X

عزیز تنها: نوازندگان باید تاریخچۀ مقام‌ها را بشناسند

سه شنبه, 21 شهریور 1396

نوازندگان جوان، موسیقی شرق و جنوب خراسان را در سیزدهمین روز جشنواره در مقابل هیئت داوران محمدفاروق دُرپور، حسن سمندری، عزیز تنها، و اسفندیار تخم‌کار اجرا کردند.

موسیقی هنری است که با تمرین و تلاش پیشرفت می‌کند

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، عزیز تنها در رابطه با کیفیت اجراها گفت: نسبت به سال‌های گذشته گروه الف پیشرفت چشمگیری داشته است. گروه ج هنوز به آنچه انتظار داشته‌ایم نرسیده است. گاهی سطح کیفی گروه الف از گروه سنی ب بالاتر دیده می‌شود.

او ادامه داد: اجراها اصالت داشت. مبنای جشنواره حفظ‌کردن اصالت‌هاست و بیشتر اجراها بااصالت بود. موزیکالیته و بیان نیز خوب بود.

این داور به شرکت‌کنندگان توصیه کرد: موسیقی هنری است که با تمرین و تلاش پیشرفت می‌کند. هرچه فعالیت‌شان در این حوزه افزایش پیدا کند، قوی‌تر خواهند شد. به راه و روش استادانِ گذشته توجه کنند و آثارشان را بارها گوش کنند. این امر در بخش مقام‌شناسی به آنها کمک خوبی خواهد کرد. نوازندگان باید تاریخچۀ مقام‌ها را بشناسند و ریشه‌هایشان را بدانند. جشنواره نیز به این مسیر کمک می‌کند و در پرسش و پاسخ‌ها چنین سوالاتی مطرح می‌شود.

وی در خصوص جشنوارۀ موسیقی جوان گفت: جشنواره در طی این چند سال اخیر تأثیر خوبی گذاشته است. گروه سنی الف بیشتر در حال تلاش و یادگیری هستند. در آینده این نوازندگان به رده‌های سنی ب و ج می‌رسند و می‌توانند بسیار موفق باشند.

یازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان به دبیری هومان اسعدی، با مشارکت گستردۀ استادان برجستۀ موسیقی کشور، و با حضور ۵۰۰ نوازنده و خوانندۀ جوان توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر موسیقی و همکاری بنیاد رودکی، از ۸ تا ۲۶ شهریور سال جاری در تالار رودکی، و مراسم اختتامیه نیز در ۲۷ شهریور ماه در تالار وحدت، برگزار خواهد شد.

چاپ
>