انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

آلبوم «جرعه‌ای دگر» منتشر شد

آلبوم موسیقی ایرانی «جرعه‌ای دگر» با آواز سبحان مهدی‌پور، دکلمه‌ی زهره خالقی و تنظیم مزدا انصاری از سوی مؤسسه‌ی فرهنگی ـ هنری «آوای دل البرز» و پخش «آوای باربد» منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، سبحان مهدی‌پور در مورد این اثر گفت: آلبوم «جرعه‌ای دگر» مجموعه‌ای است در ژانر موسیقی گل‌ها و شامل پنج قطعه با تنظیم آقای مزدا انصاری که اولین تجربه‌ی من در ارائه‌ی این ژانر است.

وی افزود: قطعات این آلبوم بازساخته‌هایی از آثار اساتید فقید موسیقی کشورمان علی تجویدی و عبدالعلی وزیری است، اشعار آوازی آن از استاد محمدرضا شفیعی کدکنی و سعدی با دکلمه‌ی زهره خالقی و پیانوی انصاری و همچنین اشعار تصانیف از بزرگانی چون سعدی، معینی کرمانشاهی، بیژن ترقی و… گلچین شده‌اند. این اثر البته در ۱۳۹۱ به ضبط رسیده است اما به دلیل مشکلات عدیده‌ای که بر سر راهمان قرار گرفته بود، انتشار آن تا این زمان به تعویق افتاد.

مهدی‌پور که پیش از تجربه‌ی «گل‌ها»خوانی‌اش، آثاری در قالب ساز و آواز ارائه کرده، در این باره تشریح کرد: پیش از این، دو آلبوم با عناوین «قصه‌ی آفاق» و «یادواره‌ی اقبال آذر ۱» از بنده به انتشار رسیده که در فضای موسیقایی ساز و آواز بوده و همان‌طور که اشاره کردم آلبوم جدید با تجربه‌ای تازه در ژانر گل‌هایی به ضبط رسیده است. «قصه ی آفاق» را در سال ۱۳۸۹ با تکنوازی تار و آواز ارائه کردیم که مورد توجه اساتید فرهاد فخرالدینی و مجید درخشانی قرار گرفت و در باب این اثر یادداشت‌هایی نوشتند. این اقدام را یک ریسک می‌دانم که به عنوان اولین تجربه و با وجود امکانات بیشتر برای استفاده از سازهای متعدد، به دلیل علاقه و پایبندی به ساز و آواز، چنین اثری منتشر کردم. «یادواره‌ی اقبال آذر ۱» نیز به همین سبک و سیاق و متأثر از ارادتم به استاد « اقبال آذر» ارائه شد. آلبوم بعدی نیز با عنوان «یادواره‌ی اقبال آذر ۲» در آینده‌ای نزدیک به صورت تصویری به انتشار خواهد رسید. می‌توان گفت کلیه‌ی کنسرت‌ها و آثار منتشرشده‌ام در فضای موسیقی کلاسیکِ رسمیِ ایرانی بوده و متمسک به این شیوه بوده و هستم.

شایان ذکر است که مسیر هنری سبحان مهدی پور(۱۳۶۰/بابل) بدین شرح شکل گرفته است: الگوبرداری و فراگیری شیوه‌ی آوازی استادان سیدحسین طاهرزاده، تاج اصفهانی، ادیب خوانساری و همچنین نواختن ساز سه‌تار از نوجوانی، افتخار شاگردی نزد هنرمند ارجمند استاد کریم صالح عظیمی و فراگیری شیوه‌ی آوازی اقبال‌السلطان و ردیف آوازی عبدالله‌خان دوامی از سال ۱۳۷۸ به مدت ۹ سال، درک محضر استادان احمد ابراهیمی (ضربی‌خوانی و تصانیف قدیمی)، حسین دهلوی (پیوند شعر و موسیقی)، محمدرضا لطفی از سال (۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸)، بهره مندی از تجربیات استاد علی‌اصغر شاهزیدی و شناخت هر چه بیشتر پیوند شعر و موسیقی و ظرایف آوازی شیوه‌ی اصفهان، انتشار آثار قصۀ آفاق – یادوارۀ اقبال آذر (۱)، سرپرستی گروه موسیقی اقبال آذر از سال ۱۳۸۸ و اجرای چندین کنسرت و ضبط آثار، تأسیس مرکز موسیقی آوای دل در استان البرز از سال ۱۳۸۸ که در حوزۀ نشر آثار صوتی و تصویری و همچنین آموزش موسیقی دستگاهی به فعالیت می‌پردازد. مؤسسه‌ی نشر آثار صوتی و تصویریِ «آوای دل البرز» را نیز در ۱۳۹۳ تأسیس کرده و مجموعه آثار خود را از طریق این مؤسسه به انتشار رسانده است.

علاقه مندان برای تهیه آلبوم «جرعه ای دگر» به صورت نسخه اصلی می‌توانند به مراکز معتبر فروش محصولات فرهنگی و هنری سراسر کشور مراجعه کنند.