X

هنرنمایی «برافشانی‌ها» به شیوۀ قدما

سه شنبه, 14 شهریور 1396

گروه موسیقی «برافشان» به خوانندگی غلام‌رضا رضایی و آهنگسازی هامان خلیلی دیشب در تالار وحدت در شرایطی به صحنه رفت که مهمان ویژۀ این کنسرت حمیدرضا نوربخش، داریوش طلایی، سهیل محمودی، اسرافیل شیرچی، هوشنگ مرادی‌کرمانی، احمد امینی، مزدا انصاری و… بود.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، این کنسرت در دو دستگاه همایون و چهارگاه اجرا شد و  اشعار انتخابی از حافظ، امیرخسرو دهلوی، عراقی، سایه و ابوذر دارابی بود.

در این کنسرت فرم اجرا در موسیقی کلاسیک دستگاهی بود. همچنین قطعات ساخته‌شده در کوک همایون رِ  اجرا شده که یکی از سخت‌ترین کوک‌های موسیقی ایرانی است.

همایون رِ  به لحاظ اجرایی در تار از نظر نوع چیدمان نتی و انگشت‌گذاری سخت است و نوازنده دچار چالش می‌شود. این کوک بیشتر در کارهای قدما مخصوصاً علی‌اکبر خان شهنازی معمول بود چون این کوک همایون چپ کوک می‌باشد و خواننده‌ای چون اقبال آذر از عهدۀ آن برمی‌آمد و خوانندگان چپ‌خوان محسوب می‌شدند. این کوک هم برای خواننده به لحاظ بالابودن کوک کار را سخت می‌کند و هم نوازنده به لحاظ اجرا و انگشت‌گذاری دچار مشکل می‌شود.

همچنین آوازهای این کنسرت به لحاظ کوک و انتخاب قطعات و مترهای آواز و تکنوازی‌ها به فضای موسیقی قدما نزدیک بود. یعنی کوک‌های بالا انتخاب فرم‌های ریتمی قدما که الآن در حال فراموشی هست مثل شش‌تایی‌های ایرانی که تأکیدهای ته ضرب دارند و اینها باعث ایجاد فضائی متفاوت از موسیقی مدرن شده و مصرفی می‌شود. این نوع موسیقی مخاطب‌های خودش را دارد و یکی از عوامل کم اجرا شدن این فرم‌ها سختی اجرایی و نیاز نوازنده و خواننده به سال‌ها شاگردی کردن و تحقیق کردن است و زمان بر بودن آن است.

در گروه موسیقی «برافشان» که تا کنون کنسرت‌هایی را در تهران و ساری نیز برگزار کرده است، هنرمندانی چون وحید ربیع‌پور (دف و دایره)، پویا لقایی (رباب)، مهدی ولی‌زاده (نی)، هامان خلیلی (تار)، فریما موفقی (کمانچه)، مهدی دریاباری (تار)، سهیل اله‌دادیان (تمبک)، مرجان راغب (سنتور)، چکاد فشارکی (کمانچه) و فرزاد موسوی (تارباس) هنرنمایی کردند.

چاپ
>