Notice: Undefined index: tn_nay_feat_layout in /home/nayir/domains/nay.ir/public_html/wp-content/themes/nayir/lib/functions/option-functions.php on line 19
X
در برنامۀ «ساعت 25» مطرح شد

حجت اشرف‌زاده: مردم انتخاب می‌کنند کدام قطعه را جاودانه کنند

نویسنده: انجمن موسیقی ایران

شنبه, ۱۱ آذر ۱۳۹۶

برنامه ساعت ۲۵ این هفته با حضور حجت اشرف زاده و حمید اکبرزاده به روی آنتن شبکه ۵ سیما رفت.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، در ابتدای این برنامه بنا بر مناسبت خاص این ایام یعنی آغاز هفته وحدت، قطعه‌ ماندگار والا پیامبر ازفرهاد مهرداد پخش شد و در ادامه اخبار موسیقی به سمع و نظر بینندگان رسید.

گزارش کنسرت «پرواز همای» آیتم بعدی برنامه بود؛ بخشی از عواید این کنسرت به نفع هموطنان زلزله‌زده اختصاص یافت. در بخش زیرو بم برنامه گفتگویی از فریدون آسرایی پخش شد و در این گفتگو فریدون آسرایی به معرفی آثار خود پرداخت.

بعد از این آیتم با ورود مهمانان برنامه حمید اکبرزاده، آهنگساز و حجت اشرف زاده، خواننده گفت‌وگوی زنده برنامه آغاز شد. در شروع بحث امیر حسین مدرس، ضمن اشاره به ترانه مشهور «ماه و ماهی» از حجت اشرف‌زاده و موفقیت این قطعه در جذب مخاطب از این خواننده در خصوص داستان خلق این قطعه پرسش کرد.

مردم انتخاب می‌کنند کدام قطعه جاودانه شود

حجت اشرف‌زاده در پاسخ به این پرسش گفت: قطعه ماه و ماهی و به دنبال آن آلبوم این کار در شروع با هدف انتخاب غزل‌های «علیرضا بدیع» تبدیل به موسیقی شد و طرح اولیه ملودی ماه و ماهی ساخته شد و بعد ازآشنایی با برداران بیات ادامه این کار به این عزیزان واگذار شد و این دو عزیز توانستند این ملودی را به بهترین شکل تبدیل به نوای دلنشین موسیقی کنند و مجموعه تبدیل به مجموعه عاشقانه آرام و موقر شد. این اتفاق به دلیل نو بودن ایده و استفاده از غزل عاشقانه بود که قبل از آن باب نبود و این آلبوم ثابت کرد امکان این کار وجود دارد و در جشنواره فجر موفق شد جایزه «باربد» و از آن مهمتر جایزه انتخاب مردم را کسب کند.

وی در ادامه در خصوص این پرسش مدرس که چه عاملی باعث می‌شود تا اثری از یک خواننده بیشتر در ذهن مردم بماند اظهار کرد: افرادی که سواد موسیقی  و ادبیات و شعر دارند منظور نظر من هستند و زمانی که همه چیز خوب پیش رود کار خوب از آب درمی‌آید البته تمام همکاران ما تلاش می‌کنند بهترین کار خود را ارائه دهند؛ همزمانی انتشاریک قطعه با احوالات اجتماع و فشارهای روحی در جامعه نظیر اتفاق زلزله  دلخراش کرمانشاه و یا جریان انتخابات  و سختی‌های روزمره مردم می‌تواند جو را آرام کند. ناگهان قطعه‌ای عاشقانه آرام شبانگاهی در فضای دلهره آور اجتماعی  مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد و این شرایط زمانی به نفع مورد پسند قرار گرفتن آن قطعه می‌شود و در اینجاست که مردم انتخاب می‌کنند که کدام قطعه را جاودانه کنند و این انتخاب نه دست خواننده و نه آهنگساز و نه شاعر است.

همخوانی شعر و ملودی در موفقیت اثر نقش به سزایی دارد

بعد از تماشای قطعاتی از حجت اشرف زاده در ادامه برنامه حمید اکبرزاده از همکاری با حجت اشرف زاده گفت:  نزدیک به ۱۲ سال است که با حجت اشرف زاده همکاری دارم و اولین کار مشترک ما مربوط به اثری با فرم سمفونیک برای جشنواره بود و ما در جستجوی خواننده‌ای برای بخش فارسی این کار بودیم که بعد از آشنایی با حجت اشرف زاده کار را شروع کردیم که خوشبختانه نتیجه آن کسب رتبه نخست در جشنواره شد و این همکاری از آن زمان تا حال ادامه یافت . در حال حاضر کمتر از یکسال است که سرپرستی ارکستر ایشان را برعهده گرفتم و در حال آماده سازی برای کنسرت تهران در همین ماه هستیم.

وی در پاسخ به این پرسش حمیدرضا مدرس که چه اتفاقی منجر به تأثیرگذاری قطعه در جان مخاطبان می‌شود اظهار کرد: در تولید یک اثر دو اتفاق رخ می‌دهد نخست اینکه شعر و ترانه‌ای سروده می‌شود و بعد از آن ریتم وملودی بر روی شعر گذاشته می‌شود و یا ملودی ابتدا ساخته می‌شود و سپس از شاعر خواسته می‌شود شعری برای ان سروده شود. بخش بسیاری از آثار موفق قدیمی در حالت دوم تولید شده‌اند. ما هر دو شیوه را داشته‌ایم  و در همکاری با همدیگر اثری که مدنظر داشتیم تولید کردیم و مواردی پیش آمد که متوجه شدیم شعر با ملودی هماهنگی ندارد و یا برعکس ملودی مناسب شعری نیست که انتخاب کرده‌ایم به نظر من همخوانی شعر و ملودی عاملی است که در موفقیت اثر نقش بسزایی دارد.

استاد مشکاتیان تاکید به تسلط ادبیات پیش از خوانندگی داشتند

بعد از تماشای قطعه دوستم داری با آهنگسازی حمید اکبرزاده و صدای حجت اشرف زاده، حجت اشرف زاده در خصوص اشراف خواننده به ادبیات معاصر و کهن گفت: به خاطر دارم استاد پرویز مشکاتیان  همواره به تمامی شاگردان و علاقمندان تأکید به تسلط بر ادبیات پیش از خوانندگی داشتند و خواننده‌ای که مسلط به ادبیات بود را حرفه‌ای می‌دانستند و دغدغه  اصیل فکر ایشان بر مبنای شناخت ادبیات و شعری بود که در اثر انتخاب می‌کرد و در مورد من در این موضوع بسیار سختگیری می‌کردند وبارها به شوخی از من می‌خواستند از اساتید و شعرای بنامی نظیر ابوسعید ابولخیر و یا غزلی از عطار بخوانم.

 به عقیده من خواننده باید اشراف کامل در حوزه ادبیات معاصر و کهن داشته باشد هم در موسیقی اصیل و هم پاپ فرقی ندارد. زمانی که کلمات بر زبان شما جاری می‌شود قطعا برای ملودی که آهنگساز ساخته و در اختیار شما قرار داده از آنجا به بعد همه چیز مربوط به شما می‌شود که حال شعر را به مکاشفه‌ای بپردازید و بعد آن را به گونه‌ای بروی ملودی پیاده کنید تا شنوده برای فهم آن سردرگم نشود فرقی نمی‌کند ترانه بخوانید یا غزلی مانند غزل استاد محمدعلی بهمنی؛ وقتی این اثر به گوش شما می‌رسد در امتداد این اثر داستان دوست داشتنی است که لازم است با صدای بلند اعلام شود و این پیشانی پیام این غزل است و از فرصت استفاده می‌کنم و می‌گویم دوست داشتن ها را با صدای بلند به هم بگویید. بنابراین خواننده برای ارائه پیام این غزل باید در حجم  و پرتاب صدا و در اجرای تکنیک ها در جهت شناختی که از شعر دارد استفاده کند و تکنیک وصدا در خدمت پیام شعر درآید. در این اتفاق  اولین قدم را آهنگساز در این کار برمی‌دارد تا به خواننده حس خوبی بدهد و حس بدبختی ندهد. شعور آهنگساز و تیمش و شعور ادبی خواننده مجموعه‌ای است که یک دانش در دل خود دارد  که کار مشکلی نیست و تنها نیاز به کمی مطالعه دارد .

غم انگیز است که دوستان در حوزه ادبیات و شعر مطالعه کمی دارند

وی ادامه داد: اساتیدی نظیر استاد فقید مشکاتیان، مرحوم لطفی و مرحوم بیات و استاد فقید محمد نوری در بیان شعر به  فهم شعر تأکید داشتند آنچه در کلام بزرگان ما به این صورت مطرح میشد که “حق کلام را ادا کنید ” متأسفانه غم انگیز است که برخی از دوستان در این حوزه مطالعه کمی دارند و حتی از ترانه سرای خود نمی‌پرسند که معنی این شعر چیست و گاهی وقتی کلام را دنبال می‌کنیم متوجه معنی جملات نمی‌شویم و این ایراد بزرگی در موسیقی ما است.

حمید اکبرزاده در تکمیل صحبت‌های حجت اشرف زاده اظهار داشت: معمولا یکی از اعضای تیم تولید اگر حرفه‌ای باشد مشکلی بوجود نمی‌آید و کار درست از آب درمی‌آید ولی زمانی که تمامی عوامل مبتدی باشند مشخص است نتیجه کار خوب نخواهد بود.

لذتبخش بودن استیج و پول ساز بودن این حرفه باعث شده خواننده ها عجول بشوند

اشرف زاده افزود: خواننده‌ها عجول شده‌اند و دلیل این امر لذت بخش بودن استیج و پولساز بودن این حرفه است ، مضاف بر اینکه دفتر موسیقی سازمان صدا سیما و دفتر موسیقی وزارت ارشاد رویکرد تعامل آمیزی دارند و فضای بازی ایجاد شده تا جوانترها براحتی شروع بکار کنند در واقع سیستم اخذ مجوز راحت تر شده است . در این دوران اگر جوان ترها  سواد و دانش کافی نداشته باشند ماندگار نخواهند بود زیرا مردم به صورت ناخودآگاه صداها و نغمه‌های خوب در گوششان هست بنابراین خواننده‌ها باید حواسشان جمع باشد زیرا اگر استانداردهای لازم را کسب نکنند مردم آنها را کنار می‌گذارند.

وی  افزود: در دوره‌های قبل تک نوازی‌هایی از ملک، مرحوم عبادی ومرحوم شهناز و استاد کسایی مورد پسند بود و تا امروز هم ماندگار است. امروزه عده‌ای از فضایی استفاده می‌کنند تا با بازی‌های تبلیغاتی یک اثر خود را شنیده و مردم پسند کنند اما در مقایسه تفاوت این اثر با سایر آثارشان کاملا مشخص است و مردم براحتی آنها را کنار گذاشته‌اند و این درسی است که تاریخ داده است و اگر کسی قصد ماندگار شدن دارد حتما باید با مطالعه و مشاوره خوب با اهل فن پیش رود.

خواننده و آهنگساز اگر سواد موسیقی نداشته باشند ماندگار نخواهند بود

وی تصریح کرد: لزومی ندارد اگر فردی صدای خوب دارد حتما خود شعر بگوید و آهنگسازی کند. امروز سطح اطلاعات و آگاهی مردم از موسیقی بالا رفته است و توقع مردم حرفه ای شده است و اگر خواننده و آهنگساز سواد موسیقی نداشته باشند ماندگار نخواهند بود. خواننده اگر صدای خوبی دارد باید بتواند خود را ماندگار کند و راه ماندگاری این است که افرادی که قصد ورود به این حرفه را دارند باید در هر حرفه ای که وارد میشوند آگاهی و اطلاعات تکنیکی و علمی داشته باشند . از اساتید خوب مشورت بگیرند و متوجه باشند که عده‌ای در این حرفه در حال شیادی هستند و مراکزی که ادعا می‌کنند در مدت کوتاه قادر هستند افراد را خواننده کنند کلاهبردار هستند زیرا این کار در مدت کوتاه میسر نیست و بدون رنج گنج میسر نمی‌شود.

در ادامه امیرحسین مدرس بینندگان را دعوت به تماشای گزارشی از تمرین کنسرت گروه مولانا با آهنگسازی محمد جلیل عندلیبی دعوت کرد.

بعد از این آیتم  حجت اشرف زاده از اجرای کنسرت در تاریخ ۲۴ آذر خبر داد و افزود: آلبوم جدید با نام «وقت عاشقی» قبل از این کنسرت رونمایی می‌شود . از ابتدای راه حمید اکبرزاده هم در انتخاب اشعار و هم دربخش همکاری با سایر دوستان آهنگساز و ترانه سرا با سمت مدیر هنری نظارت داشتند که در ادامه در این خصوص توضیح می‌دهند.

آلبوم «وقت عاشقی» فضایی متفاوت تر از آلبوم قبلی دارد

اکبرزاده در این خصوص گفت: در این آلبوم سعی شده است تا طیف‌های مختلف و سلیقه‌های مختلف را در نظر بگیریم . قطعات مختلفی با رنگ و طعم های مختلف شکل گرفته است برخلاف آلبوم قبلی که کار در یک فضا بود این کار متفاوت تر است.

حجت اشرف زاده در تکمیل سخنان اکبرزاده گفت: این کار فراگیر است و نقطه جالب اینجاست که زمانی که عشقی آغاز می‌شود از لحظه خواستن تا وصال داستان هایی بوجود می‌آید که در این مسیر این داستان ها برای هر انسان اتفاقات و احوالی است، انتخاب اشعار بر اساس این سناریو است و این آلبوم روایت پیوسته ای است که شامل غم ها، شادی ها و خاطره ها است که در چند اثر حمید اکبر زاده زحمت کشیده و وقت گذاشته‌اند و تنظیم کرده اند و امیدواریم این آلبوم به دل مردم بنشیند.

بعد از صحبت‌های حجت اشرف زاده برای اولین بار قطعه «دلم عاشقی می‌خواد» از آلبوم جدید این هنرمند به سمع و نظر بینندگان رسید.

موسیقی خراسان جزو غنی ترین ملودی‌های کشور است

در ادامه امیرحسین مدرس در خصوص فعالیت هایی که مهمانان برنامه در خصوص موسیقی خطه خراسان انجام داده‌اند پرسید.

حمید اکبرزاده در این باره گفت: بهترین مزیت موسیقی خراسان در ملودی‌های جذاب آن است. موسیقی خراسان از غنی ترین ملودی‌های کشور است و شاخه‌های آن در نواحی دیگر هم وجود دارد و این سهم بزرگی از ایجاد جذابیت است  در واقع وقتی ملودی زیبا را داریم بخشی از کار را جلو برده‌ایم که با تنظیمی نو و اجرای زیبای خواننده کمک به خلق اثری خوب می‌کند. ماهیت اصلی ملودی‌های زیبایی است که از شمال تا جنوب خراسان وجود دارد.

سپس گزیده‌ای از آثار حجت اشرف زاده که در ارادت به آستان علی ابن موسی الرضا سروده شده است پخش شد و  بعد از این آیتم حجت اشرف زاده در خصوص حفظ  موسیقی فولکولور خراسانی گفت: علاقمندان این سبک وجود دارند و به خصوص در مناطق روستایی عزیزان پایدارتر به رسوم و این سبک از موسیقی هستند.

اکبرزاده در ادامه گفت: در خصوص حفظ این آثار پروژه‌ای تعریف شد تا بتوانیم تمام نغمه‌ها و ملودی‌ها را به عنوان میراث فرهنگی حفظ کنیم و از این قطعات در کارها استفاده می‌کنیم بطوری که بخش زیادی ازسمفونی «الله مزار» از این داشته‌ها بود.

رنگ موسیقی شمال و جنوب خراسان متفاوت است 

حجت اشرف زاده افزود: رنگ موسیقی شمال و جنوب خراسان متفاوت است  و دوتار و سازبندی نیز تفاوت دارد و تنوع پهناوری وجود دارد که جوانترها در خراسان پیگیر این راه هستند و موسیقی خوب و غنی را برمی‌دارند و شکل و لباسی نو به آن می‌بخشند و با تنظیمی مدرن تر همراه خواننده‌های محلی آثاری را تولید می‌کنند که بسیار شنیدنی هستند. من از مخاطبان موسیقی خواهش می‌کنم همانطور که به دنبال موسیقی‌های جدید و پاپ هستند به دنبال موسیقی فولکلور باشند و باور کنند جذابیت‌های نهفته‌ای در این موسیقی وجود دارد.

در انتها امیرحسین مدرس از حمید اکبرزاده در خصوص  آخرین اخبار درشورای موسیقی صدا و سیمای استان ها پرسش کرد. اکبرزاده در پاسخ به این پرسش گفت: در ابتدا این انتقاد مطرح است که رویکرد در استان ها به سمت موسیقی پاپ در سبک غربی در حال حرکت است که خیلی جالب نیست و توقع ما این است که رویکرد استان‌ها  بیشتر در سبک خود مبتنی بر ارزش های فرهنگی باشد که با لباس های متنوع می‌توانند ارائه شوند. خوشبختانه در مجموع کارهای خوب و جذابی به دست ما می‌رسد که هرازگاهی در جشنواره ‌هایی که برگزار می‌شود آثار برتر معرفی و تقدیر می‌شوند.

>