انجمن موسيقي ايران - NAY
   

چهارشنبه, 1 مرداد , 1393
 
معرفي ساز/ 31
«ناقارا» ساز مشترك ايران و آذربايجان
ناقارا يك ساز قديمي آذربايجان است كه هم در جمهوري آذربايجان و هم در آذربايجان شرقي(ايران) متداول بوده و سابقه نواختن ناقارا با دست به حدود هفتاد تا صد سال پيش مي رسد.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني موسيقي ايران، محمدرضا درويشي در كتاب دايره المعارف سازهاي ايران درباره «ناقارا» آورده است: ناقارا از مهمترين سازهاي پوست صدا در موسيقي امروز آذربايجان شرقي است. اين پوست صدا در اصل نوعي دهل بوده كه در گذشته با چوب و تركه نواخته مي شده است و امروز با دست نواخته مي شود. البته هنوز در برخي روستاهاي جمهوري آذربايجان ناقارا به شيوه قديم با چوب و تركه نواخته مي شود.

ناقارا يك ساز قديمي آذربايجان است كه هم در جمهوري آذربايجان و هم در آذربايجان شرقي(ايران) متداول بوده و سابقه نواختن ناقارا با دست به حدود هفتاد تا صد سال پيش مي رسد.

ناقارا استوانه اي چوبي و گاه پلاستيكي است كه بر دو سر دهانه آن پوست كشيده اند. پوست را در هر طرف ابتدا دور طوقه اي فلزي مي دوزند و سپس طوقه اي همراه با پوست را با طناب و در بعضي نمونه هاي جديد با بست هاي فلزي به بدنه استوانه اي وصل مي كنند. به جاي سوراخ كردن پوست براي عبور طناب، معمولا تعدادي بست كه در بعضي نمونه ها داراري قرقره اي ثابت است در اطراف طوق ها نصب مي كنند و طناب با عبور از اين بست ها طوقه هاي همراه با پوست را بر دهانه هاي ناقارا محكم مي كند.

 بدنه ناقارا معمولا از چوب است اما در چند دهه گذشته بدنه هايي از جنس نوعي پلاستيك نيز ساخته شده اند كه بيشتر مشقي اند و كمتر مورد استفاده نوازنده حرفه اي قرار مي گيرند. بهترين بدنه چوبي ناقارا در قديم از جنس توربا(نوعي لوله چوبي براي انتقال نفت) ساخته مي شد كه بهترين صدادهي را داشت.

اگر چه تكنيك هاي اجرايي ناقارا وقتي با دست نواخته مي شود ظاهرا شبيه تكنيك پوست صداهاي خانواده تمبك است اما تا امروز دستخوش تغييرات زيادي شده است. اگر چه ناقارار از دو طرف به طور همزمان استفاده نمي شود اما مي توان هر دو طرف آن را كوك كرد. تنظيم صداي ناقارا و كوك كردن آن با طنابي كه پوست ها و طوقه ها را بر دهانه بسته است انجام مي شود. ناقاراهايي كه يك طرف آنها كوك مي شود«ناقاراي يك بر كوك» و ناقاراهايي كه دو طرف آنها كوك مي شود«ناقاراي دو بر كوك» ناميده مي شوند.

ناقارا در اصل ساز همراهي كننده سرنا بوده و در گذشته در همراهي با چوب و تركه نواخته مي شده است. هنوز هم در برخي روستاهاي آذربايجان آن را با چوب و تركه مي نوازند. اين ساز در اركستر سازهاي ملي آذربايجان، در اركسترهاي مختلط سازي، در اركستر سمفونيك و در آنسامبل هاي كوچك نيز به كار گرفته مي شود.

 

اشتراک و ارسال مطلب به:

سه شنبه, 12 دي , 1391 | 11:02:41
كر آرارات به رهبري خاچاطوريان در تهران كنسرت مي دهد
مرحله دوم«هزار صدای سنتی» نیمه مرداد برگزار می شود
اجراي مشترك اردشیر کامکار و وحيد تاج در تالار وحدت
«وانو» با صدای ایرج رحمانپور منتشر می شود
پیام تبریک علی مرادخانی به گروه کُر آوازی تهران
سایت جشنواره موسیقی جوان راه اندازی شد
«پندار» مدرن تفرشی پور به بازار آمد
نگاه موسیقایی«خالی از شب خالی از تو» به دو متن
«بر من گذشت» منتشر می‌شود
خانه تنها دونلی‌نواز ایران به موزه تبدیل می‌شود
کنسرت«چرا رفتی» تمدید شد
بیانیه هنرمندان لرستانی در چهارمین سالروز درگذشت رضا سقایی
فراخوان آزمون گروه کُر دفتر موسیقی منتشر شد
روایت غلامعلی پور عطایی از مناجات با دوتار
ماجرای آواز هور بابایی کاشانی ها در نیمه رمضان
آلبوم تصویری«یک خانه پر زمستان» با صدای سالار عقیلی منتشر می شود
آغاز درس گفتارهای آزاده‌فر درباره«مبانی اتنوموزیکولوژی»
یادی از مرغ شباهنگ موسیقی ایران به مناسبت هشتادمین سالروز تولدش
بخش«چهارگاه» و «شوشتری» ردیف کیوان ساکت منتشر شد
«دونوازی گیتار» آمریکای لاتین و اروپا منتشر شد
 
آخرين اخبار
كر آرارات به رهبري خاچاطوريان در تهران كنسرت مي دهد
مرحله دوم«هزار صدای سنتی» نیمه مرداد برگزار می شود
اجراي مشترك اردشیر کامکار و وحيد تاج در تالار وحدت
«وانو» با صدای ایرج رحمانپور منتشر می شود
پیام تبریک علی مرادخانی به گروه کُر آوازی تهران
سایت جشنواره موسیقی جوان راه اندازی شد
«پندار» مدرن تفرشی پور به بازار آمد
نگاه موسیقایی«خالی از شب خالی از تو» به دو متن
«بر من گذشت» منتشر می‌شود
خانه تنها دونلی‌نواز ایران به موزه تبدیل می‌شود
کنسرت«چرا رفتی» تمدید شد
بیانیه هنرمندان لرستانی در چهارمین سالروز درگذشت رضا سقایی
فراخوان آزمون گروه کُر دفتر موسیقی منتشر شد
روایت غلامعلی پور عطایی از مناجات با دوتار
ماجرای آواز هور بابایی کاشانی ها در نیمه رمضان
آلبوم تصویری«یک خانه پر زمستان» با صدای سالار عقیلی منتشر می شود
آغاز درس گفتارهای آزاده‌فر درباره«مبانی اتنوموزیکولوژی»
یادی از مرغ شباهنگ موسیقی ایران به مناسبت هشتادمین سالروز تولدش
بخش«چهارگاه» و «شوشتری» ردیف کیوان ساکت منتشر شد
«دونوازی گیتار» آمریکای لاتین و اروپا منتشر شد
مناجات خوانی محمد معتمدی تلنگری به صدا و سیما است
روایت فکوری و منتظری از گفتگوی دو ساز در «کوک سکوت»
«سفر سنتور» سیامک آقایی منتشر می شود
گروه«اینک» آثار انور براهیم را در تهران اجرا می کند
آواز خوانی شهرام ناظری و علیرضا قربانی به یاد استاد ابراهیمی
تیرگاه اهالی موسیقی امروز برگزار می شود
گروه «مشتاق» موالیان را به روی صحنه می برد
مستر کلاس ویلنسل بر مبنای متد روسی برگزار می شود
مجید کیانی«تاثیر موسیقی بر جسم و روان» را به موزه می برد
موسیقی سحرخوانی از«گلدسته خوانی» تا «صلوات خوانی»
 

آرشيو مطالب

 
 
 
 
تمامي حقوق مادي و معنوي اين سايت متعلق به انجمن موسيقي ايران مي باشد و هر گونه سو استفاده پيگرد قانوني خواهد داشت
طراحی و توسعه توسط پارسیان داده