انجمن موسیقی ایران
https://nay.ir

آذین موحد: هدف جشنواره اجرای افراد نخبه و استعدادهای جدید است

دکتر آذین موحد، نوازندۀ فلوت و پژوهشگر و استاد دانشگاه در مورد اجراهای این دوره از جشنواره در بخش ساز فلوت به روابط عمومی جشنواره خبر داد.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، آذین موحد دربارۀ استقبال شرکت‌کنندگان رده‌های سنی بالا در ساز فلوت گفت: یکی از مسائلی که با استادان هیئت داوران در موردش بحث می‌کردیم، آسیب‌شناسی و علل اینکه چرا در شروع و آغاز چنین جشنواره‌هایی استقبال جوانان و خانواده‌هایشان خوب است ولی در طی سال‌ها و در جشنواره‌های بعدی کم‌کم این استقبال رو به افول می‌رود و در انتها باعث ازبین‌رفتن این اتفاق می‌شود.

او در مورد علت متقاضی کم در رده‌های سنی ب و ج توضیح داد: نظر شخص بنده این است که همه یکسان متعهد به این حرکت نیستند، چه اساتید موسیقی و چه هنرجویان. واقعاً جای تأسف دارد، در صورتی‌که ما انتظار داریم در گروه ب و ج شاهد اجرای نخبگان موسیقی و کسانی باشیم که مدارج دانشگاهی این رشته را کسب کرده‌اند، با توجه به اینکه در این مسابقات می‌توانند هم خودشان را بیشتر مطرح کنند و هم از این طریق راحت‌تر به دنیای حرفه‌ای ورود کنند.

او افزود: شخصاً عمق فاجعه را بیشتر در گروه سنی ج می‌بینم؛ افرادی که مدرک کارشناسی موسیقی دارند و متأسفانه خبری از ایشان نیست. به‌نظرم یا باید جذابیت‌های جشنواره برای جوانان بیشتر شود و انگیزۀ لازم را به آنها تزریق کرد یا ما معلم‌ها بیشتر بچه‌ها را به شرکت کردن در این جشنواره‌ها سوق بدهیم، همچنین فرهنگ درستِ رقابت‌کردن و مشارکت در این‌گونه برنامه‌های بسیار مهم را جا بیندازیم. نکتۀ بعدی اینکه آیا جامعۀ ایران موسیقی را شناخته و به آن اهمیت می‌دهد؟ و شاید این مسئله از عدم درک و شناخت موسیقی افراد جامعه نشأت می‌گیرد که وقتی به سطوح بالاتر و تخصصی می‌رسند استقبال مردم کم می‌شود.

موحد در این خصوص ادامه داد: صحبتی که با معلم‌های شرکت‌کنندگان داشتم و از ایشان دلیل اینکه چرا در ردۀ سنی ب و ج استقبال بسیار کم است، می‌گفتند جشنواره عامل بزرگی است که ما برای تشویق و ترغیب بچه‌ها در تمرینات روزانۀ آنها استفاده می‌کنیم، که واقعاً نباید این‌طور باشد؛ هدف جشنواره اجرای افراد نخبه و استعدادهای جدید است که از بین آنها بهترین‌شان انتخاب می‌شود. در نتیجه استنباط بنده این است که به دلیل عدم درک و شناخت جامعه از موسیقی، ما شاهد شرکت نکردن گروه سنی ج هستیم.