X

مراسم اختتامیه‌ی سی‌ویکمین جشنواره‌ی موسیقی فجر برگزار شد

یکشنبه, 2 اسفند 1394

مراسم اختتامیه‌ی سی‌ویکمین جشنواره‌ی موسیقی فجر عصر شنبه در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش نای، فرزاد طالبی، سرپرست دفتر موسیقی وزارت ارشاد، اولین سخنران مراسم اختتامیه، گفت: «با گذشت سه دهه از برگزاری جشنواره‌ی موسیقی، اکنون به مرحله‌ای رسیده‌ایم که از خصوصیات اصلی آن، توسعه‌ی کیفی است. امیدواریم بعد از برگزاری این مراسم، شاهد حرکتی برای پیشبرد موسیقی ایران و حضور جدی آن برای توسعه در فرهنگ کشور باشیم.»

 

حمیدرضا نوربخش، مدیر سی‌ویکمین جشنواره‌ی موسیقی فجر، در این مراسم گفت: «می‌خواهم از یک اتفاق مبارک سخن بگویم، اتفاقی که مختص هنر موسیقی است. هنری که سال‌ها در محجوریت بوده اما علیرغم این محجوریت، در عینیت بخشیدن به حرکت‌های اجتماعی و سیاسی نقش بسیار مهمی ایفا کرده است.»

وی افزود: در ابتدای تغییر رویکرد جشنواره موسیقی، ما با مخالفت‌هایی از سوی مدیرانی که در سال‌های گذشته‌ی جشنواره حضور داشته‌اند و همچنین رسانه‌ها روبه‌رو شدیم. اما با وجود این مخالفت‌ها، دلسرد نشدیم و به حرکت‌مان ادامه دادیم. حال بنده امشب با صدای رسا می‌گویم که مایه‌ی بسی مباهات است که این تغییر پس از سی سال آغاز شد. این آغاز بر شما مبارک باشد. باید همه بدانیم که این تازه اول راه است؛ چرا که هدف اصلی ما بازگشت اعتبار به هنر موسیقی است. در این دوره، مشارکت هنرمندان طراز اول بسیار شگفتی‌ساز بود. امسال تغییرات بسیار مهمی داشته‌ایم که بررسی صدها آلبوم و اهدای جوایز ارزشمند بخشی از آن‌ها است.

وی در مورد بخش بین‌الملل جشنواره گفت: «بخش بین‌الملل جشنواره با رویکرد محتوایی ایران فرهنگی برگزار شد. البته تا حدودی می‌پذیرم که کم‌وکاستی‌هایی هم در این بخش وجود داشت. در آستانه‌ی انتخابات اذعان می‌نمایم که ما هنوز در حوزه‌ی دیپلماسی فرهنگی موفق عمل نکرده‌ایم. در پایان از زحمت مسئولین دوره‌های قبلی جشنواره هم تشکر می‌کنم که اگر زحمت آن‌ها نبود، زحمات این دوره نیز به بار نمی‌نشست.»

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این مراسم گفت: «جشنواره موسیقی فجر جلوه‌گاه هنر موسیقی است و حال با برگزاری سی‌ویک دوره از این جشنواره، روزهای پرامیدی برای کسانی که به اعتلای اندیشه اهتمام می‌ورزند، به وجود خواهد آمد. بهره‌مندی از هنر موسیقی بیشتر از هر هنر دیگری است. گردش مالی این هنر هم از هنرهای دیگر بیشتر است و ما می‌دانیم که هنر موسیقی در اقتصاد هنر نقش اساسی دارد. موسیقی ظرفیت‌های متنوعی دارد که می‌تواند ابزار بسیار مناسبی در عرصه‌ی دیپلماسی باشد اما متأسفانه در برخی از دوره‌های جشنواره، پیرامون این موضوع بی‌توجهی شده است. در هر صورت من امیدوارم که این هنر بتواند جایگاه خود را پیدا کند. این روزها شاهد این بوده‌ایم که سرمای زمستان را گرمای موسیقی تعدیل کرده است.»

وی افزود: «حضور پررنگ مخاطبان موسیقی در سالن‌های مختلف، نشان‌دهنده علاقه مردم به هنر موسیقی و این جنس فضاها است. به راستی چه چیزی زیباتر از فرهنگ می‌تواند انسان را به تعقل وا دارد؟ فرهنگی که موسیقی نیز شاخه‌ای از آن است. پس همه‌ی ما باید در کنار تعصبات افراطی به آنچه شرح مقدس مباح دانسته توجه نماییم و به جای لغو کنسرت‌ها به گسترش هنر ایرانی‌ـ اسلامی بپردازیم و این را بدانیم که موسیقی از بهترین و رساترین شیوه‌های انتقال فرهنگ و روشی برای رسیدن به آرامش و فراغت جوانان است. حمایت از فرهنگ ایرانی‌ـ اسلامی، از عوامل بازدارنده‌ی تهاجم فرهنگی است که هیچ‌گاه نباید در مسیر این امرِ مهم مانعی ایجاد کرد. متأسفانه در ماه‌های اخیر علیرغم صدور مجوزهای قانونی از طرف نهادهای دولتی شاهد لغو کنسرت‌ها هستیم و عده‌ای با استفاده از امکانات مختلف تلاش می‌کنند کنسرت موسیقی را فعلی خلاف شرع تلقی کنند. البته گاهی تخلفاتی از سوی برگزارکنندگان رخ می‌دهد اما ما در عین احترام به همه‌ی عقاید و آراء، به کسانی که دانسته و نادانسته فضا را بر هم می‌ریزند می‌گوییم که چنین رویکردی صحیح نیست. کسانی که دغدغه‌ی دین و مذهب دارند، اطمینان داشته باشند که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن پاسخگویی به شئون دینی، فضای اجراهای زنده‌ی موسیقی را به شکلی سالم و قانونمند هدایت خواهد کرد.»

جنتی در مورد جایگاه موسیقی گفت: «موسیقی ایرانی بدون شک در همه حوزه‌های این وزارت جایگاه بسیار ارزشمندی دارد، کما اینکه بسیاری از حکیمان ما در زمینه‌ی هنر موسیقی تبحر فراوانی داشتند. ما موسیقی را یک گنجینه قلمداد کرده و هرگز نمی‌خواهیم آن را فراموش نماییم. بنابراین وزارت ارشاد خود را متعهد به حمایت از موسیقی فاخر می‌داند و موسیقی را به عنوان ابزاری برای تلطیف جامعه تلقی می‌نماید.»

وی در مورد جشنواره‌ی موسیقی فجر گفت: «جشنواره‌ی موسیقی فجر، رویدادی فرهنگی است که امسال با رویکردی جدید، حرفه‌ای‌تر و عیارمندتر برگزار شده است. حضور هنرمندان شاخص، یکی از ویژگی‌های بارز این رویداد بود. مفتخریم که جشنواره‌ی موسیقی فجر امسال از یک جشن هنری به یک فستیوال حرفه‌ای جایزه‌محور ارتقا یافته است.»

وی افزود: «از این پس جشنواره موسیقی فجر به آثاری که در طول سال نیز اجرا می‌شود، توجه خواهد داشت. در واقع این جشنواره باید برآیند تمامی رخدادهای یک سال موسیقی کشور باشد. متأسفانه در ادوار گذشته، شاهد آن بودیم که بخش‌های مهم موسیقی تبدیل به بخش جانبی شده بودند که ما در دوره‌ی جدید بر آن شدیم بخش‌هایی از جمله بخش موسیقی نواحی و جوان را در زمان مناسب‌تر به صورت مستقل و با کیفیت بالاتر برگزار نماییم. البته اگر گروه‌های جوان فعالیت حرفه‌ای داشته باشند، قطعاً آثار آن‌ها نیز در معرض داوری قرار می‌گیرد.»

وزیر ارشاد در پایان گفت: «حالا سه دهه از برگزاری جشنواره‌ی موسیقی فجر می‌گذرد و این زمان می‌تواند چشم‌انداز مناسبی باشد برای موسیقی و بخش‌هایی که کمتر به آن توجه شده است. در آخر از تمامی دست‌اندرکاران سی و یکمین دوره‌ی جشنواره‌ی موسیقی فجر که در هر چه بهتر برگزار شدن آن نقشی داشته‌اند تشکر می‌کنم.»

 

علی مرادخانی نیز در پایان مراسم اختتامیه سی‌ویکمین جشنواره‌ی موسیقی فجر گفت: «از سخنگوی دولت یازدهم آقای نوبخت، آقای فریدون، دستیار ویژه‌ی رئیس‌جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به خاطر تمام زحماتی که در این یک سال برای ما کشیدند صمیمانه قدردانی می‌کنم، چرا که می‌دانم امسال، سال بسیار سختی به لحاظ امکانات و بودجه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، اما خوشحالم که این نوید را بدهم بودجه‌ی حوزه‌ی موسیقی برای سال آینده دو برابر شده و این باعث مسرت و خوشحالی ما است که توانستیم به این توفیق دست پیدا کنیم.»

وی ادامه داد: «دوستان عزیز ما طبق قولی که رئیس‌جمهور محترم در دیدار با هنرمندان داد ارکسترهای سمفونیک و ملی را راه‌اندازی کردیم و این مدیون زحمات همه‌ی دولتمردان است. ما این امید را داریم که در برنامه‌ی آتی ارکسترها این دو مجموعه نه‌تنها در ایران بلکه در دنیا هم آثار خود را اجرا کنند.»

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «بنده بیش از ۱۴ سال به عنوان مدیر مرکز موسیقی وزارت ارشاد فعالیت می‌کردم و بی‌اغراق می‌توانم بگویم که این جشنواره یکی از بی‌نظیرترین جشنواره‌های موسیقی فجر بوده و من تا کنون چنین کیفیت و استقبالی را مشاهده نکرده‌ام، اما در این دوره چنین فضای خوبی اتفاق افتاد. به هر ترتیب، من از همه دولتمردان عزیز می‌خواهم که با توجه به هنرمندانی که این‌گونه با بضاعت خود وارد فضا شده‌اند توجه بیشتری کنند و انتظارات آن‌ها را نیز برآورده سازند.»

در این مراسم هنرمندانی همچون محمد اصفهانی، مجید درخشانی، سهیلا پورگرامی، رضا شایسته، لوریس چکناوریان، محمد سریر، داود گنجه‌ای، همایون شجریان، حمیدرضا نوربخش، مجید لطیفی‌سرشت، بیژن کامکار، نجمه تجدد، هانا کامکار، حجت اشرف‌زاده، شهرداد روحانی، میلاد کیایی، هوشنگ کامکار، خشایار اعتمادی، اردوان کامکار، پشنگ کامکار، نیما دهقان، ارسلان کامکار، قشنگ کامکار، علی تفرشی، رافائل میناسکانیان، حسین رضایی‌نیا، کامبیز گنجه‌ای، تورج شعبانخانی، حسین مهرجردی، عبدالحسین مختاباد، همایون نصیری، صمد طالقانی، آرش پژند مقدم، فرشاد رمضانی، وارطان ساهاکیان، میلاد درخشانی، فریدون خشنود، حمید حامی، کیخسرو پورناظری و علیرضا قربانی از فرش قرمز سی و یکمین جشنواره‌ی موسیقی فجر عبور کردند.

گلاب آدینه، نادر مشایخی، پدرام کشتکار، فریدون اسرایی، ژیوار شیخ الاسلامی، رازمیک اوحانیان، احسان عبدی‌پور، سهراب پورناظری، آرین کشیشی، اکبر محمدی، محمود عزیزی، محسن علی اکبری، امید حاجیلی، بیژن بیژنی، آرش بیات، پروین بهمنی، وصال عرب زاده، داریوش پیرنیاکان، بهرام جمالی، فرزاد طالبی، فرمان فتحعلیان، شروین مهاجر، نصرالله ناصح‌پور، اردشیر کامکار، مظفر شفیعی، محمدرضا چراغعلی، جاوید مجلسی، هنگامه اخوان، آزاد میرزاپور، علی پژوهشگر، رضا مهدوی، حسن ریاحی، محمدسعید شریفیان، علی‌اکبر مرادی، فرهاد اصلانی، سیدمحمد میرزمانی و اصغر عربشاهی از دیگر چهره‌هایی بودند که در مراسم اختتامیه‌ی جشنواره سی‌ویکم موسیقی فجر حضور داشتند.

چاپ
>