X

علی‌اکبر مرادی: بخش آواز تنبور مغفول مانده

دوشنبه, 27 شهریور 1396

در آخرین روز اجراهای یازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان، نوازندگان ساز تنبور در سه ردۀ سنی در مقابل هیئت داوران کیخسرو پورناظری، علی‌اکبر مرادی، و علیرضا فیض بشی‌پور به اجرای رپرتوار انتخابی از سوی هیئت داوران پرداختند.

توجه جوانان بیشتر به بخش نوازندگی تنبور است تا بخش آواز تنبور

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، علی‌اکبر مرادی، نوازندۀ تنبور و عضو هیئت داوران این دوره از جشنواره در رابطه با کیفیت و سیر پیشرفت اجراهای گفت: در رده‌های سنی مختلف تغییراتی وجود داشت. سال گذشته ردۀ الف از دو ردۀ سنی ب و ج بهتر بود، اما امسال ردۀ سنی ب از دو ردۀ دیگر پیشی گرفته بود. سن‌های میانی بهتر کار کرده‌اند، شاید به‌خاطر عملکرد درست جشنواره در سال گذشته بوده باشد.

او دربارۀ اصالت و بیان موسیقایی آثار ادامه داد: درصد بالایی از اجراها خوب بود. در واقع در اجراها مقام‌های مرتبطی را قرار داده بودند. شرکت‌کنندگانی هم داشتیم که چنین نبودند.

وی به شرکت‌کنندگان برای دوره‌های بعد توصیه کرد: باید تمرین‌های لازم را روزانه داشته باشند و اشکال‌هایشان را از استادان بپرسند. به نظر من بهترین کار تلاش و تمرین است.

این داور در خصوص جشنوارۀ موسیقی جوان گفت: یکی از رویدادهایی که در کشورمان دارای سمت‌وسو است، همین جشنواره است.

علی‌اکبر مرادی دربارۀ اجراهای بخش آواز تنبور گفت: خواندن نواهای تنبوری گرچه کار آسانی به نظر می‌رسد ولی در اصل خیلی سخت است که یک آوازخوان بتواند جان مطلب مقامات را ادا کند.

مرادی در خصوص سطح اجراهای شرکت‌کنندگان بخش آواز تنبور گفت: امروزه توجه جوانان بیشتر به بخش نوازندگی تنبور است تا بخش آواز تنبور. مدرسین موسیقی هم بیشتر نوازندگی یاد می‌دهند چون اکثر آن‌ها آواز تنبور را بلد نیستند. به همین خاطر الآن بخش آواز تنبور مغفول مانده و نسبت آوازخوان‌های تنبور به نوازندگان این ساز شاید یک به ۳۰ یا یک به ۴۰ باشد.

عضو هیئت داوران جشنوارۀ موسیقی جوان ادامه داد: مشکلی که در بخش آواز تنبور وجود دارد، مشکل آموزشی است چون مدرسین به این مقوله تسلّط ندارند و یا به حد کافی به آن دقت نکرده‌اند. تمرکز آن‌ها بیشتر روی نوازندگی است و در نتیجه بخش آواز تنبور با ضعف مواجه است.

مرادی گفت: به نظرم برای سال آینده باید یک نمره و ارزشیابی برای زمزمۀ مقامات بگذاریم تا حداقل کسی که می‌گوید صدای خوبی ندارد، بتواند مقامات را زمزمه کند. مقامات خیلی مهم‌اند چون تا کسی مقامات را به درستی نخواند، یقیناً خوانندۀ خوبی برای آواز تنبور نمی‌شود.

علی‌اکبر مرادی ضمن اشاره به این‌که مدرسین تنبور باید آواز تنبور را هم یاد بگیرند، خاطرنشان کرد: برای هنرجویان آواز تنبور، نمونه‌های ضبط‌شده‌ای وجود دارد که بتوانند به آن‌ها مراجعه کنند، اما آدمی که خودش آواز تنبور اجرا می‌کند، نمی‌تواند متوجه شود که درست خوانده یا غلط. در نتیجه باید یک نفر اشتباهاتش را به او گوشزد کند.

مرادی در پایان سخنان خود گفت: در موسیقی مقامی بیشتر از هر چیزی، حالت‌های اجرا اهمیت دارد. اگر حالت‌ها درست اجرا نشود، اجرای شما یک اجرای آبکی می‌شود ولی وقتی حالت‌ها به درستی به اجرا در بیاید، یک موسیقی با ابهت و ناب اجرا می‌شود. وقتی کسی بالای سر بچه‌ها باشد و به آن‌ها بگوید که حالت‌ها را درست اجرا می‌کنند یا نه، آن‌وقت بچه‌ها آواز تنبور را بهتر یاد می‌گیرند. هنرجویان تا زمانی که به مرحلۀ حرفه‌ای بودن نرسیده‌اند، لازم دارند یک نفر بالای سرشان باشد و این نکات را به آنها گوشزد کند که متأسفانه الآن همچین شخصی بالای سرشان نیست.

یازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با اعلام اسامی برگزیدگان و اجرای برخی از نوازندگان جوان در مراسم اختتامیه در تالار وحدت امشب ۲۷ شهریور، ساعت هشت شب به کار خود پایان می‌دهد.

چاپ
>