انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

آغاز به کار جشنواره‌ی موسیقی نواحی با اجراهای پُرشور «راویان اصالت»

بخش «راویان اصالت» نهمین جشنواره‌ی موسیقی نواحی ایران با اجرای گروه‌های عاشیق‌های تبریز، میسان، شوروم، ژی و غیره آغاز شد.

به گزارش نای، بخش رقابتی نهمین جشنواره‌ی موسیقی نواحی ایران امسال به بخش «راویان اصالت» تغییر نام داده و با استقبال کم نظیر مخاطبان کرمانی و با اجرای پر شور گروه‌ عاشیق‌های تبریز آغاز شده است.

پیش از آغاز اجراهای راویان اصالت، محمدرضا علیزاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در سخنانی ضمن خیرمقدم به هنرمندان، هیات داوران، اساتید و علاقه‌مندان موسیقی نواحی که در سالن خانه‌ی شهر حضور داشتند، گفت: «مردم شهر کرمان مدت‌هاست در انتظار چنین روزی هستند و امروز خوشحالیم که میزبان هنرمندان موسیقی نواحی و مناطق ایران هستیم.»

او با اشاره به وقفه‌ی ایجادشده در برگزاری جشنواره‌ی موسیقی نواحی افزود: «این مسئله که دست‌اندرکاران به این نتیجه رسیدند که جشنواره موسیقی نواحی را همانند دوره‌های پیش به صورت مستقل برگزار کنند، نشان از  پتانسیل بالای موسیقی نواحی ایران دارد و امیدوارم که برگزاری این جشنواره با روندی که امسال در پیش گرفته در سال‌های آینده نیز به صورت منظم برگزار شود.»

پس از سخنان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و با دعوت مجری برنامه، گروه عاشیق‌های تبریز به عنوان نخستین گروه برای اجرا روی صحنه آمدند. گروه عاشیق‌های تبریز با سرپرستی علی کریمی، خواننده و نوازنده‌ی روشن‌دل و پیشکسوت قوپوز با همراهی اسماعیل هویی، نوازنده‌ی بالابان و علی قره‌باقی، نوازنده‌ی دایره، قطعات اَهری و لایسبی را که از شادمانه‌های موسیقی مقامی محسوب می‌شود، برای حاضران اجرا کردند.

گروه «میسان» با سرپرستی باسم حمادی، نوازنده‌ی پیشکسوت دایره از اهواز قطعات «یا سیف اجدادی بیک احمی ابلادی»، «یا بوحیله و یا خیال ریض و اطینی علومک» و «الف مبروک» را  به زبان عربی اجرا کردند. در این اجرا یونس حمادی، نوازنده‌ی تمپو، حمزه حتاچه‌پور، نوازنده‌ی نی جفتی و سعید منابی، به عنوان خواننده، باسم حمادی را همراهی می‌کردند.

گروه «شوروم» از شهر رشت با سرپرستی شاهین خالق‌پرست اطهری، نوازنده‌ی دایره و کمانچه، پنج قطعه «آها بگو»، «یه قل دو قل»، «آواز دیلمانی»، «دراز تو منه جان»، «جانه زن مار» و «کنوس کله» از شادمانه‌های استان گیلان برای حاضران در سالن اجرا کردند. در این اجرا حمید گوهرنیا به عنوان خواننده، فرزا شریفی بداغی به عنوان نوازنده‌ی تشت و کاسه و رسول عیلجانی به عنوان نوازنده‌ی نقاره، خالق‌پرست را همراهی کردند.

گروه «تبلاج» با سرپرستی یدالله مصمم (نوازنده‌ی لُلِه) از مهدی‌شهر استان سمنان روی صحنه آمد و با خوانندگی فرید رضاییان، نوید بیرقی، نوازنده دوسرکوتن و محمدحسین اسکندریان نوازنده‌ی کمانچه، قطعاتی را برای حاضران اجرا کردند.

گروه «خاک» از شهر مریوان متشکل از کاوه کورد، نوازنده‌ی شمشال، عثمان زاهدی، خواننده، فرهاد نادری خواننده و شاهو بهرامی، تمبک، گروه «گلذار» متشکل از علی‌محمد بلوچ، نوازنده‌ی قیچک بلوچی، نسیم بلوچی نوازنده‌ی دهلک بلوچی، عبدالرحمن بلوچ، نوازنده‌ی تنبورک بلوچی و گل‌محمد بلوچی، به عنوان خواننده، گروه «بیداد محمودآباد» از استان مازندران متشکل از محمد دریایی، نوازنده‌ی کمانچه، مرتضی محسنی‌راد، نوازنده‌ی قرنه و لَلِه‌وا، مصطفی محسنی‌راد، نوازنده‌ی دوتار و رضا اکبری، نوازنده‌ی نقاره و دایره و گروه «ژی» از مهاباد متشکل از شهباز شاهین‌پور، خواننده، هوره شاهین‌پور، نوازنده‌ی تمبک کردی، بهمن مولودی، نوازنده‌ی دوزله، شمشال و نرمه‌نای و شورش محمودی، به عنوان خواننده، دیگر گروه‌هایی بودند که در نخستین روز جشنواره موسیقی نواحی در بخش «راویان اصالت» روی صحنه رفتند.

نهمین جشنواره‌ی موسیقی نواحی ایران با دبیری ایرج نعیمایی از ۱۷ تا ۲۱ اردیبهشت در کرمان برگزار می‌شود.