انجمن موسيقي ايران - NAY
   

دوشنبه, 3 آذر , 1393
 
معرفي ساز/ 31
«ناقارا» ساز مشترك ايران و آذربايجان
ناقارا يك ساز قديمي آذربايجان است كه هم در جمهوري آذربايجان و هم در آذربايجان شرقي(ايران) متداول بوده و سابقه نواختن ناقارا با دست به حدود هفتاد تا صد سال پيش مي رسد.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني موسيقي ايران، محمدرضا درويشي در كتاب دايره المعارف سازهاي ايران درباره «ناقارا» آورده است: ناقارا از مهمترين سازهاي پوست صدا در موسيقي امروز آذربايجان شرقي است. اين پوست صدا در اصل نوعي دهل بوده كه در گذشته با چوب و تركه نواخته مي شده است و امروز با دست نواخته مي شود. البته هنوز در برخي روستاهاي جمهوري آذربايجان ناقارا به شيوه قديم با چوب و تركه نواخته مي شود.

ناقارا يك ساز قديمي آذربايجان است كه هم در جمهوري آذربايجان و هم در آذربايجان شرقي(ايران) متداول بوده و سابقه نواختن ناقارا با دست به حدود هفتاد تا صد سال پيش مي رسد.

ناقارا استوانه اي چوبي و گاه پلاستيكي است كه بر دو سر دهانه آن پوست كشيده اند. پوست را در هر طرف ابتدا دور طوقه اي فلزي مي دوزند و سپس طوقه اي همراه با پوست را با طناب و در بعضي نمونه هاي جديد با بست هاي فلزي به بدنه استوانه اي وصل مي كنند. به جاي سوراخ كردن پوست براي عبور طناب، معمولا تعدادي بست كه در بعضي نمونه ها داراري قرقره اي ثابت است در اطراف طوق ها نصب مي كنند و طناب با عبور از اين بست ها طوقه هاي همراه با پوست را بر دهانه هاي ناقارا محكم مي كند.

 بدنه ناقارا معمولا از چوب است اما در چند دهه گذشته بدنه هايي از جنس نوعي پلاستيك نيز ساخته شده اند كه بيشتر مشقي اند و كمتر مورد استفاده نوازنده حرفه اي قرار مي گيرند. بهترين بدنه چوبي ناقارا در قديم از جنس توربا(نوعي لوله چوبي براي انتقال نفت) ساخته مي شد كه بهترين صدادهي را داشت.

اگر چه تكنيك هاي اجرايي ناقارا وقتي با دست نواخته مي شود ظاهرا شبيه تكنيك پوست صداهاي خانواده تمبك است اما تا امروز دستخوش تغييرات زيادي شده است. اگر چه ناقارار از دو طرف به طور همزمان استفاده نمي شود اما مي توان هر دو طرف آن را كوك كرد. تنظيم صداي ناقارا و كوك كردن آن با طنابي كه پوست ها و طوقه ها را بر دهانه بسته است انجام مي شود. ناقاراهايي كه يك طرف آنها كوك مي شود«ناقاراي يك بر كوك» و ناقاراهايي كه دو طرف آنها كوك مي شود«ناقاراي دو بر كوك» ناميده مي شوند.

ناقارا در اصل ساز همراهي كننده سرنا بوده و در گذشته در همراهي با چوب و تركه نواخته مي شده است. هنوز هم در برخي روستاهاي آذربايجان آن را با چوب و تركه مي نوازند. اين ساز در اركستر سازهاي ملي آذربايجان، در اركسترهاي مختلط سازي، در اركستر سمفونيك و در آنسامبل هاي كوچك نيز به كار گرفته مي شود.

 

اشتراک و ارسال مطلب به:

سه شنبه, 12 دي , 1391 | 11:02:41
گزارش تصويري مراسم يادبود بهمن بوستان
اولین دوره«جایزه سراسری استاد همایون خرم» برگزار می شود
بهمن بوستان نماد عينيت تجلي دايره المعارف موسيقي زمانه
همنوازان سایه«نصیرخوانی» را منتشر کردند
گردشگران خارجي به موزه صبا مي روند
نادر مرتضی پور رهبر جدید ارکستر سمفونیک صدا و سیما شد
«شب دهم» در برج میلاد به روی صحنه رفت
مرادخاني: تلاش هاي بهمن بوستان فراموش شدني نيست
عزم اهالی موسیقی برای اهداء خون به بیماران سرطانی
پيكر بهمن بوستان فردا تشييع مي شود
روایت حاتم عسگری از«مثنوی در موسیقی دستگاهی ایران»
انجمن موسیقی ایران طرح عضوگیری از سراسر کشور را بررسی می کند
اهداف بنیاد رودکی برای راه اندازی ارکستر سمفونیک و ملی
ذوالفقار عسکریان به «آی سی یو» منتقل شد
«نسبت موسیقی تعزیه و موسیقی دستگاهی» بررسی می شود
«تمام قد» به احترام مجید کیانی به روی آنتن می رود
ذوالفقار موسیقی خراسان در کما است
اجرای«ایستا» در روسیه
چند خط برای«موبایل به دستهای مراسم تشییع هنرمندان»
پیکر مرتضی پاشایی بدرقه شد
 
آخرين اخبار
اولین دوره«جایزه سراسری استاد همایون خرم» برگزار می شود
بهمن بوستان نماد عينيت تجلي دايره المعارف موسيقي زمانه
همنوازان سایه«نصیرخوانی» را منتشر کردند
گردشگران خارجي به موزه صبا مي روند
نادر مرتضی پور رهبر جدید ارکستر سمفونیک صدا و سیما شد
«شب دهم» در برج میلاد به روی صحنه رفت
مرادخاني: تلاش هاي بهمن بوستان فراموش شدني نيست
عزم اهالی موسیقی برای اهداء خون به بیماران سرطانی
پيكر بهمن بوستان فردا تشييع مي شود
روایت حاتم عسگری از«مثنوی در موسیقی دستگاهی ایران»
انجمن موسیقی ایران طرح عضوگیری از سراسر کشور را بررسی می کند
اهداف بنیاد رودکی برای راه اندازی ارکستر سمفونیک و ملی
ذوالفقار عسکریان به «آی سی یو» منتقل شد
«نسبت موسیقی تعزیه و موسیقی دستگاهی» بررسی می شود
«تمام قد» به احترام مجید کیانی به روی آنتن می رود
ذوالفقار موسیقی خراسان در کما است
اجرای«ایستا» در روسیه
چند خط برای«موبایل به دستهای مراسم تشییع هنرمندان»
پیکر مرتضی پاشایی بدرقه شد
نوحه خواني «بامداد فلاحتي» در خانه موسيقي
«وداع» با یادی از مرتضی پاشایی به روی صحنه رفت
اجرای آهنگسازان معاصر ایران در سن پترزبورگ
پیام تسلیت معاون هنری برای درگذشت مرتضی پاشایی
مرتضی پاشایی در گذشت
همکاری حمید بهروزی نیا با«یاکوب» سنگالی
داوري دومين مسابقه آهنگسازي آغاز شد
كنسرت ساكت و عقيلي در كانادا
«کنسرتو برای ویلن و ارکستر»شاهین فرهت آماده ضبط است
«وداع» سه باره سراج و میرزمانی
موسیقی کلاسیک در قزوین در قالب يك كتاب
 

آرشيو مطالب

 
 
 
 
تمامي حقوق مادي و معنوي اين سايت متعلق به انجمن موسيقي ايران مي باشد و هر گونه سو استفاده پيگرد قانوني خواهد داشت
طراحی و توسعه توسط پارسیان داده