X

پردگیان باغ سکوت کلهر برگزار شد

دوشنبه, 3 خرداد 1395

علاقمندان این نوازنده‌ی چیره‌دست کمانچه در طول این شش سال از طروق دیگر فعالیت این هنرمند را دنبال کرده بودند و این بار، پس از اجرای این گروه در چندین استان ایران، شاهد اجرای وی در تالار وحدت بودند.

کیهان کلهر پیش از اجرا رو به حاضرین گفت: «خیلی خوشحالم که اینجا هستم و در ایران کنسرت می‌دهم. برنامه را با دستگاه «همایون» آغاز می‌کنیم و پیش‌درآمدی از ساخته‌های علی بهرامی‌فرد، سپس رِنگی از هادی آذرپیرا می‌نوازیم و در ادامه و در طول تمام قطعات من و استاد افقه در خدمت شما هستیم.»

اجرا با پیش‌درآمدی از علی بهرامی‌فرد با نام «سرمست» آغاز شد. گروه همزمان به اجرای ملودی‌ای آرام پرداختند که در ادامه به اوج خود می‌رسید. در پایان قطعه، بهرامی‌فرد لحظاتی به تکنوازی سنتور پرداخت و هادی آذرپیرا با تار، در حالی که سنتور به اجرای خود ادامه می‌داد، با وی هم‌نوا شد و سؤال و جوابی بین آنها شکل گرفت.

پس از این دونوازی، قطعه‌ی «پریشان» ساخته‌ی هادی آذرپیرا اجرا شد و گروه بار دیگر همصدا شدند. این قطعه فضای شادی داشت و پایان آن با تکنوازی کمانچه‌ی کیهان کلهر همراه بود. اجرای کمانچه و حضور صحنه‌ای، سونوریته و موزیکالیته‌ی این نوازنده‌ی کمانچه برای تمامی علاقمندان به موسیقی دستگاهی ایران مثال‌زدنی است. اجرای این برنامه هم مثل دیگر اجراهای وی سرشار از شور و حال بود.

پس از تکنوازی نوبت به چهارمضرابی از کیهان کلهر رسید که سازهای دیگر هر کدام نوبتی و گاه گروهی کمانچه را همراهی می‌کردند. در حین دونوازی و گروه‌نوازی، کمانچه با فضاسازی و استفاده از تکنیک‌های مختلف رنگ متفاوتی به اجرا می‌داد. اجرای تمبک در این قطعه و همراهی وی با گروه مثال‌زدنی بود.

پس از چهارمضراب، نوبت به قطعه‌ی «عیبت مه‌گین» رسید. این قطعه بر اساس ملودی موسیقی کردهای خراسان شمال (کرمانج) ساخته شده است. کلام این قطعه‌ی آرام توسط کلهر خوانده شد و نوید افقه با اجرای ریتم‌های متنوع روی این قطعه فضای متفاوتی را به‌وجود آورد.

قطعه‌ی «طرقه» پایان‌بخش این کنسرت بود. این قطعه نیز براساس موسیقی مقامی شمال خراسان ساخته شده است که برای حاضرین بسیار آشنا بود. این قطعه در آلبوم «شب، سکوت، کویر» و «شهر خاموش» توسط کلهر با سه‌تار اجرا شده است که در این اجرا با کمانچه اجرا شد و علاقمندان کلهر با این قطعه کاملاً آشنایی دارند.

گروه بعد از پایان کنسرت با توجه به تشویق‌های مکرر حاضرین برای حسن ختام قطعه‌ی «آیریلیق» از موسیقی آذری را نواخت.

چاپ
>