Notice: Undefined index: tn_nay_feat_layout in /home/nayir/domains/nay.ir/public_html/wp-content/themes/nayir/lib/functions/option-functions.php on line 19
X

استقبال پرشور مخاطبان از پنجمین شب جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی

نویسنده: انجمن موسیقی ایران

چهارشنبه, ۲۲ آذر ۱۳۹۶

پنجمین شب جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی در یک سئانس و در سه بخش «تکنوازی»، «ساز و آواز»، و «گروه‌نوازی» با حضور پرشور مخاطبان موسیقی ایرانی در تالار رودکی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی، حجت فرجیان، دانشجوی رشته‌های زبان و ادبیات فارسی و نوازندگی موسیقی ایرانیِ دانشگاه تهران و برگزیدۀ سه دوره جشنوارۀ ملی موسیقی جوان (سال‌های ۹۳ و ۹۴ مقام دوم، و سال ۹۵ مقام اول) در بخش «تکنوازی» به بداهه‌نوازی در دستگاه نوا پرداخت.

در بخش «ساز و آواز»، علیرضا پوراستاد (آواز) و حمید خبازی (تار) برنامه‌ای در آواز دشتی اجرا کردند. این برنامه در ابتدا در درآمد دشتی آغاز شد و پس از اجرای چندین گوشه و همچنین اجرای چند ضربی بداهه توسط نوازندۀ تار به آواز بیات اصفهان تغییر مایه داد و پس از اجرای ساز و آوازی در این مُد در نهایت در آواز دشتی پایان یافت.

پس از ۲۰ دقیقه آنتراکت نوبت به بخش «گروه‌نوازی» رسید. در این بخش که استقبال زیادی از سوی مخاطبان از این برنامه شده بود، گروه موسیقی «تآی» متشکل از امیرحسین رئوفی (سنتور)، حمید فروزان (سنتور)، پدرام جوادزاده (سنتور)، علیرضا برنجیان (آواز)، و ماهان ببری (سازهای کوبه‌ای) اجرایی در آواز دشتی برای مخاطبان خود برگزار کرد. قطعاتی که در این برنامه اجرا شد عبارت بودند از: «شامگاه سرد» آهنگسازی امیرحسین رئوفی و کلام محمدرضا شفیعی کدکنی، «بازگشت» آهنگسازی امیرحسین رئوفی، «سوت و کور است شب»، آهنگ و تنظیم تریوی تآی با کلام محمدرضا شفیعی کدکنی، «در غبار غم» آهنگسازی حمید فروزان، تصنیف «غم با طبیبان» حسین علیزاده و کلام حافظ، مقدمه و تصنیف «پای در زنجیر» امیرحسین رئوفی و کلام محمدرضا شفیعی کدکنی.

فرآیند اجراهای صحنه‌ای در یک سال گذشته بررسی شود

بهرام جمالی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران در مورد این جشنواره گفت: جشنوارۀ موسیقی کلاسیک ایرانی یا هر جشنوارۀ دیگری که در سال‌های اول و دوم و سوم حرکت می‌کند بعضاً یک رویکرد پروژه‌ای پیدا می‌کند، که نقطۀ شروع و پایانی دارد. امیدوارم که این جشنواره به این سرنوشت دچار نشود. یعنی به بلوغی برسد تا بتواند در درون خودش سازمان خودش را نهادینه کند. این مهم متکی به حضور هنرمندان و استادان برجستۀ موسیقی ایرانی است که ورود کنند و نسل‌های دیگر را هم با این جریان همراه کنند.

وی در ادامه توضیح داد: امسال جشنواره بخش پژوهش را اضافه کرده است. برای سال آینده بهتر است بخشی در رابطه با تحلیل و بررسی فرآیند اجراهای صحنه‌ای در یک سال گذشتۀ موسیقی دستگاهی ایران اضافه شود: وضعیت اقتصاد موسیقی، مشکلات آن، و اینکه نهادهای خصوصی و دولتی چطور می‌توانند برای حل آن کمک کنند و راهکار ارائه دهند. یعنی تم اصلی جریان با توجه به این موضوعات شکل بگیرد.

در ششمین شب جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی در سئانس اول بخش پژوهشی با ارائه مقالات محمد انشایی، مهرداد میرزایی، احمد ایروانی و سخنرانی استاد مجید کیانی برگزار خواهد شد. همچنین در سئانس دوم عماد حنیفه (تکنوازی تار در بیات اصفهان)، منصور جمعه‌زاده (آواز)، کیارش داوودی (سنتور)، محمدکریم ابراهیمی (تنبک) ساز و آواز در دستگاه همایون، و گروه موسیقی میرزاعبدالله به سرپرستی مازیار شاهی به اجرای برنامه می‌پردازند.

مراسم اختتامیۀ دومین جشنوارۀ موسیقی کلاسیک ایرانی روز جمعه ۲۴ آذر ساعت ۸ شب با حضور علاقمندان و اهالی موسیقی و اجرای گروه‌های مختلف موسیقی در تالار رودکی برگزار می‌شود.

>