X

گروه نقش در تالار رودکی روی صحنه رفت/ شب مثنوی و شوشتری

جمعه, 16 تیر 1396

کنسرت گروه «نقش» با نام «شرح این هجران» به سرپرستی امیر شریفی و خوانندگی مهدی امامی شب گذشته ۱۵ تیر در تالار رودکی روی صحنه رفت.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، این اجرا براساس مثنویِ مولوی طراحی شده بود و شامل سه بخش با عناوین «شرح این هجران و این خون جگر»، «من چه گویم یک رگم هوشیار نیست»، «چون تو با مایی نباشد هیچ غم» بود که در آواز شوشتری اجرا شد. در طول برنامه، شنونده در برخی لحظات شاهد مُدگردی به آوازهای دیگر مثل آواز بیات ترک نیز بود.

امیر شریفی، نوازنده‌ی تار و سه‌تار و سرپرست گروه نقش در مورد قطعات این اجرا گفت: اکثر قطعات این برنامه را در چند سال گذشته به فراخور احوالات مختلفِ روحی و روانی و به مناسبت‌های گوناگون ساخته‌ام و بخشی از آنها را در کنسرت‌های سال‌های قبل نواخته‌ایم.

او در ادامه توضیح داد: بخش دیگری از قطعات و البته تمامی آوازهای برگرفته از سه ساحت عاطفی و حسی متفاوت، از اشعار مثنوی معنوی مولوی است: هجران، شوریدگی و رهایی؛ نگاهی که به جای پرداختن به ابعاد حکمی و تعلیمی بیشتر به دنبال جستجوی مفهوم تغزل در مثنوی مولوی است.

در بخش اول، قطعات «پیشرو شوشتری» از امیر شریفی، مثنوی‌خوانی، تصنیف شوشتری قدیمی، مثنوی‌خوانی، و تصنیف مربع شوشتری از امیر شریفی اجرا شد.

در بخش دوم این برنامه، مثنوی‌خوانی، و چهارمضراب شوشتری از امیر شریفی توسط گروه نقش اجرا شد.

همچنین در بخش سوم و آخرین بخش این کنسرت، مثنوی‌خوانی، مناجات در شوشتری، و رنگ شوشتری از امیر شریفی اجرا شد که مورد توجه و تشویق حاضرین در سالن قرار گرفت.

اعضای گروه نقش عبارت بودند از: امیر شریفی (تار)، مهدی امامی (خواننده)، بهناز بهنام‌نیا (عود)، هوشمند عبادی (نی)، محمد عشقی (سنتور)، المیرا مردانه (کمانچه)، مرجان مهربان (قانون)، سهیل اله‌دادیان (تمبک).

گفتنی است، در این اجرا علی مرادخانی (معاون امور هنری وزارت ارشاد)، بهرام جمالی (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران) و بسیاری از اهالی موسیقیِ ایرانی حضور داشتند.

چاپ
>