X
در نشست خبری کنسرت ارکستر آلیانس فرانسه مطرح شد:

کنسرت دوستی ایران و فرانسه در پنج شهر ایران

دوشنبه, 30 فروردین 1395

نشست خبری کنسرت آلیانس فرانسه با حضور رهبر ارکستر، پژمان معمارزاده و مدیرعامل آن کارولینا سنگلوز صبح امروز در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این نشست پژمان معمارزاده گفت: «برنامه‌ای که قرار است با این ارکستر روی صحنه ببریم، برای من اهمیت زیادی دارد، چون برنامه‌ای دوستانه میان دو کشور ایران و فرانسه محسوب می‌شود. من در فرانسه بزرگ شده‌ام، آنجا زندگی می‌کنم و دولت فرانسه امکانات زیادی در اختیارم قرار داده تا بتوانم در این کشور یک ارکستر داشته باشم.»

وی در مورد نوازندگان ارکستر گفت: «نوازندگانی که در ارکستر آلیانس حضور دارند، همه نوازندگانی حرفه‌ای هستند. تکنواز ویلن ارکستر در ارکستر فیلارمونیک برلین ساز می‌زند. دو تک‌نواز حرفه‌ای هم در ارکستر حضور دارند؛ یکی از آن‌ها یک پیانیست فوق‌العاده‌ی فرانسوی است. نوازنده‌ی دیگر یک دختر ۲۰ ساله است که در اروپا کنسرتوی پاگانینی را اجرا کرده. او یک نوازنده‌ی استثنایی در اروپا محسوب می‌شود.»

معمارزاده درباره‌ی هدفش از این اجرا گفت: «می‌خواهم نوازندگان اروپایی به ایران بیایند و ببینند که کشور ما چقدر بافرهنگ و استثنایی است. کشورهای دیگر باید ببینند که کم‌رنگ شدن رابطه‌ی آن‌ها با ایران باعث می‌شود چیزهای زیادی را از دست بدهند. آن‌ها باید تصویر واقعی کشور ما را ببینند.»

وی درباره‌ی رپرتوآر این اجرا گفت: «ما برای اجرای تالار وحدت رپرتوآر بسیار خوبی تدارک دیده‌ایم. قطعه‌ای از آهنگسازی در شمال اروپا در دوره‌ی رمانتیک و همین‌طور قطعاتی از دوره‌ی باروک و رقص‌های مجار یوهانس برامس، از جمله قطعاتی است که در این کنسرت اجرا خواهیم کرد. کنسرتوی شماره‌ی ۴ بتهوون نیز اجرا خواهد شد.»

معمارزاده در مورد تعداد نوازندگان ارکستر گفت: «۱۲۰ نوازنده از فرانسه به ایران می‌آیند، آن‌ها آمده‌اند که فرهنگ ایران را ببینند. ما یک تور کنسرت در بناهای تاریخی ایران خواهیم داشت. علاوه بر اجرای یکم اردیبهشت در تالار وحدت، به باغ شازده ماهان در کرمان خواهیم رفت. اجرای دیگری در باغ دولت‌آباد یزد خواهیم داشت و در نقش رستم و تالار حافظ و شیراز هم روی صحنه می‌رویم. اصفهان و اجرا در کاخ چهلستون از دیگر برنامه‌های ماست و در نهایت، در چند خانه‌ی قدیمی مثل خانه‌ی بروجردی‌ها و همین‌طور باغ فین کاشان کنسرت می‌دهیم.»

وی در مورد عدم فعالیتش در ایران در سال‌های اخیر گفت: «همه‌ی آدم‌ها دل‌مشغولی‌هایی دارند؛ اما من هیچ‌وقت رابطه‌ام را با ایران فراموش نکرده‌ام. من دل‌بسته این کشور هستم و همیشه به آن فکر می‌کنم؛ اما زمانی به این نتیجه رسیدم که با روی کار آمدن دولت آقای روحانی و اقدامات دکتر ظریف، ایران به جایگاه قبلی خود بازگشته و دوباره جایگاه بین‌المللی خود را به‌دست آورده است. برای همین فکر کردم اکنون زمان خوبی است تصویر ایران به دنیا نشان داده شود.»

وی افزود: «من آقای مرادخانی، معاون امور هنری وزارت ارشاد، را به‌خوبی می‌شناسم و ایشان خیلی برای اجرای این برنامه به من کمک کردند. من با کمال میل در خدمت ایران هستم. البته ایشان سال ۲۰۰۵ نیز از من دعوت کرده و برای دو اجرا در جشنواره فجر نیز به من پیشنهاد دادند.»

وی در پایان گفت: «سعی دارم انجمنی در فرانسه تأسیس کنم تا جوانان ایرانی برای تحصیل موسیقی و زمینه‌های هنری دیگر برای افزایش دانش خود به آنجا بیایند.»

چاپ
>