X
با حضور مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

دومین شب جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی برگزار شد

یکشنبه, 21 آذر 1395

دومین شب جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی در سه بخش تکنوازی، ساز و آواز و گروه‌نوازی با حضور مرتضی صنایعی، شایان یزدی‌زاده، حسین علیشاپور، محمد آدینه، گروه هم‌نوایان روناک، مهدی رستمی، محمداسماعیل قنبری، حمید برزویی، فرامرز معماریان، و گروه نقش برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، نخستین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی شب گذشته دومین شب از اجرایش را در تالار رودکی پشت سر گذاشت. اجرایی که مانند نخستین شب با سالنی مملو از جمعیت رو به رو بود و دوستداران این موسیقی و همچنین مهمانانی ویژه را به سالن اجرای این برنامه ها کشانده بود.

نخستین اجرای این شب در سئانس اول را مرتضی صنایعی، نوازنده نی، و شایان یزدی زاده، نوازنده تنبک، اجرا کردند. در این بخش نوازنده آواز بیات ترک دو و افشاری و در خاتمه آواز بیا ترک فا را اجرا شد.

در ادامه حسین علیشاپور، خواننده، و محمد آدینه محمدی، نوازنده تار، در بخش ساز و آواز به صحنه آمدند و اجرایی را در دستگاه همایون داشتند. علیشاپور قبل از اجرا خطاب به حاضرین سالن گفت: از برگزارکنندگان این جشنواره تشکر می‌کنم به خاطر دغدغه‌ای که برای برگزاری و ارائه‌ی موسیقی کلاسیک ایرانی دارند و شما حاضرین محترم که در این برنامه حضور دارید.

تار در مایه‌ی همایون درآمدی را به صورت بداهه اجرا کرد و در ادامه قطعه‌ای ضربی با متر سنگین اجرا شد و پس از آن جملاتی کوتاه در درآمد نواخت و فضا را برای آواز آماده کرد.

اجرای گوشه‌ی بختیاری پایان‌بخش برنامه‌ی این دو هنرمند بود.

در این بخش فرزاد طالبی، مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد حضور پیدا کرد و به تماشای اجراها نشست.

پس از آنتراکت ده دقیقه‌ای، پایان‌بخش سئانس اول، اجرای گروه همنوازان روناک بود. معتمد سامانی نوازنده عود، رسول رهو خواننده، نادر فولادی نسب و احسان عبایی نوازندگان تار و مهران فروتن نوازنده تنبک در این گروه به اجرای موسیقی پرداختند.

سراب، تکنوازی، ساز و آواز، تصنیف آتش دل، چهار مضراب، ساز و آواز و تصنیف ساقی از جمله قطعاتی بود که این گروه اجرا کردند.

سئانس دوم هم یک مهمان ویژه داشت و دامیانا جورانا رهبر ارکستر جوانان جهان به تماشای اجرای گروه‌های موسیقی ایرانی نشست.

نخستین اجرای بخش دوم تکنوازی مهدی رستمی نوازنده جوان و توانای سه تار بود که  قالب بداهه‌نوازی روی صحنه رفت و قطعاتی را در آواز بیات ترک اجرا کرد. اجرای این هنرمند با استقبال بسیار خوبی روبه رو شد. این هنرمند در عرصه بداهه‌نوازی سال‌ها فعالیت دارد و همین تجربه و ذوق موسیقایی‌اش اجرایی موفق همراه داشت.

این نوازنده در ابتدا، اجرایش را به زمان خیری هنرمند نی نواز کشورمان تقدیم کرد و برای این هنرمند آرزوی سلامتی کرد. رستمی از همه درخواست کرد برای سلامتی این هنرمند دعا کنند. زمان خیری قرار بود در نخستین شب جشنواره اجرایی داشته باشد اما به دلیل کسالت از این اجرا باز ماند.

محمد اسماعیل قنبری خواننده، فرامرز معماریان نوازنده تنبک و حمید برزویی نوازنده سنتور در بخش دوم این سئانس روی صحنه رفته و به اجرای ساز و آواز پرداختند. ساز و آواز، تصنیف قدیمی حال بستان و رنگ قطعات مختلف این اجرای سازی و آوازی بودند و می توان آن را اجرایی استاندارد دانست که شنیدنش برای مخاطبان خالی از لطف نبود.

 گروه موسیقی نقش پس از آنتراکت روی صحنه آمدند و  برنامه پایانی شب دوم جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی را روی صحنه بردند. در این اجرا امیر شریفی نوازنده تار، حمید قنبری نوازنده تنبک، هوشمند عبادی نوازنده نی و مهدی امامی خواننده روی صحنه رفتند.

این گروه قطعاتی از ساخته های امامی و همچنین یک قطعه از علی اکبر خان شهنازی را اجرا کردند. باباطاهر، اوحدی، حافظ و حزین لاهیجی هم شاعرانی بودند که گروه از میان اشعار آنها برای اجرا انتخاب کرده بود.

دومین شب جشنواره هم مانند نخستین شب با آرامش خاصی به پایان رسید و هر چند استقبال از اجراها بسیار خوب بود، اما آرامش سالن و مخاطبان را هم می توان الگوی مهم و جالبی از حضور استاندارد مخاطبان در سالن های اجرای موسیقی به حساب آورد.

نخستین جشنواره موسیقی ایرانی از ۱۹ آذرماه در تالار رودکی آغاز بکار کرده و تا ۲۴  آذرماه ادامه دارد.

گزارش تصویری جشنواره

عکاس: ماریا منافی زاده

 

چاپ
>