X
با حضور مدیرعامل انجمن موسیقی ایران

سومین شب جشنواره‌ی موسیقی کلاسیک ایرانی برگزار شد

دوشنبه, 22 آذر 1395

سومین شب از این جشنواره در حالی برگزار شد که گروه‌های موسیقی قطعاتی از ساخته‌های استادان موسیقی از جمله ابوالحسن صبا، علی تجویدی و پرویز مشکاتیان اجرا کردند.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، سومین شب (۲۱ آذر) از جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی مانند دو شب گذشته با استقبال خوبی روبه‌رو بود و چهره‌هایی جوان و مستعد را در موسیقی کلاسیک کشورمان روی صحنه برد تا اجراهای درخشانی از این نوع موسیقی داشته باشند.

در سومین شب جشنواره در سئانس اول بهرام جمالی، مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، از این جشنواره بازدید کرد و در خصوص اهمیت برگزاری این جشنواره مصاحبه کرد.

آغازگر برنامه‌های این شب، اجرای بداهه‌نوازی علی کاظمی نوازنده تار بود. او بداهه‌نوازی‌اش را در آواز بیات اصفهان اجرا کرد و توانست شروع خوبی را برای مخاطبانی که در سالن حاضر بودند رقم بزند.

محمد ملاآقایی خواننده، محمد عشقی نوازنده سنتور و پیمان ناصح پور نوازنده تمبک در ادامه این سئانس روی صحنه رفته و اجرای ساز و آواز داشتند، اجرایی که می‌توان آن را نمونه‌ی موفقی از اجرای آواز ایرانی دانست.

این گروه قطعاتی را هم از ساخته‌های ابوالحسن صبا و علی تجویدی برای اجرا انتخاب کرده بودند.

پایان بخش سئانس اول اجرای گروه همنوازان خاموش بود، گروهی که به گفته اعضایش سرپرست ندارد و با مشورت و فکر جمعی اداره می شود. آرش سعیدیان نوازنده عود، محمد مظهری نوازنده کمانچه، آرمین جوانبخت نوازنده سنتور، حامد منصوری نوازنده تار، جعفر قاضی عسگر نوازنده تنبک، نبیل یوسف شریداوی نوازنده دف و داریوش کاظمی خواننده در این اجرا حضور داشتند.

همنوازان خاموش هفت قطعه را با اشعاری از خواجوی کرمانی، عراقی، رهی معیری، حافظ و… اجرا کردند.

در بخش نخست سئانس دوم رامین صفایی نوازنده سنتور و آهنگساز با همراهی میلاد قریشی به اجرای موسیقی پرداختند. بخشی از این اجرا دربردارنده بداهه نوازی بود و بخشی دیگر هم اجرای ساخته های صفایی بود که به زودی در قالب یک آلبوم منتشر خواهد شد. این دو هنرمند در مجموع ۶ قطعه بی‌کلام را اجرا کردند.

آنطور که صفایی توضیح داد، در این اجرا از تعداد سازهای کوبه‌ای محدودی استفاده می شود و امکان حضور همه آنها روی صحنه میسر نبوده است. در واقع در اصل آلبوم که به زودی منتشر خواهد شد، سازهای کوبه‌ای نقش به مراتب پررنگ‌تری دارند.

در ادامه نوبت به اجرای امیر مسعود امیری خواننده و حمیدرضا حسن پور نوازنده تار به اجرای بداهه نوازی در دستگاه ماهور پرداختند و اجرای موفقی را رقم زدند. خواننده و نوازنده در این اجرا از هماهنگی بسیار خوبی مطلوب بودند و حاضران را به وجد آوردند. اجراهای همراه با آواز جشنواره نشان دادند، اجرای آواز ایرانی هنوز هم می تواند به میان مردم بازگردد و آنها را دوباره با این بخش مهم موسیقی ایرانی تا حدی مانوس کند.

در بخش پایانی سئانس دوم گروه موسیقی اورانوس به سرپرستی آیدین علیا نسب روی صحنه رفت. در این گروه علیرضا وکیلی منش خواننده، الهام امین خانی نوازنده سنتور، هومن قنبری نوازنده تار، امیرعلی لطفی نوازنده تار، امیرعلی لطفی نوارنده تارباس، فرنوش تدین نوازنده عود، فرشید برزگر نوازنده رباب، مازیار شریفیان نوازنده قیچک، سیاوش مولائیان نوازنده کمانچه، کیاوش بکتاشیان نوازنده نی، شایان یزدی زاده نوازنده تنبک و آیدین علیا نسب نوازنده تار و سرپرست گروه و آهنگساز روی صحنه رفته و به اجرای موسیقی پرداختند.

ترسیم بهشت، رویای فردا، نفوذ و وصل و لقا بخشی از قطعات اجرایی این گروه بود. همچنین اورانوس، چهار مضراب پگاه از ساخته های زنده یاد پرویز مشکاتیان را اجرا کرد و یاد و خاطره این استاد فقید موسیقی را گرامی داشت.

نخستین جشنواره موسیقی ایرانی از ۱۹ آذرماه در تالار رودکی آغاز بکار کرده و تا ۲۴  آذرماه ادامه دارد.

گزارش تصویری سومین شب

عکاس: ماریا منافی زاده

چاپ
>