X
به خوانندگی امیر اثنی‌عشری و آهنگسازی و تنظیم کوروش شاهانی

کنسرت گروه تیرِنگ برگزار شد

چهارشنبه, 6 اردیبهشت 1396

کنسرت «با ما دمی…» در دو بخشِ آواز بیات ترک و دستگاه سه‌گاه شب گذشته، ۵ اردیبهشت، ساعت ۹ در سالن خلیج فارسِ فرهنگسرای نیاوران روی صحنه رفت.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، در این برنامه که سه تن از مجریان اصلی آن‌ــ امیر اثنی‌عشری، کوروش شاهانی، و هوشمند عبادی‌ــ از شاگردان استاد فقید محمدرضا لطفی بودند به همراه خشایار شاهانی و محسن دیلم‌صالحی قطعاتی را در آواز بیات ترک و دستگاه سه‌گاه اجرا کردند.

در بروشور این برنامه به قلم کوروش شاهانی، نوازنده‌ی سنتور و آهنگساز این برنامه آمده بود:

کنسرت پیش رو، حاصل تلاشی است عاشقانه برای اشاعه و پاسداری از موسیقی‌ای کهن، هنری که ریشه در فرهنگی دیرین دارد و پیوسته دعوت‌کننده‌ی برافروزیِ شمعِ خِرَد در جان و در دل است؛ با این امید که گامی به سوی تعالی ره بپوییم، و با وحدت میان جسم و روح، آرامشی درونی را برای خود و مخاطبان‌مان بجوییم.

در بخش اول، تصنیف «هلاک من» روایت عبدالله دوامی با تنظیم کوروش شاهانی اجرا شد و پس از آن نوازنده‌ی سنتور با اجرای درآمدِ بیات ترک و در ادامه اجرای یک ضربیِ کوتاه فضا را برای خواننده آماده کرد و ساز و آوازی با شعر سیمین بهبهانی اجرا شد.

پس از ساز و آواز، تصنیف «باد بهاری» از عارف قزوینی با تنظیم کوروش شاهانی اجرا شد. در بخش دومِ ساز و آواز، هوشمند عبادی نوازنده‌ی نی به اجرای گوشه‌ی فیلی پرداخت و امیر اثنی‌عشری آوازی در این مایه با شعر سیمین بهبهانی اجرا کرد. سپس به گوشه‌ی شکسته اشاره شد و هوشمند عبادی ضربی‌ای بداهه با همراهی تمبک خشایار شاهانی اجرا کرد و آواز با همراهیِ نی ادامه پیدا کرد.

آخرین قطعه‌ی بخش اول، تصنیفی با نام «بی‌نشان» ساخته‌ی کوروش شاهانی با شعر فروغی بسطامی بود. همان‌طور که اشاره شد از آنجا که سه تن از مجریان اصلیِ این گروه از شاگردان مرحوم استاد محمدرضا لطفی بودند و تمرین‌ها و اجراهایی نزد ایشان داشتند اجرای دیشب به لحاظ کوک و هماهنگی مثال‌زدنی بود.

پس از اجرای قسمت اول گروه برای یک ربع آنتراکت صحنه را ترک کرد.

بخش دوم، در مایه‌ی سه‌گاه با پیش‌درآمد «ناز و ادا» ساخته‌ی کوروش شاهانی آغاز شد و پس از اجرای این قطعه، ساز و آوازی با غزل سایه و با همراهی سنتور اجرا شد.

تصنیف «بماندیم ما» از عارف قزوینی و تنظیم کوروش شاهانی قطعه‌ی بعدی این بخش بود و پس از آن، ساز و آوازی با غزل سایه در مایه‌ی «مخالف» با همراهی نیِ هوشمند عبادی اجرا شد. در این بخش هم همچون بخش اول، قطعه‌ای ضربی توسط نوازنده‌ی نی به‌صورت بداهه در مایه‌ی مخالف اجرا شد و ساز و آواز در این مایه ادامه پیدا کرد.

آخرین تصنیف با نام «دست به دست» ساخته‌ی کوروش شاهانی با شعر استاد شفیعی‌کدکنی اجرا شد و آخرین قطعه، رنگِ «نفیر و فرنگ» به روایت استاد محمدرضا لطفی پایان‌بخش این برنامه بود.

گفتنی است مدیریت اجراییِ این برنامه محسن طاهری‌جم و مشاور اجرایی و طراح صحنه حانیه ملک‌یاری بود.

چاپ
>