X
به کوشش رضا مهدوی

کتاب «بینش و موسیقی» منتشر شد

دوشنبه, 17 اسفند 1394

انتشارات سوره‌ی مهر جلد اول کتاب «بینش و موسیقی» به مناسبت بیستمین سالگرد کوچ استاد تقی بینش (۱۳۷۴تا ۱۳۹۴)، پدر علم نسخه‌شناسی موسیقی ایران، را منتشر کرد.

به گزارش نای، کتاب «بینش و موسیقی» شامل چهار فصل است. فصل اول: «به یاد استاد» برگرفته از مجموعه مقالات و سخنرانی‌های دوستان و دوستداران دانشگاهی دکتر سیدتقی بینش. فصل دوم: مقاله‌ها و سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های منتشرنشده‌ی استاد بینش. فصل سوم: پیشگفتارهای زنده‌یاد استاد بینش بر کتاب‌های منتشرشده‌اش. فصل چهارم: تصاویر و یادگاری‌ها و دستخط‌های استاد سیدتقی بینش خراسانی است.

در بخشی از مقدمه‌ی کتاب به قلم رضا مهدوی، مؤلف و گردآورنده‌ی کتاب «موسیقی و بینش» می‌خوانیم: «بیست سال از فراق استاد علم و اخلاق سیدمحمدتقی بینش می‌گذرد و جای او در عرصه‌ی علوم نظری و تاریخی موسیقی ایران خالی است. فعالیت‌های عمر ۷۴ ساله استاد  به ویژه ۱۰ سال آخر عمرکه مداوماً در تحقیق و تألیف گذشت بابی شریف را برای جویندگان جوان باز کرد و به عنوان پدر نسخه‌شناسی موسیقی ایران شرایط تحقیق و مداقه در متون و نسخه‌های بسیار قدیمی از دنیای سترگ موسیقی را برای نسل جدید به یادگار گذاشت که خلاصه‌ی مکتوب آن اینک در اختیار شماست.

در جلد اول، شخصیت‌های علمی و هنری مانند علی تجویدی، داریوش صفوت، کاظم موسوی بجنوردی، محمد میرنقیبی، نصرالله پورجوادی، مجید کیانی، محمدرضا درویشی، حسین محمدزاده صدیق، میرعلیرضا میرعلینقی، سیدمحمدتقی حسینی، سیدعبدالرضا موسوی، علی بهرامیان، علی میرانصاری، صفورا هوشیار، محمد باقری، حسین دی پیر، منیر اقدس صدقیانی، و زهرا بینش مطالب نگاشته‌اند.

جلد اول کتاب «موسیقی و بینش» به کوشش رضا مهدوی از سوی انتشارات سوره‌ی مهر با طراحی جلد مسعود طاهری در ۵۶۸ صفحه، با قطع وزیری و شمارگان۲۵۰۰ نسخه عرضه شده است.

چاپ
>