انجمن موسيقي ايران - NAY
 

شنبه, 14 شهريور , 1394
 
 
معرفي ساز/ 31
«ناقارا» ساز مشترك ايران و آذربايجان
ناقارا يك ساز قديمي آذربايجان است كه هم در جمهوري آذربايجان و هم در آذربايجان شرقي(ايران) متداول بوده و سابقه نواختن ناقارا با دست به حدود هفتاد تا صد سال پيش مي رسد.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني موسيقي ايران، محمدرضا درويشي در كتاب دايره المعارف سازهاي ايران درباره «ناقارا» آورده است: ناقارا از مهمترين سازهاي پوست صدا در موسيقي امروز آذربايجان شرقي است. اين پوست صدا در اصل نوعي دهل بوده كه در گذشته با چوب و تركه نواخته مي شده است و امروز با دست نواخته مي شود. البته هنوز در برخي روستاهاي جمهوري آذربايجان ناقارا به شيوه قديم با چوب و تركه نواخته مي شود.

ناقارا يك ساز قديمي آذربايجان است كه هم در جمهوري آذربايجان و هم در آذربايجان شرقي(ايران) متداول بوده و سابقه نواختن ناقارا با دست به حدود هفتاد تا صد سال پيش مي رسد.

ناقارا استوانه اي چوبي و گاه پلاستيكي است كه بر دو سر دهانه آن پوست كشيده اند. پوست را در هر طرف ابتدا دور طوقه اي فلزي مي دوزند و سپس طوقه اي همراه با پوست را با طناب و در بعضي نمونه هاي جديد با بست هاي فلزي به بدنه استوانه اي وصل مي كنند. به جاي سوراخ كردن پوست براي عبور طناب، معمولا تعدادي بست كه در بعضي نمونه ها داراري قرقره اي ثابت است در اطراف طوق ها نصب مي كنند و طناب با عبور از اين بست ها طوقه هاي همراه با پوست را بر دهانه هاي ناقارا محكم مي كند.

 بدنه ناقارا معمولا از چوب است اما در چند دهه گذشته بدنه هايي از جنس نوعي پلاستيك نيز ساخته شده اند كه بيشتر مشقي اند و كمتر مورد استفاده نوازنده حرفه اي قرار مي گيرند. بهترين بدنه چوبي ناقارا در قديم از جنس توربا(نوعي لوله چوبي براي انتقال نفت) ساخته مي شد كه بهترين صدادهي را داشت.

اگر چه تكنيك هاي اجرايي ناقارا وقتي با دست نواخته مي شود ظاهرا شبيه تكنيك پوست صداهاي خانواده تمبك است اما تا امروز دستخوش تغييرات زيادي شده است. اگر چه ناقارار از دو طرف به طور همزمان استفاده نمي شود اما مي توان هر دو طرف آن را كوك كرد. تنظيم صداي ناقارا و كوك كردن آن با طنابي كه پوست ها و طوقه ها را بر دهانه بسته است انجام مي شود. ناقاراهايي كه يك طرف آنها كوك مي شود«ناقاراي يك بر كوك» و ناقاراهايي كه دو طرف آنها كوك مي شود«ناقاراي دو بر كوك» ناميده مي شوند.

ناقارا در اصل ساز همراهي كننده سرنا بوده و در گذشته در همراهي با چوب و تركه نواخته مي شده است. هنوز هم در برخي روستاهاي آذربايجان آن را با چوب و تركه مي نوازند. اين ساز در اركستر سازهاي ملي آذربايجان، در اركسترهاي مختلط سازي، در اركستر سمفونيك و در آنسامبل هاي كوچك نيز به كار گرفته مي شود.

 

اشتراک و ارسال مطلب به:

سه شنبه, 12 دي , 1391 | 11:02:41
پریچهر خواجه:نسل جوان نگاه تری به موسیقی پیدا کرده اند
مینا افتاده:پیشرفت نسل جدید سنتورنوازان مدیون مربیان دانشگاهی است
رضا شفیعیان: آینده موسیقی کشور در دست استعدادهای امروز است
گزارش تصویری پنجمین روز از نهمین جشنواره موسیقی جوان/ ساز سنتور 2
گزارش تصویری پنجمین روز از نهمین جشنواره موسیقی جوان/ ساز سنتور 1
گزارش تصویری پنجمین روز از نهمین جشنواره موسیقی جوان/ ساز قانون
گزارش تصويري چهارمين روز از جشنواره نهم موسيقي جوان /ساز ويلنسل
سیاوش ظهیرالدینی: پیشرفت نوازندگان ویلن قابل چشمگیر است
کریم قربانی:نسل جوان ويلنسليت ما تا 10 سال آينده بين المللي خواهند شد
قنبری مهر :جشنواره موسیقی جوان ، موسیقی را از رخوت در آورده است
گزارش تصويري چهارمين روز از جشنواره نهم موسيقي جوان /ساز ويلن
ابراهيم لطفي :باید از نوازندگان جوان حمایت کرد
محسن تویسرکانی:اقبال جوانان به ساز ويلنسل بيشتر شده است
از درخشش نوازندگان گیتار و کمانچه تا حضور علی مرادخانی
اردشير كامكار: آينده كمانچه نوازي ايران روشن است
شکارچی:سونوریته کمانچه جوانها به سمت ساز استاد بهاری می رود
داوود گنجه ای:سطح نوازندگان کمانچه بهتر شده است
گيتار نوازان شهرستاني خوش درخشيدند
پدرام فلسفي :جشنواره جوان مي تواند وجهه ای بين المللي پیدا کند
برگزاري تفقدی: كنسرت و يا ضبط اثر در راستاي حمايت از برگزيدگان
 
 
 
آخرين اخبار
پریچهر خواجه:نسل جوان نگاه تری به موسیقی پیدا کرده اند
مینا افتاده:پیشرفت نسل جدید سنتورنوازان مدیون مربیان دانشگاهی است
رضا شفیعیان: آینده موسیقی کشور در دست استعدادهای امروز است
سیاوش ظهیرالدینی: پیشرفت نوازندگان ویلن قابل چشمگیر است
کریم قربانی:نسل جوان ويلنسليت ما تا 10 سال آينده بين المللي خواهند شد
قنبری مهر :جشنواره موسیقی جوان ، موسیقی را از رخوت در آورده است
ابراهيم لطفي :باید از نوازندگان جوان حمایت کرد
محسن تویسرکانی:اقبال جوانان به ساز ويلنسل بيشتر شده است
از درخشش نوازندگان گیتار و کمانچه تا حضور علی مرادخانی
اردشير كامكار: آينده كمانچه نوازي ايران روشن است
شکارچی:سونوریته کمانچه جوانها به سمت ساز استاد بهاری می رود
داوود گنجه ای:سطح نوازندگان کمانچه بهتر شده است
گيتار نوازان شهرستاني خوش درخشيدند
پدرام فلسفي :جشنواره جوان مي تواند وجهه ای بين المللي پیدا کند
برگزاري تفقدی: كنسرت و يا ضبط اثر در راستاي حمايت از برگزيدگان
آرپینه ایسرائیلیان:نوازندگان پیانو به نسبت دوره قبلی جشنواره موسیقی جوان پیشرفت داشته اند
اظهار امیدواری میناسکانیان برای بهتر شدن سطح نوازندگان پیانو
آذین موحد:نوازندگان جوان فلوت حضوری قدرتمند در جشنواره موسیقی جوان دارند
شهرام ناظری:نابساماني در حوزه آواز ايراني زياد است
اعلام زمان برگزاري مراسم اختتاميه جشنواره موسيقي جوان
نصرالله ناصح پور:ما در آواز به سمت همصدايي مي رويم
رامبد صدیف:آواز ايراني يك بعدي شده است
اظهار امیدواری معاون هنری وزیر از فعال شدن دبیرخانه جشنواره جوان
شاهزيدي: سطح توقع ما در زمینه آواز بیشتر از اینهاست
بزرگان موسيقي ايران جشنواره موسيقي جوان را داوري مي كنند
ابراهيمي :جشنواره موسيقي جوان مكاني براي حضور جوانان موزيسين
نهمين جشنواره موسيقي جوان آغاز به كار كرد
متقاضیان شرکت در بخش ساز فلوت نقصی ندارند
افزودن بخش نواحی مهمترین دستاورد نهمین جشنواره موسیقی جوان است
اجرای مسعود شعاری با«همساز» در گرگان
 

آرشيو مطالب

 
 
 
 
تمامي حقوق مادي و معنوي اين سايت متعلق به انجمن موسيقي ايران مي باشد و هر گونه سو استفاده پيگرد قانوني خواهد داشت
طراحی و توسعه توسط پارسیان داده