X
به کوشش فرهنگسرای ارسباران تهران

مراسم بزرگداشت استاد حسین دهلوی برگزار می‌شود

شنبه, 11 دی 1395

مؤسسه‌ی هنرمندان پیشکسوت و فرهنگسرای ارسباران پنجشنبه ۱۶ دی مراسم بزرگداشت استاد حسین دهلوی، آهنگساز پیشکسوت ایرانی را برگزار می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، مراسم یادبودی به پاس سال‌ها تلاش استاد حسین دهلوی در عرصه‌ی آهنگسازی موسیقی ایرانی شامگاه روز پنجشنبه، ۱۶ دی به همت فرهنگسرای ارسباران تهران برگزار خواهد شد.

در این مراسم که با تجلیل از مقام هنری استاد حسین دهلوی همراه خواهد بود گروه موسیقی به سرپرستی و آهنگسازی سوسن اصلانی همسر استاد دهلوی، ضمن رونمایی از تصنیف «صدای آشنا» با شعر اسماعیل خلج بازیگر پیشکسوت تئاتر، تلویزیون و سینما، قطعاتی را برای اولین بار در مایه‌ی شور و متعلقات آن اجرا خواهند کرد. در این گروه، سوسن اصلانی سرپرست، آهنگساز و نوازنده سنتور، محمود باقری خواننده، بابک بقایی تار، علی شهیدی عود، حسن مکانیکی نی، مهناز کاشانی قیچک، فاطمه سیدمحمود تمبک و عطیه طباطبایی دف به عنوان اعضای گروه حضور دارند.

حسین دهلوی، هنرمند پیشکسوت موسیقی کشورمان، که طی سال‌های اخیر به بیماری آلزایمر مبتلاست چندی است با صلاحدید و تحت نظر خانواده در آسایشگاه بستری شده است.

استاد دهلوی به سال ۳۹ با مدرک آهنگسازی از هنرستان عالی موسیقی فارغ التحصیل شد. او در دوره هنرستان با همکاری استاد ابوالحسن صبا ارکستر شماره‌ی یک هنرهای زیبا را راه‌اندازی و در همین دوره چند اثر از آثار صبا را برای ارکستر تنظیم کرد. پس از درگذشت صبا رهبری این ارکستر که بعداً ارکستر صبا نامیده شد به دهلوی واگذار و در همین دوره شاخه های ۲، ۳ و ۴ نیز به آن افزوده شد. این ارکسترها از زمان افتتاح تلویزیون ایران به صورت هفتگی به اجرای برنامه پرداختند. در سال ۴۱ حسین دهلوی به ریاست هنرستان موسیقی ملی برگزیده  شد و تا فروردین ۵۰ در این مقام باقی بود.  دهلوی در مدت۱۰  سال تصدی هنرستان به خوبی این سازمان آموزشی را اداره کرد و نظم، تحول و جهشی در هنرستان پدید آورد. کما اینکه او خود در دوره دوم هنرستان رشته های تئوری موسیقی ایران، تلفیق شعر و موسیقی، فرم موسیقی ایران، هارمونی و ارکستر را شخصاً تدریس می‌کرد.

او از سال ۷۶ تصنیف اپرای مانا و مانی را به مناسبت سال جهانی کودک آغاز کرد. ساخت این اثر سه سال به طول انجامید که تا به حال به اجرا درنیامده و فقط موسیقی سازی آن در خرداد ۷۹ با همت و رهبری علی رهبری با ارکستر فیلارمونیک اسلواکی در شهر براتیسلاو اجرا و ضبط شده است.این هنرمند صاحب نام موسیقی ایرانی همواره به نوآوری در زمینه های مختلف اندیشیده است که تدوین متد تمبک به وسیله او و جمعی دیگر شامل حسین تهرانی، مصطفی کمال پورتراب، فرهاد فخرالدینی و هوشنگ ظریف برای ارتقای جایگاه تمبک در موسیقی ایرانی و تسهیل آموزش این ساز، توجه به ساخت سنتور کروماتیک برای جبران نقیصه کوک این ساز برای استفاده در ارکستر از جمله این مواردند.

دهلوی در سال ۷۱ ارکستر مضرابی را تشکیل داد که صرفاً شامل سازهای مضرابی سنتور، تار، قانون، عود و بم تار (تارباس) بود. یکی از مهم‌ترین آثار حسین دهلوی کتاب «پیوند شعر و موسیقی آوازی» است که جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی در بخش هنر را به خود اختصاص داد. این کتاب حاصل بیش از ۴۰ سال تجربه دهلوی در تلفیق موسیقی با شعر ایرانی است که به شیوه ای علمی و متدیک فرایند کار را توضیح می‌دهد. استاد دهلوی در سال ۸۲ نیز به عنوان چهره‌ی‌ ماندگار مورد تجلیل قرار گرفت.

چاپ
>