انجمن موسيقي ايران - NAY
   

جمعه, 9 آبان , 1393
 
معرفي ساز/ 31
«ناقارا» ساز مشترك ايران و آذربايجان
ناقارا يك ساز قديمي آذربايجان است كه هم در جمهوري آذربايجان و هم در آذربايجان شرقي(ايران) متداول بوده و سابقه نواختن ناقارا با دست به حدود هفتاد تا صد سال پيش مي رسد.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني موسيقي ايران، محمدرضا درويشي در كتاب دايره المعارف سازهاي ايران درباره «ناقارا» آورده است: ناقارا از مهمترين سازهاي پوست صدا در موسيقي امروز آذربايجان شرقي است. اين پوست صدا در اصل نوعي دهل بوده كه در گذشته با چوب و تركه نواخته مي شده است و امروز با دست نواخته مي شود. البته هنوز در برخي روستاهاي جمهوري آذربايجان ناقارا به شيوه قديم با چوب و تركه نواخته مي شود.

ناقارا يك ساز قديمي آذربايجان است كه هم در جمهوري آذربايجان و هم در آذربايجان شرقي(ايران) متداول بوده و سابقه نواختن ناقارا با دست به حدود هفتاد تا صد سال پيش مي رسد.

ناقارا استوانه اي چوبي و گاه پلاستيكي است كه بر دو سر دهانه آن پوست كشيده اند. پوست را در هر طرف ابتدا دور طوقه اي فلزي مي دوزند و سپس طوقه اي همراه با پوست را با طناب و در بعضي نمونه هاي جديد با بست هاي فلزي به بدنه استوانه اي وصل مي كنند. به جاي سوراخ كردن پوست براي عبور طناب، معمولا تعدادي بست كه در بعضي نمونه ها داراري قرقره اي ثابت است در اطراف طوق ها نصب مي كنند و طناب با عبور از اين بست ها طوقه هاي همراه با پوست را بر دهانه هاي ناقارا محكم مي كند.

 بدنه ناقارا معمولا از چوب است اما در چند دهه گذشته بدنه هايي از جنس نوعي پلاستيك نيز ساخته شده اند كه بيشتر مشقي اند و كمتر مورد استفاده نوازنده حرفه اي قرار مي گيرند. بهترين بدنه چوبي ناقارا در قديم از جنس توربا(نوعي لوله چوبي براي انتقال نفت) ساخته مي شد كه بهترين صدادهي را داشت.

اگر چه تكنيك هاي اجرايي ناقارا وقتي با دست نواخته مي شود ظاهرا شبيه تكنيك پوست صداهاي خانواده تمبك است اما تا امروز دستخوش تغييرات زيادي شده است. اگر چه ناقارار از دو طرف به طور همزمان استفاده نمي شود اما مي توان هر دو طرف آن را كوك كرد. تنظيم صداي ناقارا و كوك كردن آن با طنابي كه پوست ها و طوقه ها را بر دهانه بسته است انجام مي شود. ناقاراهايي كه يك طرف آنها كوك مي شود«ناقاراي يك بر كوك» و ناقاراهايي كه دو طرف آنها كوك مي شود«ناقاراي دو بر كوك» ناميده مي شوند.

ناقارا در اصل ساز همراهي كننده سرنا بوده و در گذشته در همراهي با چوب و تركه نواخته مي شده است. هنوز هم در برخي روستاهاي آذربايجان آن را با چوب و تركه مي نوازند. اين ساز در اركستر سازهاي ملي آذربايجان، در اركسترهاي مختلط سازي، در اركستر سمفونيك و در آنسامبل هاي كوچك نيز به كار گرفته مي شود.

 

اشتراک و ارسال مطلب به:

سه شنبه, 12 دي , 1391 | 11:02:41
«مسیحا» اثری روایی و متفاوت با دیگر آثارم محسوب می شود
مصباح قمصري «بازگشت به آتش» را منتشر می كند
بخش«سه گاه» از ردیف دستگاهی به روایت کیوان ساکت منتشر می شود
طنين نواهای محرم از تلويزيون
روایت استاد خالقي از حضور اهالی موسیقی در اجراهای مذهبی
معرفي موسيقي سوگواري بوشهر در جشنواره مالزی
مدیرکل دفتر موسیقی درگذشت ساسان سپنتا را تسلیت گفت
«شعر و موسیقی در نوحه های طهران قدیم» نقد می شود
«جاودانگی» تنبور منتشر شد
پیام معاون هنری وزیر ارشاد به مناسبت درگذشت ساسان سپنتا
مراسم یابود کامبیز رحیمی در کرج برگزار می شود
ساسان سپنتا دار فانی را وداع گفت
هشتمین جشنواره موسیقی گروه نوازی فارس دی ماه برگزار می شود
وضع جسماني ناصح پور استاد آواز ايران رو به بهبودي است
درخشش گروه آوازی پاسارگاد در فستیوال بین المللی کانتاآلمار اسپانیا
آن کس که پخته شد می چون ارغوان گرفت
كامبيز رحيمي آهنگساز درگذشت
گلایه های اهالی موسیقی در مراسم بزرگداشت زنده یاد غلامعلی پورعطایی
گزارش تصويري بزرگداشت غلامعلي پور عطايي
جشنواره موسيقي زاگرس نشين برگزيدگان خود را شناخت
 
آخرين اخبار
«مسیحا» اثری روایی و متفاوت با دیگر آثارم محسوب می شود
مصباح قمصري «بازگشت به آتش» را منتشر می كند
بخش«سه گاه» از ردیف دستگاهی به روایت کیوان ساکت منتشر می شود
طنين نواهای محرم از تلويزيون
روایت استاد خالقي از حضور اهالی موسیقی در اجراهای مذهبی
معرفي موسيقي سوگواري بوشهر در جشنواره مالزی
مدیرکل دفتر موسیقی درگذشت ساسان سپنتا را تسلیت گفت
«شعر و موسیقی در نوحه های طهران قدیم» نقد می شود
«جاودانگی» تنبور منتشر شد
پیام معاون هنری وزیر ارشاد به مناسبت درگذشت ساسان سپنتا
مراسم یابود کامبیز رحیمی در کرج برگزار می شود
ساسان سپنتا دار فانی را وداع گفت
هشتمین جشنواره موسیقی گروه نوازی فارس دی ماه برگزار می شود
وضع جسماني ناصح پور استاد آواز ايران رو به بهبودي است
درخشش گروه آوازی پاسارگاد در فستیوال بین المللی کانتاآلمار اسپانیا
آن کس که پخته شد می چون ارغوان گرفت
كامبيز رحيمي آهنگساز درگذشت
گلایه های اهالی موسیقی در مراسم بزرگداشت زنده یاد غلامعلی پورعطایی
جشنواره موسيقي زاگرس نشين برگزيدگان خود را شناخت
لیلی افشار«باخ برای گیتار کلاسیک» را منتشر کرد
مهلت فراخوان سي امين جشنواره بین المللی موسیقی فجر تمدید شد
«ترانه های قدیمی» دی ماه در اصفهان اجرا می شود
مستر كلاس آهنگسازي احمد پژمان در تهران
لغو دو روزه كنسرتها در سراسر كشور
رونمايي از مجموعه موسيقي «كويرانه» در نمايشگاه كتاب كرمان
تکرار کنسرت«چرا رفتی» در تهران
کنسرت«بداهه» ای به نیت همنشینی نه برای تلفیق
كنسرت پژوهشي گروه موسيقي سل با رويكرد موسيقي لايت
مرادخانی: فرهنگ و امنیت ایران را به رخ دنیا کشیدیم
مراسم بزرگداشت زنده یاد غلامعلی پورعطایی برگزار می شود
 

آرشيو مطالب

 
 
 
 
تمامي حقوق مادي و معنوي اين سايت متعلق به انجمن موسيقي ايران مي باشد و هر گونه سو استفاده پيگرد قانوني خواهد داشت
طراحی و توسعه توسط پارسیان داده