X
در دومین روز جشنوارۀ ملی موسیقی جوان مطرح شد:

مجید سینکی: مشکل ما هنرجویان نیستند، آموزش دقیق و درستی ندیده‌اند

جمعه, 10 شهریور 1396

در سئانس آخرِ دومین روز جشنواره نوازندگان فلوت به رقابت با یکدیگر در حضور استادان آذین موحد، فیروزه نوایی و مجید سینکی پرداختند. در این بخش تنها رده‌ای که به مرحلۀ نهایی راه یافته بود ردۀ سنی الف بود.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، مجید سینکی دربارۀ کیفیت اجراهای این دوره گفت: ما به نحوی ارزیابی یک ساله‌ای از کار معمان داریم. به نظر من خیلی خوب نبود. نسبت به سال‌های گذشته سطح کیفی نوازندگان بخش فلوت پایین‌تر آمده است.

او علت این موضوع را معلمان کم‌دانش دانست و ادامه داد: برای من سؤال است که آیا قطعه‌ای که امروز شرکت‌کنندگان نواختند، استادان خودشان نواخته و درک کرده‌اند؟ وقتی معلم درک درستی از قطعه نداشته باشد، هنرجو نیز نمی‌تواند دریافت خوبی داشته باشد. من فکر می‌کنم که مشکل ما هنرجویان نیستند، آموزش دقیق و درستی ندیده‌اند.

فیروزه نوایی در ادامه صحبت‌های سینکی توضیح داد: من فکر می‌کنم موسیقی را به عنوان یک زبان نمی‌توانند به درستی تشخیص دهند. اگر در ابتدا هر معلمی محتوا را درک کند و متوجه باشد که هر قطعه چه تصویر و تصوری را ایجاد می‌کند، هنرجو نیز به خوبی آن را یاد خواهد گرفت. موسیقی کلاسیک، یک موسیقی بی‌کلام است. ما باید بتوانیم همان‌طور که یک تئاترِ خوب با کلامش تأثیر می‌گذارد، با موسیقی‌‌مان کلام را اجرا کنیم. مخاطب باید متوجه مقصود قطعه شود. اول باید کلام درک شود. باید در موسیقی کلاسیک به نحوی کلام بیان شود که مخاطبان تنها جذب موسیقی شوند و توجه‌شان به طور کامل به آن باشد. اما متأسفانه به این موضوع توجه نمی‌شود. استعدادهای خوبی داریم ولی خوب پرورش داده نشده‌اند.

نوایی دربارۀ علت کاهش هر سالۀ تعداد شرکت‌کنندگان گروه سنی ج گفت: پایۀ درستی وجود ندارد. هنرجوی بااستعداد نزد استاد بد نیز به‌خوبی آموزش می‌گیرد اما این وجدان وجود ندارد که وقتی استادی سطح هنرجو را بالاتر می‌بیند او را به استاد با دانش‌تری معرفی کند.

سینکی در این رابطه اضافه نمود: اینجا یک رقابت ایجاد می‌شود. استادان فکر می‌کنند اگر شاگردانشان در این مسابقه جایزه‌ای کسب کنند به نحوی تبلیغاتی برای آنها خواهد بود. دوستان معلم ما آموزش را برای نفسِ آن انجام نمی‌دهند، آموزش می‌دهند که خودشان را بالا ببرند. این هنرجویان در این سطح نمی‌مانند و رشد می‌کنند. وقتی با لکنت ساز زدن را یاد گرفته‌اند در سنین بالاتر با دیدن افراد دیگر سرخورده می‌شوند. یکی از علل کم‌شدن تعداد شرکت‌کنندگان در رده‌های سنی بالاتر این است که شرکت‌کننده‌ای که در گروه الف رد شده است سال بعد در گروه ب شرکت می‌کند. اما او با همان مشکل وارد مراحل بعدی می‌شود. کسی که در هنرستان آموزش می‌بیند نباید با این حجم از اشکال حاضر شود و بالا برود. کسانی که به طور تخصصی موسیقی را در هنرستان آموزش می‌بینند باید به عنوان یک نوازندۀ کامل از آن خارج شوند. پس از مقایسۀ هنرجویان متوجه می‌شویم آموزش رسمی‌مان هم دچار اختلال است.

سینکی در توصیه به هنرجویان فلوت گفت: من به هنرجویان می‌گویم حداقل باید روزی چهار ساعت ساز بزنند. من به‌شخصه روزی هشت تا دوزاده ساعت تمرین می‌کردم. جوانان باید بدانند که استانداردها بین‌المللی است. باید خود را با بهترین نوازندگان دنیا مقایسه کنند. اگر مقایسه کنند آن‌وقت است که تلاش می‌کنند.

نوایی در این زمینه اشاره نمود: باید تمرین کنند و بدانند چگونه باید تمرین کنند. یا معلم بارها به آنها اشاره کرده و آنها خوب تمرین نکرده‌اند و یا معلم نگفته است. نوازندگان باید باور داشته باشند که تمرین بسیار مهم است.

فیروزه نوایی در خصوص جشنوارۀ موسیقی جوان گفت: جشنواره به طور کلی بسیار خوب است و به نوازندگان هدف می‌دهد تا هر سال تلاش و شرکت کنند. جشنواره باید تداوم داشته باشد. صحبت‌های ما نکتۀ منفی برای جشنواره نیست، روی سخن ما با معلمان است.  معلمان در مقطعی در ایران معلم شدند اما برای پیشبرد خود روزی نیم ساعت هم ساز نمی‌زنند. در موسیقی اگر ضعف خود را ندانی به یک مرداب تبدیل می‌شوی. اما اگر ضعف خود را بشناسی و به دنبال جبران آن بروی پیشرفت در زمینه یادگیری اتفاق می افتد. کلاس های رایگانی باید برای معلمان برگزار شود تا محدودیتی برای شرکت کردن در آن وجود نداشته باشد و حتما برای حضور معلمان الزامی قرار داده شود. نکته دیگر این است که نباید به راحتی تعداد زیادی آموزشگاه باز شود. وقتی دانش مدیریت آموزشگاه در سطح قابل قبولی نباشد، معلمانی در همان سطح انتخاب خواهد کرد.

سینکی در پایان درباره جشنواره موسیقی جوان نظر داد: آموزش مانند یک دوی امدادی است، باید به نفر بعدی محول کرد. جشنواره فرصتی  برای دیده و شنیده شدن است. ما باید کاری کنیم تا فرهنگ فهم بهتر موسیقی ایجاد شود. شرکت کنندگان برای شرکت کردن در جشنواره، ضبط و ارسال آثار باید بیشتر تلاش کنند. فکر می کنم در هر کاری می شود دروغ گفت، اما در موسیقی نمی شود. هر کس ساز را به دست بگیرد مشخص می شود که در چه سطحی است.

یازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی، با مشارکت گسترده استادان برجستۀ موسیقی کشور، و با حضور ۵۰۰ نوازنده و خوانندۀ جوان توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت دفتر موسیقی، معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری بنیاد رودکی، از ۸ تا ۲۶ شهریور ماه سال جاری در تالار رودکی، و مراسم اختتامیه نیز در ۲۷ شهریور ماه در تالار وحدت، برگزار خواهد شد.

 

چاپ
>