انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

آیین اختتامیه سومین جشنواره موسیقی کیش برگزار شد

سومین جشنواره موسیقی کیش با معرفی برگزیدگان این دوره، تقدیر از یک چهره پیشکسوت موسیقی نواحی و با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به کار خود پایان داد.

به گزارش نای، در این مراسم که ۶ اسفندماه در سالن خلیج فارس مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد، سعید پورعلی (معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش) با اشاره به اینکه در شرایط سخت کرونا قرار داریم و ملزم به رعایت اصول بهداشتی هستیم اظهار کرد: مدیریت بیماری و مقابله با آن با اتکاء به فرهنگ و امیدی که درون فرهنگ نهفته است به خوبی اتفاق خواهد افتاد.

وی افزود: ما از فرهنگ، امید و آرزوهای خودمان را می‌جوییم و به دنبال آن هستیم که با تکیه به این دست‌ساخته فاخر انسانی زندگی را نور و حلاوت بیشتری ببخشیم.

 

در شرایط سخت کرونا چراغ فرهنگ کیش خاموش نشد

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان با بیان اینکه حتی در شرایط سخت کرونا چراغ فرهنگ کیش خاموش نشده است و شاهد برگزاری رویدادهای فرهنگی، هنری، اقتصادی و اجتماعی هستیم افزود: برگزاری این رویدادها نشان می‌دهد که جزیره کیش به اتکاء نور پرتلألوء فرهنگ مردم می‌تواند در شرایطی که دست‌ها می‌لرزد و پاها سست می‌شود استوار و پرصلابت حرکت خود را دنبال کند و این امکان‌پذیر نیست مگر به اتکاء فرهنگ بسیار بالا و متنفذ کیشوندان.

وی تأکید کرد: شاید برای بسیاری معما باشد که در شرایط گردشگرپذیربودن کیش و تردد بی‌سابقه در سال‌های اخیر کیش همچنان رویدادهای خود را برگزار می‌کند به جز عنصر فرهنگ و همکاری مردم و انسجام دستگاه‌ها برای حفظ جزیره هیچ عامل دیگری را مؤثر نمی‌دانم.

پورعلی افزود: راهنمایی مدیرعامل سازمان و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی جزیره ما را در موقعیتی قرار داده که با آرامش و آمادگی بتوانیم رویدادهای اینچنینی را مدیریت کنیم و برای اینکه بتوانیم رویدادهای بزرگتری را به‌ویژه در نوروز ۱۴۰۰ در جزیره شاهد باشیم باید این همدلی‌ها ادامه داشته باشد برای کسانی که دل به فرهنگ و هنر این جزیره سپرده‌اند تا از مشاهده این رویدادها که بخشی از میراث کهن و میراث فرهنگی غنی ما را حفظ و حراست می‌کند شاد باشند.

وی با تأکید بر اینکه امروز و در سومین دوره جشنواره موسیقی کیش گنجینه غنی از گروه‌های موسیقی نواحی شناسایی شده‌اند که در ادوار مختلف پیش رو دل گردشگران و مردم منطقه را به این داشته‌های فرهنگی شاد کنند خاطرنشان کرد: موسیقی زبان مقاومت و پایداری و ریشه‌دار فرهنگی این دیار است از خراسان تا کردستان تا خوزستان و بوشهر و هرمزگان و سیستان و بلوچستان عرصه سازها، نواها، موسیقی‌ها و ترنم‌هایی است که هر ایرانی به آن افتخار می‌کند و به خود می‌بالیم که در چنین فرهنگ غنی و بر بستر چنین نام پرفرازی یعنی ایران زندگی می‌کنیم.

 

موسیقی فولکلور ایران بیان احساسات پاک و صادقانه مردم است

حمید هادی دبیر هنری سومین جشنواره موسیقی کیش نیز در این مراسم با اشاره به اهداف برگزاری این جشنواره گفت: این جشنواره با هدف شناخت، موسیقی کار و زندگی مناطق ایران، با عنوان (کارآواز) روایت جشن‌ها، مراسم آیینی مناطق ایران در راستای اشاعه فرهنگ موسیقی گروهی بومی و حفظ و تبلیغ سنت‌ها و فرهنگ اقوام، نوآوری در آواهای قدیمی و به هنگام ملودی‌های عامیانه و تشویق و ترغیب هنرمندان موسیقی نواحی کشور به آفرینش نغمات ملودی‌ها با نگاهی نو مبتنی بر فرهنگ موسیقایی بومی به منظور حفظ و انتقال ویژگی‌های موسیقی نواحی به آیندگان، معرفی جزیره زیبای کیش با برند هنر موسیقی و خدمت به رونق گردشگری هنری و ایجاد بستری مناسب برای عرضه آثار موسیقی قومی و محلی، ابلاغ پیام دوستی و مودت در سایه تلاش جمعی از مجرای موسیقی اصیل بومی و ایرانی تدوین گردیده است.

وی افزود: بر این باوریم شناخت هر قومی در تاریخ را می‌توان در موسیقی و ادبیات آن جستجو کرد و توجه به این‌گونه موسیقی نگاهی شگرف در ریشه تاریخی آن است و از آنجا که هر یک از مقام‌های موسیقایی روایت تاریخی از مردمان روزگارش است که با حس مودت و همکاری جمعی در جشن و سرور؛ پایکوبی و سماع، بزم و رزم و در نهایت غم و شادی به صورت ناخودآگاه آفریننده آن هستند؛ در کار و تلاش و زندگی روزمره مردمان راستین هر سرزمین و ایجاد ریتم و حرکات، آفرینش موسیقی و منشاء کارآوازهاست.

هادی با بیان اینکه موسیقی فولکلور ایران بیان احساسات پاک و صادقانه مردم است و هرگونه باور یا رسمی که مورد وثوق افراد یک طایفه یا اجتماعی قرار گیرد با گذشت ایام اصالت پیدا می‌کند به عنوان سنت و رسم ملی آن جامعه معرفی می‌شود تأکید کرد: از دیگر قابلیت‌های حرکات آیینی و موسیقی کارآواز رنگ و جلایی خاص بخشیدن به زندگی سخت و دشوار مردمانی سخت‌کوش و ابزاری جهت ایجاد ارتباط نمادین است.

وی ادامه داد: در فراز و نشیب دوران مستند سازی موسیقی حرکات آیینی نوای ایران صیانت از جلوه‌های ماندگار موسیقایی این سرزمین هنر پرور مهم‌ترین عامل درحفظ و گسترش ذخایر فرهنگی است و با اجرای این‌گونه جشنواره‌ها سرمایه‌های ملی میراث معنوی و فرهنگی اقوام ایران از فراموشی و خاموشی حفظ می‌گردند.

وی با بیان اینکه پس از فراخوان جشنواره ۸۷ اثر مرتبط به دبیرخانه ارسال شده بود که در مجموع ۳۸ اثر به مرحله نیمه‌نهایی راه یافت افزود: از بین آثار ۸ اثر شایسته تقدیر شناخته شد.

دبیر هنری جشنواره ملاک اصلی ارزیابی گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره را تکنیک انتقال حرکات، هماهنگی و نظم در اجرای گروهی، توجه به اصالت وخلاقیت در حرکات آیینی، بازخورد وقار اجرا و عواطف خاطب و رعایت الگوی جشنواره برشمرد.

سیدحمیدرضا حسینی مدیر دفتر شعر و موسیقی استان‌های رسانه ملی نیز در این مراسم بخشی از بیانیه هیئت برگزاری جشنواره را قرائت کرد. در این مراسم ۸ گروه از میان شرکت‌کنندگان در مرحله نهایی انتخاب و شایسته تقدیر شناخته شدند.

گروه میسان از خوستان به سرپرستی باسم حمادی

گروه سروخراسان از خراسان رضوی به سرپرسی محمدفاروق کیانی

گروه چیکسای از خراسان شمالی (کرمانجی) به سرپرستی حامد مطرانلویی

گروه شنه شاهو از کردستان به سرپرسی شاهو فتحی

گروه هامون از سیستان و بلوچستان به سرپرستی علیم قادرآتشگر

گروه ایگیدلر از اردبیل به سرپرستی آرش نظری

گروه زندگی از مازندران به سرپرستی علی حسن‌نژادی

گروه زاروگه از استان هرمزگان به سرپرستی ایوب گلزاری

گفتنی است ادای احترام به میراث داران و راویان فرهنگی کشور بخشی دیگر از این جشنواره را رقم می‌زند که به فراخور موضوعیت جشنواره به پاس سال‌ها تلاش مجدانه و متعهدانه از خدمات هنری‌شان تجلیل به عمل می‌آید. در اولین جشنواره موسیقی کیش از مقام هنری هنرمند ملی هوشنگ کامکار، در دومین جشنواره از پیشکسوت موسیقی نواحی خالو قنبر راستگو و نیز در این دوره از تلاش‌ها و همت بلند استاد محمدفاروق کیانی‌پور هنرمند حرکت آیینی ایران تقدیر به عمل آمد.

 

کیش می‌تواند حلقه اتصال و مرکز ارتباط میان موسیقی نواحی ایران باشد

غلامحسین مظفری (مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش) نیز در حاشیه آیین اختتامیه سومین جشنواره موسیقی کیش در خصوص اهمیت برگزاری جشنواره‌ها به‌ویژه جشنواره‌های آیینی در کیش اظهار کرد: برگزاری چنین جشنواره‌هایی که نماد فرهنگ و تمدن ایران بزرگ است به ویژه جشنواره‌های آیینی که کمتر مورد توجه بوده در جزیره کیش می‌تواند تأکیدی بر اهمیت توجه به ظرفیت‌های این حوزه باشد.

وی با ابراز خرسندی از برگزاری آیین اختتامیه سومین جشنواره موسیقی در جزیره کیش تأکید کرد: حضور حدود ۸۰ گروه از سراسر ایران نشان‌دهنده ظرفیت بالای موسیقی در نواحی مختلف کشور است.

مظفری با تأکید بر اینکه کیش با حضور اقوام مختلف نمادی از یک ایران کوچک است افزود: کیش ایران کوچکی است که همه ایرانیان خود را وابسته به کیش می‌داند و کیش هم می‌تواند پایگاهی برای تردد همه ایرانیان باشد.

وی کیش را حلقه اتصال و مرکز ارتباط موسیقی نواحی مختلف ایران برشمرد و با تقدیر از شرکت‌کنندگان، داوارن و مجریان برگزاری این رویداد فاخر در جزیره مرجانی کیش خاطرنشان کرد: این جشنواره که برای سومین سال به‌رغم تمامی مشکلات و شیوع بیماری‌ها از کیفیت و کمیت خوبی برخوردار بود می‌تواند نقطه آغازی برای دیگر رویدادهای فرهنگی و هنری اقوام در جزیره کیش باشد و امید است که بتوانیم خوب را توسعه و گسترش بدهیم.

در پایان این مراسم با تقدیر از حمایت‌های مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش از حامیان و برگزارکنندگان سومین جشنواره موسیقی آیینی کیش با اهداء لوح و تندیس جشنواره تقدیر شد.