X

طالبی: محدودیت اعتبارات روند حمایت از جشنواره موسیقی نواحی را متوقف نمی‌کند / علیزاده: محل برگزاری اجراها یک فضای روباز با ظرفیت ۲۵۰۰ نفر است

سه شنبه, 30 خرداد 1396

نشست خبری دهمین جشنواره موسیقی نواحی با حضور فرزاد طالبی مدیرکل دفتر موسیقی، احمد صدری دبیر علمی جشنواره، علیزاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان کرمان و مهدی وجدانی مدیر روابط عمومی در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، در ابتدای این برنامه، فرزاد طالبی مدیرکل دفتر موسیقی گفت:  از هر منظری که بنگریم جشنواره موسیقی نواحی مستحق حمایت است چرا که سرچشمه‌ موسیقی ملی ایران است و مفاهیم مرتبط با حوزه تمدنی و هویتی را طی صدها و حتی هزاران سال حفظ کرده است. موسیقی نواحی قابلیت عرضه و ارائه در صحنه‌های بین‌المللی را دارد. یعنی صاحبان فرهنگ‌های دیگر هم می‌توانند با این موسیقی ارتباط برقرار کنند.

وی افزود: علاوه بر این جشنواره، ما مکتب‌خانه‌ها را داریم که یکی از آنها در سال گذشته افتتاح شد و امیدواریم امسال هم در سه استان دیگر این مکتب‌خانه‌ها افتتاح شوند. این مکتب‌خانه‌ها نقش بسیار مهمی در حمایت از موسیقی نواحی دارند. جشنواره‌های استانی و منطقه‌ای مفصلی را در سال گذشته شاهدش بودیم که با تمرکز بر موسیقی نواحی برگزار شدند. همه این جشنواره‌ها در سال گذشته مورد حمایت دفتر موسیقی بودند. محدودیت منابع و اعتبارات ممکن است حرکت حمایت از موسیقی نواحی را کم کند اما متوقف نمی‌کند. ۲۵۰ میلیون از بودجه‌ی امسال را دفتر موسیقی و بقیه را استان کرمان تامین می‌کند. کل بودجه هم ۵۰۰ میلیون تومان است.

او ادامه داد: همزمان با برگزاری این جشنواره، در این استان سه هفته فیلم داریم که تمرکز اصلی همه آنها بر موسیقی نواحی ایران است. همچنین امسال از کشورهای دوست و همسایه مانند ترکیه، افغانستان و … مهمان هایی را خواهیم داشت و نشست های پژوهشی متنوعی نیز برگزار خواهند کرد. ضمن آنکه در بخش جنبی نیز  ۱۸ گروه موسیقی روی صحنه خواهند رفت.

طالبی تاکید کرد: تفاهم‌نامه‌ای سه ساله بسته شده که جشنواره موسیقی نواحی در کرمان برگزار شود. بر اساس این تفاهم‌نامه امسال دومین دوره جشنواره‌ است که در کرمان برگزار می‌شود. من هم معتقدم که این جشنواره می‌تواند در استان‌های دیگر هم برگزار شود. در سه استان دیگر هفته‌ فیلم موسیقی نواحی هم‌زمان با جشنواره برگزار می‌شود. گیلان در شهر رشت، خانه فرهنگ گیلان، استان آذربایجان شرقی و استان لرستان، سه استانی هستند که این هفته‌های فیلم موسیقی نواحی را برگزار می‌کنند. علاقه‌مند هستیم که در استان‌های دیگر هم این جشنواره برگزار شود اما لازم است که استان میزبان آمادگی و تمایل برای برگزاری جشنواره را داشته باشد.

اجراها در فضای باز برگزار می شود

محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان هم گفت: کرمان به دلیل تنوع اقلیمی و گستردگی جغرافیایی، موسیقی خاص خود را دارد. ما به غیر از کرمان که برگزار کننده اصلی جشنواره موسیقی است، در ۹ شهر دیگر مثل بم، رفسنجان، سیرجان، جیرفت و … برنامه ریزی هایی صورت داده ایم که اجرای برنامه داشته باشیم و مردم لذت ببرند. ما تلاش کرده‌ایم که تمامی مهمانان عزیز در بهترین هتل کرمان، هتل پنج ستاره پارس استراحت کنند و بهترین پذیرایی‌ها و حمل و نقل آسان برای دوستان فراهم شود. یک اتفاق خوب دیگر برای ما، ایجاد دبیرخانه موسیقی نواحی با همراهی مدیرکل دفتر موسیقی در کرمان بود.

وی افزود: محل برگزاری اجراها یک فضای روباز در یکی از پارک‌های شهر کرمان با ظرفیت ۲۵۰۰ نفر در نظر گرفته‌ شده است. اجراهای بخش رقابتی و دیگر بخش‌ها هم در سالن‌های مجهزی برگزار می‌شوند.

تمام دقت و توان ما بر کیفیت جشنواره است نه کمیت

احمد صدری دبیر علمی دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران هم گفت: جشنواره امسال ما اختصاص به بخش منظومه خوانی پیدا کرده است. در این بخش، افراد آثار خود را با تم منظومه خوانی برای ما ارسال کردند و ما از بین آن ها بهترین ها را انتخاب کردیم که ۱۱۰ نفر راه منتخب شدند.

وی افزود: امسال تمام دقت و توان ما بر کیفیت جشنواره است نه کمیت. ما آثار کمی انتخاب کرده‌ایم ولی واقعا بهترین‌ها را برگزیدیم. با داوری هیات داوران شامل احمد صدری، کیوان پهلوان و … که متناسب با شکل مختلف موسیقی در کنار ما خواهند بود، به داوری آثار می پردازیم و آثار برگزیده در اختتامیه اعلام می شوند. ما نفرات اول و دوم و سوم نداریم بلکه تمامی افراد برنده به شکل برگزیده معرفی می‌شوند و جوایز هم به طور یکسان به افراد اعطا می شود.

او ادامه داد: هر روز صبح ساعت ۱۰ تا ۱۲ جلسه‌های پژوهشی داریم که موضوع اصلی منظومه‌خوانی است. سه برنامه‌ پژوهشی در این زمینه داریم و برنامه‌های دیگری هم هست که اگر قطعی شود عملی می‌کنیم. گروهی آلمانی هم در کرمان برای برخی از پژوهشگران خاص ایرانی، کارگاه‌هایی را دارند. در برخی از استان‌هایی که تا کنون سابقه‌ حضور در جشنوار موسیقی نواحی را نداشتند، آثاری به جشنواره رسید. قزوین و مرکزی از این استان‌ها بودند.  ما نمی‌توانیم جشنواره‌ای که ۹ دوره برگزار شده را به یک باره تغییر اساسی دهیم. در حوزه موسیقی نواحی این بحث رقابتی در دوره‌های قبلی هم بوده و دارای هویت شده است. به هر حال رقابت برای خودش ویژگی‌هایی دارد. ما می‌خواهیم که سلیقه‌ی شخصی را دور کنیم از جشنواره. اتاق فکری هم برای جشنواره در نظر گرفته‌ایم که در سال‌های آینده رسمی‌تر کارش را دنبال می‌کند.

در پایان این مراسم، از پوستر جشنواره موسیقی نواحی رونمایی شد.

دهمین جشنواره موسیقی نواحی کرمان از ششم الی نهم تیرماه در استان کرمان برگزار خواهد شد.

چاپ
>