انجمن موسيقي ايران - NAY
   

چهارشنبه, 3 ارديبهشت , 1393
 
معرفي ساز/ 31
«ناقارا» ساز مشترك ايران و آذربايجان
ناقارا يك ساز قديمي آذربايجان است كه هم در جمهوري آذربايجان و هم در آذربايجان شرقي(ايران) متداول بوده و سابقه نواختن ناقارا با دست به حدود هفتاد تا صد سال پيش مي رسد.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني موسيقي ايران، محمدرضا درويشي در كتاب دايره المعارف سازهاي ايران درباره «ناقارا» آورده است: ناقارا از مهمترين سازهاي پوست صدا در موسيقي امروز آذربايجان شرقي است. اين پوست صدا در اصل نوعي دهل بوده كه در گذشته با چوب و تركه نواخته مي شده است و امروز با دست نواخته مي شود. البته هنوز در برخي روستاهاي جمهوري آذربايجان ناقارا به شيوه قديم با چوب و تركه نواخته مي شود.

ناقارا يك ساز قديمي آذربايجان است كه هم در جمهوري آذربايجان و هم در آذربايجان شرقي(ايران) متداول بوده و سابقه نواختن ناقارا با دست به حدود هفتاد تا صد سال پيش مي رسد.

ناقارا استوانه اي چوبي و گاه پلاستيكي است كه بر دو سر دهانه آن پوست كشيده اند. پوست را در هر طرف ابتدا دور طوقه اي فلزي مي دوزند و سپس طوقه اي همراه با پوست را با طناب و در بعضي نمونه هاي جديد با بست هاي فلزي به بدنه استوانه اي وصل مي كنند. به جاي سوراخ كردن پوست براي عبور طناب، معمولا تعدادي بست كه در بعضي نمونه ها داراري قرقره اي ثابت است در اطراف طوق ها نصب مي كنند و طناب با عبور از اين بست ها طوقه هاي همراه با پوست را بر دهانه هاي ناقارا محكم مي كند.

 بدنه ناقارا معمولا از چوب است اما در چند دهه گذشته بدنه هايي از جنس نوعي پلاستيك نيز ساخته شده اند كه بيشتر مشقي اند و كمتر مورد استفاده نوازنده حرفه اي قرار مي گيرند. بهترين بدنه چوبي ناقارا در قديم از جنس توربا(نوعي لوله چوبي براي انتقال نفت) ساخته مي شد كه بهترين صدادهي را داشت.

اگر چه تكنيك هاي اجرايي ناقارا وقتي با دست نواخته مي شود ظاهرا شبيه تكنيك پوست صداهاي خانواده تمبك است اما تا امروز دستخوش تغييرات زيادي شده است. اگر چه ناقارار از دو طرف به طور همزمان استفاده نمي شود اما مي توان هر دو طرف آن را كوك كرد. تنظيم صداي ناقارا و كوك كردن آن با طنابي كه پوست ها و طوقه ها را بر دهانه بسته است انجام مي شود. ناقاراهايي كه يك طرف آنها كوك مي شود«ناقاراي يك بر كوك» و ناقاراهايي كه دو طرف آنها كوك مي شود«ناقاراي دو بر كوك» ناميده مي شوند.

ناقارا در اصل ساز همراهي كننده سرنا بوده و در گذشته در همراهي با چوب و تركه نواخته مي شده است. هنوز هم در برخي روستاهاي آذربايجان آن را با چوب و تركه مي نوازند. اين ساز در اركستر سازهاي ملي آذربايجان، در اركسترهاي مختلط سازي، در اركستر سمفونيك و در آنسامبل هاي كوچك نيز به كار گرفته مي شود.

 

اشتراک و ارسال مطلب به:

سه شنبه, 12 دي , 1391 | 11:02:41
کنسرت گیلکی«هم آوایان تاسیان» در تالار اندیشه
کتاب«موسیقی ایرانی» اولین کتاب با نگاه علمی به تئوری موسیقی است
کنسرت گروه موسیقی ملی صبا در الیگودرز
اجرای«نوژان» با همراهی 4 خواننده در میدان نقش جهان
برای انتقال فرهنگمان کتاب های ارزشمندی نیاز داریم
داريوش طلايي نمونه تمام عياري از نوازندگي كلاسيك را اجرا كرد
کنسرت بداهه نوازی داریوش طلایی اقدامی شجاعانه است
«سپید و سیاه» زاده عشق است
مسابقات کشوری گیتار کلاسیک تهران برگزار مي شود
روایتی شفاهی از استاد کسایی درباره تصنیف«به اصفهان رو»
«سخنی نیست» علي قمصري در بهار مي آيد
نگاهی به زیبایی شناسی مکتب اساتید قاجار در«چهار سو»
وزير ارشاد: بايد از هنر عليرضا افتخاري براي كشورمان استفاده كنيم
كتاب «موسيقي ايراني» شناسي منتشر شد
«چکوک» مهدی حسینی در توکیو اجرا می شود
اثری از زنده یاد حسین سرشار باز نشر شد
اجرای سه اپرای عروسکی بهروز غریب پور در تالار فردوسی
همكاري خلعتبري و جمالي در قالب يك آلبوم
تور کنسرت های محمدرضا شجريان در 5 کشور اروپایی
استقبال از اولین کنسرت داریوش طلایی پس از 12 سال
 
آخرين اخبار
کنسرت گیلکی«هم آوایان تاسیان» در تالار اندیشه
کتاب«موسیقی ایرانی» اولین کتاب با نگاه علمی به تئوری موسیقی است
کنسرت گروه موسیقی ملی صبا در الیگودرز
اجرای«نوژان» با همراهی 4 خواننده در میدان نقش جهان
برای انتقال فرهنگمان کتاب های ارزشمندی نیاز داریم
داريوش طلايي نمونه تمام عياري از نوازندگي كلاسيك را اجرا كرد
کنسرت بداهه نوازی داریوش طلایی اقدامی شجاعانه است
«سپید و سیاه» زاده عشق است
مسابقات کشوری گیتار کلاسیک تهران برگزار مي شود
روایتی شفاهی از استاد کسایی درباره تصنیف«به اصفهان رو»
«سخنی نیست» علي قمصري در بهار مي آيد
نگاهی به زیبایی شناسی مکتب اساتید قاجار در«چهار سو»
وزير ارشاد: بايد از هنر عليرضا افتخاري براي كشورمان استفاده كنيم
كتاب «موسيقي ايراني» شناسي منتشر شد
«چکوک» مهدی حسینی در توکیو اجرا می شود
اثری از زنده یاد حسین سرشار باز نشر شد
اجرای سه اپرای عروسکی بهروز غریب پور در تالار فردوسی
همكاري خلعتبري و جمالي در قالب يك آلبوم
تور کنسرت های محمدرضا شجريان در 5 کشور اروپایی
استقبال از اولین کنسرت داریوش طلایی پس از 12 سال
بازتاب دو رویکرد متفاوت به نظام دستگاهی در«بر افشان»
ادای احترام بزرگان موسیقی به بزرگ لشگری
نواي موسيقي درخشاني و معتمدي در كنار آرامگاه سعدي
اشعاری که مجوز می‌گیرند دیگر نیاز به بررسی دوباره نداشته باشند
رونمایی«از روزگار رنگ آمیز» در شب سپید و سیاه
تولد 91 سالگي بزرگ لشگري در موزه موسيقي برگزار مي شود
یادداشتی بر خاطره ام
فروش بليت كنسرت داريوش طلايي و مجيد خلج آغاز شد
طنز در موسیقی بوشهر با آوازهای «نیمه» و «یزله»
«زمزمه‌ها» منتشر مي‌شود
 

آرشيو مطالب

 
 
 
 
تمامي حقوق مادي و معنوي اين سايت متعلق به انجمن موسيقي ايران مي باشد و هر گونه سو استفاده پيگرد قانوني خواهد داشت
طراحی و توسعه توسط پارسیان داده