انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

آلبوم «گره» منتشر شد

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، سیامک جهانگیری، مدرس دانشگاه، آهنگساز و نوازنده نی در مورد این آلبوم توضیح داد: گره تلاشی است در اجرای سازِ نی که در برگیرنده‌ی مؤلفه و دل‌مشغولی‌های نوازنده‌ی آن است. این مجموعه شامل اجرای دو کارگان (رپرتوار) در دستگاه سه‌گاه و راست‌پنجگاه است.

وی افزود: در دستگاه سه‌گاه اگرچه وفاداری به ساختار و توالی گردش نغمگی تابع ساختار ردیف دستگاهی است اما در شکل‌گیری و بسط و گسترش قسمت‌های آوازی و ریتمیک اثر، استفاده از فضاهای صوتی دیگرِ این ساز چه در گستره‌ی صوتی و چه در رنگ‌آمیزی صداها و نهایتاً نحوه‌ی ارائه‌ی جمله‌بندی‌ها رنگ و بوی دیگر دارد.

جهانگیری در مورد اجرا در دستگاه راست پنجگاه خاطرنشان کرد: این نگاه در دستگاه راست‌پنجگاه آزادانه‌تر از قبل پیش می‌رود، چنان‌که توالی گوشه‌ها و نحوه‌ی چیدمان و بسط و گسترش مُدهای مختلف در مُدگردی‌ها مسیر و ترکیبات دیگرگون دارد. از طرفی اجرای دستگاه راست‌پنجگاه در این مایه (کوک فا) به لحاظ انگشت‌گذاری و اجرا در بسیاری از گردش نغمگی و مُدگردی‌ها برای سازِ نی چالش‌برانگیز بوده و در این اجرا به منظور معرفی این کارگان اجرایی برای سازِ نی تلاش شده است.»

 

سیامک جهانگیری، نوازنده‌ی نی، آهنگساز و مدرس دانشگاه، نزد عبدالنقی افشارنیا فراگیری ساز نی را آغاز کرد و پس از ورود به دانشکده‌ی هنرهای زیبا دانشگاه تهران نوازندگی را نزد محمدعلی کیانی‌نژاد دنبال کرد. این هنرمند در زمینه تألیف کتاب و سی‌دی برای آموزش ساز نی فعالیت‌های زیادی کرده است. آلبوم‌هایی چون «می‌رسد باران»، «ترنمی برای صبح»، «۲۴ چهارمضراب از ابوالحسن صبا»، «بدرقه‌ی ماه»، «در رگ تاک» و اجرای «ردیف استاد محمود کریمی» بخش کوچکی از فعالیت‌های سیامک جهانگیری در زمینه‌ی موسیقی هستند.