انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

آیین بزرگداشت ملیحه سعیدی در خانه هنرمندان برگزار شد/ سیدعباس سجادی: مصرف‌کننده موسیقی نیستند و به آن اضافه می‌کنند

مراسم بزرگداشت ملیحه سعیدی مدرس و نوازنده قانون به همت گروه موسیقی «نوشه» به سرپرستی نیوشا بریمانی با همکاری خانه هنرمندان ایران و خانه موسیقی جمعه ۲۱ اردیبهشت در سالن شهناز خانه‌ هنرمندان ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، در ابتدای این مراسم دکلمه‌ای از استاد ملیحه سعیدی برای حضار پخش شد. سپس دکتر محمد سریر (آهنگساز و موسیقیدان ایرانی و رئیس هیئت مدیره خانه موسیقی) با تشویق حضار به پشت تریبون آمد و دقایقی در مورد استاد ملیحه سعیدی صحبت کرد.

وی گفت: «امشب با خوشحالی مراسم بزرگداشت کسی که در حوزه موسیقی جایگاه ویژه‌ای دارد و طی چند دهه گذشته خدمات ارزنده‌ای داشته و شاگردان خوبی پرورش داده است را برگزار می‌کنیم. در حدود ده قرن گذشته موسیقی ملی ایران حکایتی از سرگذشت مردم ایران است. همه کارهای هنری عموماً اینگونه است اما موسیقی به‌طور کلی بیان این تغییر است و شاید یک زبان عام‌تری دارد که در نسل‌ها و قرن‌های مختلف بهتر می‌شود به آن استناد کرد. در دوره‌ای که گذراندیم، به نظرم قضیه یک مقدار جدی‌تر بود و دوره‌ای بود که نوازندگان و موسیقیدان‌هایی آمدند و امکان عرضه بیشتری داشتند و سازهایی مانند عود و قانون به کشورهای دیگر مهاجرت کرده بودند و بعدها به کشور ما برمی‌گردند و به نظر من این توفیقی به موسیقی ماست که دوباره به خانواده موسیقی ایران راه پیدا می‌کنند.»

پس از صحبت‌های دکتر محمد سریر، کلیپی از صحبت‌های مینا افتاده، تقی ضرابی، محمد سریر و حمیدرضا نوربخش در مورد استاد ملیحه سعیدی برای حضار پخش شد و پس از آن، سامان احتشامی (پیانو) و امیر رفعتی (آواز) روی صحنه آمدند و قطعه «راز دل» با آهنگسازی استاد همایون خرم و ترانه‌ای از بهادر یگانه و همچنین قطعه «در میان گل‌ها» با آهنگسازی استاد همایون خرم و ترانه‌ای از بیژن ترقی را اجرا کردند.

در ادامه آذر هاشمی (نوازنده سنتور) دقایقی به صحبت پرداخت و سپس رابعه زند، نوازنده جوان قانون و از شاگردان استاد ملیحه سعیدی به اجرای یک قطعه پرداخت.

سیدعباس سجادی (شاعر، ترانه‌سرا، منتقد ادبی و مدیرعامل بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران) دیگر سخنران این مراسم بود که گفت: «نگاه من به شخصیت سرکار خانم سعیدی نگاه دیگری است. یک نگاه جامعه‌شناختی و آن چیزی که در حوزه مسائلی که بر زنان ما در کشور می‌رود، بیشتر مورد توجه است. شخصیتی مانند خانم سعیدی و شخصیت‌های دیگری مانند ایشان که با تمام سختی‌ها، چه در گذشته و چه در سال‌های اخیر، برای موسیقی بوده است، با این عشق به سمت موسیقی می‌آیند و مانند خیلی از افراد مصرف‌کننده موسیقی نیستند و به آن اضافه می‌کنند. به نظر من از نعمات روزگار ماست.»

در ادامه این مراسم سیدعباس عظیمی (مدیرعامل موسسه پیشکسوتان) روی صحنه آمد و لوح تقدیری به استاد ملیحه سعیدی اهدا کرد. سپس کلیپی از فعالیت‌های هنری استاد ملیحه سعیدی برای حضار پخش شد و پس از آن گروه آوازی تونال (تهران) به سرپرستی میلاد عمرانلو روی صحنه آمد و قطعه «کوچه لر» و یک قطعه گیلکی را اجرا کردند.

سپس پریچهر خلوتی عضو کانون خوانندگان سنتی خانه موسیقی و همچنین خواننده و سرپرست گروه موسیقی پریشاد نیز پشت تریبون آمد و یک شعر از سروده‌های خودش را قرائت کرد و آن را تقدیم به استاد ملیحه سعیدی کرد.

پس از صحبت‌های پریچهر خلوتی، نیوشا بریمانی و سامان احتشامی روی صحنه آمدند و تندیس گروه موسیقی «نوشه» به همراه یک هدیه نقدی را به استاد ملیحه سعیدی تقدیم کردند.

در انتها نیز نوبت به صحبت های استاد ملیحه سعیدی رسید و وی ضمن تشکر از هنرمندان بابت حضورشان در این مراسم گفت: «دکلمه‌ای که در اول مراسم تقدیم‌تان شد، در آلبوم «هزار گیسو» که اخیراً توسط جناب آقای آزادی پس از ۹ سال منتشر شد، وجود دارد و دلنوشته‌ای به همراه ساز خودم بود که روز گذشته این آلبوم منتشر شد که شامل ۴ لوح صوتی است. خدا را می‌پرستم، عاشق همه شما هستم، عاشق موسیقی هستم، عاشق سازم هستم و عاشق همسرم زنده‌یاد احمد ستوده هستم. من این هدیه نقدی که تمام دوستان و هنرمندان عزیز برای من تهیه کردند را با اینکه به شدت نیاز دارم، با افتخار تقدیم به تمام زنان بی‌بضاعت سرزمینم می‌کنم.»

در اواخر این مراسم نیز علیرضا میرعلینقی پژوهشگر موسیقی دقایقی به صحبت پرداخت.

مرجانه گلچین، اردشیر کامکار، قاسم رفعتی، مهیار علیزاده، علی جعفری‌پویان، کیوان ساکت، یلدا صمدی، مزدا انصاری و… از جمله مهمانان این مراسم بودند.

ملیحه سعیدی مدرس، آهنگساز، مؤلف و نوازنده ساز قانون، مدیر سابق هنرستان موسیقی دختران است. وی در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ملی از استادانی چون داریوش صفت، نورعلی برومند، محمود حکیمی، یوسف فروتن و سعید هرمزی آموخت.