انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

آواز ایرانی، گوهری گران‌بها

آیین یادبود احمدابراهیمی و دکترحسین عمویی، دو تن از اساتید و ردیفدانان برجسته، با حضور هنرمندان عرصه‌ی موسیقى عصر پنج شنبه ٧ مرداد در سالن خلیج فارس فرهنگسراى نیاوران برگزار شد.

به گزارش نای، رضا موسوى‌زاده، دبیر اجرایى این مراسم با بیان اینکه نگاه ما به موسیقى باید نگاه تاریخى باشد، زیرا گذشته موسیقى ما موسیقى امروز را مى‌سازد اظهار داشت: نگاه تاریخى و عشق این اساتید موجب شد که اصالت موسیقی را به شاگردان خود بیاموزند. ،این اساتید پاسبان حفظ اصالت ومعنویت در هنر ردیف آواز ایران بودند.

سرپرست گروه فاخته در ادامه افزود: امروزه اشکلاتى در موسیقى سرزمین ماوجود دارد ، و نیاز است عزیزانى چون این دو استاد پاسبان موسیقى  ما باشند.

سید عباس سجادى مدیرعامل بنیاد آفرینش هاى نیاوران دیگرسخنران این برنامه ضمن بیان اینکه عدم توجه صداوسیما به ردیف آوازى باعث شده آسیب هاى زیادى به این هنر وارد ، و موسیقى آوازى ایران در هجوم بعضى از نغمه هایى است که باید به آن توجه شود،تصریح کرد:زمانى در تلویزیون برنامه اى تهیه شده بود که در آن آواز به شکل جدى با نوشتن گوشه هاى موسیقى پخش مى شد و باعث شده بود مردم ما با ردیف هاى آوازى آشنا شوند. ولى امروزه متأسفانه  ما از رادیو وتلویزیون موسیقى هایی که ،فقط ریتم هاى نا آشنا ، غیر ایرانى ونامحسوس دارند مى شنویم ،که نیاز است رسانه ملى به این موضوع توجه بیشترى داشته باشد.

فاضل جمشیدی خواننده  موسیقی ایرانی نیز در سخنانی با اشاره به این نکته که خود ما دشمن آواز ایرانی هستیم خاطر نشان کرد  : امیدورام رعایت فرمایش دکتر عمومی را بکنیم و آن این که آواز حد تحملی دارد. عمومی معتقد بود آواز ایرانی گوهری گرانبراست و نباید در هر جایی آن را  به گردن انداخت .

وی در ادامه افزود : به یاد دارم روزی رفتم منزل  دکتر عمومی تا  صدایم را تست کند .بعد از آواز خواندنم  خطاب به من گفت خوب می خوانی   فقط وقتی می آیی اینجا چه چه هایت را آویزان کن بعد بیا تو .

جمشیدی در پایان صحبت هایش با نقل خاطره ای به تاثیر جامعه بر هنرمند و هنر مند برجامعه اشاره کرد و  اظهار داشت :  آواز ایرانی ظرایف دارد .در حال حاضر  در آواز خیلی فقیریم آوازبه شدت در خطر است . لذت بردن ما و اهالی موسیقی از آن کافی نیست متاسفانه  تمام جامعه را موسیقی ناسالم با خودش برده است .

محمودبختیارى ،محمودرضوانى وفریبا داودى ازدیگرسخنرانان این برنامه بودند که ضمن تقدیر از خدمات ارزنده این دو استاد ردیف آوازى ایران ،در خصوص موسیقى و ردیف آوازى سخنانى بیان داشتند ،همچنین گروه موسیقى فاخته قطعاتى را براى مخاطبان اجرا کرد. اجرای قطعات آوازى با نوازندگى تار بهرام جمالى از دیگر برنامه هاى این آیین بود.

همچنین دراین برنامه با حضور هنرمندانى چون شهرام ناظرى ، دکتر محمد سریر، حمید رضانوربخش ، نادرگلچین ،آذر سینا،على جهان دار، پورامیدى پژوهشگر موسیقى وجمالى مدیرعامل انجمن موسیقى ، پیام و لوح تقدیرى ازطرف على مرادخانى معاون هنرى وزارت فرهنگ وارشاد اسلامى به خانواده احمد ابراهیمى و حسین عمویى اهدا شد.

گفتنی است  در پایان برنامه کلیپی از صحبت های محمد رضا شجریان در اولین سالگرد دکتر عمومی پخش شد که مورد استقبال حضار قرار گرفت.