در دوران اسارت خویش آفریدند. وی در پایان صحبت هایش ضمن تشکر از تمام کسانی که در خلق و اجرای این اثر نقش داشتند افزود: بنده به نوبه خودم از آقای پژمان و روحانی و همین طور بنیاد رودکی و دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همه برادران و خواهران محترمی که در خلق این اثر تلاش نمودند تشکر می کنم.

هنرمندان به پاسداشت رشادت های رزمندگان متعهدند
در ادامه این نشست علی مرادخانی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نقش هنرمندان در پاسداشت زحمات آزادگان گفت: ما افتخار داریم و خوشحالیم که به عنوان حوزه هنر نقش هرچند کوچکی ایفا کنیم در سپاس از همه آزدگانی که فداکاری کردند تا اکنون بتوانیم در آسایش و آرامش فعالیت کنیم. ما به عنوان اعضای حوزه هنر برای همه کسانی که برای این کشور زحمت کشیدند و تلاش کردند ارزش زیادی قائلیم و تمام توان خود را در این راستا در جهت حمایت از این زحمات صرف می کنیم. مرادخانی در ادامه با اشاره به خلق قطعه آزادگان گفت: خوشحالیم که دوستان ما در این زمینه کار کردند و این نشان دهنده آن است که هنر ما واقعا هنر متعهدی است و هنرمندان ما هم متعهدند که آنچه را به درستی در این کشور بوده و اتفاق افتاده اینگونه پاس می دارند و همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند با هنر این گونه اتفاقات جاودانه خواهد شد. وی در ادامه با اشاره به کارهای قبلی احمد پژمان افزود: استاد پژمان با کار ارزشمندی که روی یک شعر زیبای مردمی انجام دادند و ان را به یک قطعه جاودان و ماندگار در عرصه هنر انجام دادند باعث شدند که این اثر هنری هم در ایران و هم در جهان به عنوان یک کار ارزشمند هنری شناخته شود و من فکر می کنم قطعه آزدگان نیز واجد چنین ویژگی هایی خواهد بود و هرجا که بعدها از آن یاد شود شود بخشی از جاودانگی حماسه های این ملت را به خوبی نشان خواهد داد. مرادخانی در پایان در رابطه با حمایت های حجت الاسلام ابوترابی افزود: وظیفه دارم از آقای ابوترابی بابت حمایت ها و بابت زحمتی که برای این کار کشیدند تشکر کنم و در ایران کم اتفاق می افتد کسانی که در زمینه های مختلف کار می کنند توجهاتی اینگونه به بخش هنر داشته باشند. حاج آقا ابوترابی همان زمان هم که در مجلس حضور داشتند و ما مزاحمت هایی برایشان داشتیم و واقعا سپاسگزار محبت های ایشان هستیم و الان هم که تشریف دارند در این مجموعه حمایتی که ایشان کردند تا این اتفاق بیفتد هم باعث افتخار است و هم جای تقدیر و تشکر دارد.

آهنگ آزادگان اثری جاودانه می شود
در انتهای این نشست شهرداد رحانی، رهبر ارکستر سمفونیک تهران درباره اجرای قطعه آزدگان گفت: با اجرای این اثر دو افتخار نصیب من شده است. یکی اینکه این اثر برای عزیزانی نوشته شده که با فداکاری ها و از جان گذشتگی ها در جنگ تحمیلی باعث شدند حتی یک وجب از خاک ایران عزیز ما از دست نرود و این افتخار بزرگی است که مسئولیت اجرای قطعه ای در پاسداشت این عزیزان به عنوان رهبر ارکستر بر عهده من قرار گرفته و افتخار دوم این است که این قطعه از دوست هنرمند و عزیز و گرامی ما آقای احمد پژمان است و و هنگام اجرای آن به خوبی احساس می کردم که تمام حوادثی که در این اثر با نت های موسیقی روایت شده به زیبایی هرچه تمام تر به ثمر نشسته است و مطمئنم که این اثر کاری جاودانه خواهد بود.
گفتنی است قطعه سرزمین دلاوران شامل پنج بخش است که در ۴۵ دقیقه توسط ارکستر سمفونیک، گروه کر و سازهای کوبه‌ای اجرا می شود. بخش‌های آن به ترتیب «نیایش»، «نبرد»، «در بند دشمن»، «نبرد دلیران» و «جشن » است. این قطعه برای تجلیل از اسرای جنگ ایران و عراق سفارش داده شده به آقای پژمان و روز سیزده دی ماه توسط ارکستر سمفونیک تهران برای اولین بار در تالار وحدت روی صحنه می رود.