X

فرج علیپور: برای جشنوارۀ سال‌های بعد رپرتوار مشخص می‌شود

شنبه, 25 شهریور 1396

شرکت کنندگان در بخش موسیقی لرستان در سه ردۀ سنی قطعاتی را مبتنی بر سنت موسیقایی منطقۀ خود در حضور هیئت داوران نواختند و داوری شدند.

باید تا سن‌شان کم است تشویق شوند

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، فرج علیپور آثار اجرایی این جشنواره را چنین ارزیابی کرد: بیشتر شرکت‌کنندگان در بخشی می‌نوازند که قدرتمند هستند، نه در بخشی که از آنها خواسته شده است. در آینده به آنها گفته می‌شود که چه باید اجرا کنند و برای جشنوارۀ سال‌های بعد رپرتوار مشخص می‌شود.

وی در ادامه گفت: کمانچه ساز سختی است و در لرستان نسبت به استان‌های دیگر با کیفیت خوبی نواخته می‌شود. در استان‌های دیگر نوازندۀ کمانچه کمتری داریم. کسانی که سن بالاتری دارند باید نسبت به افرادی که سن کمتری دارند، بهتر بنوازند. معمولاً این افراد خودشان نواختن کمانچه را آموخته‌اند.

وی افزود: در سن پایین یادگیری به‌خوبی انجام می‌شود، هرچه سن بالاتر برود به خاطر مشغله‌های ذهنی یادگیری کمتر می‌شود. باید تا سن‌شان کم است تشویق شوند و تحت آموزش قرار بگیرند تا ما در آینده نوازندگان خوبی داشته باشیم.

علیپور خاطرنشان کرد: نوازندگی در حال حاضر برای این افراد یک کار دلی است و به عنوان منبع درآمد حساب نمی‌شود به آن نگاه کرد. با وجود تمامی این مسائل تعداد علاقه‌مندان بیشتر شده است و به هر نحوی تلاش می‌کنند.

این موزیسین موسیقی نواحی، موسیقی لرستان را در مسیر پیشرفت دانست و اشاره نمود: امروزه موزیسین‌های جوان بیشتر تلاش می‌کنند، اما به‌هیچ‌وجه حمایت نمی‌شوند‌. فقط مردم حامی آنها هستند. با وجود سختی مجوز گرفتن‌ها و بسیاری از ممیزی‌ها باز هم کنسرت خود را برگزار می‌کنند.

یازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی، با مشارکت گستردۀ استادان برجستۀ موسیقی کشور، و با حضور ۵۰۰ نوازنده و خوانندۀ جوان توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر موسیقی و  همکاری بنیاد رودکی، از ۸ تا ۲۶ شهریور ماه سال جاری در تالار رودکی، و مراسم اختتامیه نیز در ۲۷ شهریور ماه در تالار وحدت، برگزار خواهد شد.

چاپ
>