X

پروژه «جاده‌های دوستی» در تالار وحدت اجرا شد/ آثاری از جوزپه وردی

جمعه, 16 تیر 1396

اجرای مشترک ارکستر فستیوال راونا و ارکستر سمفونیک تهران همزمان با بیستمین جشنواره‌ی بین‌المللی راونا به رهبری ریکاردو موتی در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، پروژه جاده‌های دوستی که حدود بیست سال است در کشورهای مختلف توسط ارکستر فستیوال راونا به رهبری ریکاردو موتی اجرا می‌شود این‌بار همزمان با بیستمین جشنواره بین‌المللی راونا در تهران برگزار شد. در این اجرا علی مرادخانی، معاون امور هنری وزارت ارشاد، بهرام جمالی، مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، شهرداد روحانی، رهبر ارکستر سمفونیک تهران و بسیاری از مسئولین حضور داشتند.

در این کنسرتِ مشترک، قطعاتی از آهنگساز شهیر ایتالیایی جوزپّه وِردی اجرا شد. برخی از قطعات عبارت بودند از:

I vespri siciliani, Sinfonia

I vespri siciliani, Aria di Procida ‘O tu Palermo’

Don Carlo, Duetto

Don Carlo-Marchese di Posa ‘Dio che nell’alma infondere’ Simon Boccanegra, Aria di Fiesco ‘A te l’estremo addio…Ill lacerate spirit

Macbeth. Aria di Banco ‘Studia il passo o mio figlio…Come dalciel precipita’

Macbeth, Coro ‘Patria oppressa’

Macbeth, aria ‘Ah la paterna mano’, coro ‘La patria tradia’ Macbeth, Aria ‘Pieta, rispetto, amore’, Battaglia, Inno vittoria

La forza del destino, Sinfonia

 

ریکاردو موتی رهبری بسیاری از مهم‌ترین ارکسترهای جهان را برعهده داشته است: از ارکستر فیلارمونیک برلین تا راندفانک، از فیلارمونیک نیویورک تا ارکستر ملی فرانسه، ارکستر فیلارمونیک وین، که ارتباطات و علقه‌های بسیار نزدیکی بین او و این ارکستر برقرار است و از سال ۱۹۷۱ در فستیوال سالزبورگ با این ارکستر ظاهر شد. او کنسرت‌های سال نو بسیار مشهور و فاخری را در وین چهار مرتبه در سال‌های ۱۹۹۳، ۱۹۹۷، ۲۰۰۰، ۲۰۰۴ رهبری کرده است.

ریکاردو موتی در حال حاضر یکی از اساطیر رهبری ارکستر است؛ از نسل آبادو و سینوپولی، یعنی رهبران ایتالیایی که تنها اُپرا اجرا نمی‌کردند.

بی‌شک چنین رویداد‌هایی برای ارتقاء سطح کیفی ارکسترها و نوازنده‌های ایرانی و همچنین مخاطب موسیقی کلاسیک غربی از اهمیت خاصی برخوردار است. بی‌شک اجرای شب گذشته در تالار وحدت از مهم‌ترین رویدادهای موسیقی در سال ۹۶ محسوب می‌شود و جا دارد از تمامی مسئولینی که در برگزاری این کنسرت سعی و تلاش نمودند صمیمانه تشکر و قدردانی شود.

گفتنی است این اجرای مشترک روز ۱۷ تیر در ایتالیا به رهبری ریکاردو موتی نیز برگزار می‌شود.

چاپ
>