Notice: Undefined index: tn_nay_feat_layout in /home/nayir/domains/nay.ir/public_html/wp-content/themes/nayir/lib/functions/option-functions.php on line 19
X

شانزدهمین نشست آیین آواز برگزار شد

نویسنده: انجمن موسیقی ایران

چهارشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۶

شانزدهمین نشست آیین آواز با بررسی «تلفیق شعر و موسیقی و فن بیان در خوانندگی» و «آشنایی‌زدایی در آواز ایرانی» و همین‌طور اجرای زنده موسیقی ایرانی در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، محمدهاشم احمدوند، علیرضا گلبانگ، منصور رسولی و امیرعباس طغرایی ۴ خوانندۀ شانزدهمین نشست تخصصی آموزشی آیین آواز بودند. در نشست این ماه که سه‌شنبه‌شب در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد همچنین دو مبحث فنی و تخصصیِ تئوریک ارائه شد.

ابتدا میلاد کیایی به همراه علی شیرازی روی صحنه آمدند و با موضوع «تلفیق شعر و موسیقی و فن بیان در خوانندگی» سخن گفتند. کیایی گفت: «اولین اثر مکتوبی که سال ۱۳۴۰ درباره موضوع مورد بحث امشب به دستم رسید کتاب ارزنده شعر و موسیقی به قلم دکتر مهدی فروغ بود. بعد هم شاهد بودم که زنده‌یاد حسینعلی ملاح در این زمینه مقالاتی را هر از گاه در برخی نشریات تخصصی و عمومی منتشر می‌کرد. ما هم از آثار این دو و هم از آثار مکتوب زنده‌یاد روح‌الله خالقی که آهنگساز ارزنده‌ای هم بودند بهره می‌بردیم.»

وی افزود: «در کارهای اجراشده توسط آوازخوانان و خوانندگان تصنیف و ترانه حتماً ‌بایستی انتخاب شعر با صرف دقت و هوشمندی لازم صورت گیرد. مثلاً گاهی شاهدیم برای آواز دشتی که حس و حالی غمگنانه و محزون دارد اشعاری با محتوای شاد و مستانه انتخاب می‌شود در حالی که دستگاه ماهور و آواز بیات اصفهان از ردیف موسیقی ما دارای بار حسی شادمانه هستند و چنین اشعاری باید در این دستگاه و آواز بخصوص اجرا شوند».

شیرازی هم در ادامه گفت: «کلمات مشهوری هست که متأسفانه بسیاری از آوازخوانان آنها را به اشتباه تلفظ می‌کنند. از میان این واژه‌ها می‌توان به‌ “چون” با حرف مصوت کوتاه به معنای مثل و مانند اشاره کرد که با “چون” با حرف مصوت بلند به معنای وقتی که؛ اشتباه گرفته می‌شود. این دو کلمه از نظر نوشتاری و نه از نظر معنایی، مشابه هستند که خیلی از خوانندگان در اجرای آواز و تصنیف آنها را با هم اشتباه می‌گیرند و به دفعات نیز این اشتباه تکرار می‌شود. خوانندگان – لزوماً – پیش از هر اجرای صحنه‌ای یا استودیویی باید ضمن مشاوره با یک کارشناس ادبی یا دست کم مراجعه به منابع نوشتاری از تلفظ صحیح تمامی کلمات شعر در دست اجرا مطلع و مطمئن شوند».

در ادامه آوازهایی توسط خوانندگان مختلف حاضر در برنامه اجرا شد. ابتدا منصور رسولی به همراه سه‌تار ادیب تیرانداز (در دستگاه همایون)، سپس علیرضا گلبانگ و گروه همنوازان برومند شامل حمیدرضا برزویی (سنتور)، محمدیوسفی (نی)، هادی محمدی (سه تار) و کوروش حجازی (تمبک) در دستگاه شور، بعد هم محمدهاشم احمدوند با سنتور میلاد کیایی (در دستگاه شور) آواز خواندند. آخرین خواننده این نشست نیز امیرعباس طغرایی (نوجوان ۱۷ ساله سمیرمی) بود که با خوانندگی و تارنوازی خودش در دستگاه همایون اجرایی تک نفره را رقم زد.

دیگر مبحث فنی و تئوریک این نشست هم میان علی شیرازی و جاوید عباسی فلاح شکل گرفت که عنوان آن «آشنایی‌زدایی در آواز ایرانی» بود و این دو آوازخوان و آوازپژوه، راه‌های برون رفت از تکرار و رکود هنر آواز ایرانی را به زعم خودشان بررسی و پیشنهاد کردند.

علی رستمیان، محمدابراهیم ذوالقدر، مرتضی غزنوی، محمد ملاآقایی، علیرضا حاجی‌طالب، حسام صحرایی، حسین رضا اسدی، حسن علی‌نژاد، حسین نوریانی، علی اصغر میرآخوری، شیرین حیات‌بخش، امیر شرفیان، محمود حشمت، علی اکبر کهربایی، سعید ناظمی، امیر متولی، علی اکبر کاظمی و هومن ظریف از جمله هنرمندان حاضر در این نشست بودند.

در خلال فواصل مختلف برنامه نیز علیرضا معینی مجری تلویزیون و رادیو اشعاری را دکلمه می‌کرد وی در پایان اعلام کرد که هفدهمین نشست آیین آواز از ساعت ۱۸ سه‌شنبه ۱۹ دی در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد.

>