X

محمدعلی کیانی نژاد: نوازندگان ردۀ سنی الف در ساز نی عالی بودند

جمعه, 10 شهریور 1396

دومین روز جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با ساز نی در سئانس اول و دوم در گروه موسیقی دستگاهی و در سه ردۀ سنی با حضور استادان حسن ناهید، عبدالنقی افشارنیا، محمدعلی کیانی‌نژاد، و جمشید عندلیبی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، محمدعلی کیانی‌نژاد، نوازندۀ نی و آهنگساز، در مورد اجراهای این دوره از جشنواره گفت: خیلی خوشحالم که بگویم شرکت‌کنندگان گروه الف فوق‌العاده بودند و قوی‌تر از دو گروه دیگر ظاهر شدند و این باعث خوشحالی ماست که جوان‌هایی در این سن و سال برای اجرا با سازی به این سختی خوب ظاهر می‌شوند، مخصوصاً یک نوازندۀ خانم هم در این ردۀ سنی بسیار خوب ظاهر شد. این موضوع نیز باعث خوشحالی است که نوازندگان خانم هم در این ساز هر سال بیشتر می‌شوند.

وی در مورد کیفیت اجراها نسبت به سال گذشته خاطرنشان کرد: گروه الف در جشنوارۀ پارسال نسبت به امسال به این میزان قوی نبود. پارسال در این ردۀ سنی شاید یکی دو نفر خوب بودند، اما امسال هر هشت نفر خوب بودند، با اینکه تعداد افراد شرکت‌کننده در این گروه بیشتر از همه بود. در دو ردۀ سنی دیگر تعداد شرکت‌کنندگان کمتر بودند با این وجود هر هشت نفرشان عالی بودند و امتیازها خیلی به یکدیگر نزدیک بود.

کیانی‌نژاد در مورد علت افت کیفیت در ردۀ سنی ج توضیح داد: ما رندانه رپرتوار ردۀ سنی ج را انتخاب کردیم. چون اجرای سه‌گاه با نی مخصوصاً در محدودۀ درآمد گوش تیز و فوق‌العاده‌ای می‌خواهد. مسئلۀ دیگر تکنیک در این ساز بادی است؛ نوازنده‌هایی که زبان‌شان را زیر نی ثابت می‌کنند باید گوش فوق‌العاده‌ای داشته باشند تا سه‌گاه را اجرا کنند. چرا که زبان در نی آن نقش را ندارد که آنها استفاده می‌کنند. زبان باید آزاد باشد مثل آوازخواندن. نی‌زدن مثل آوازخواندن در نی است، هیچ فرقی نمی‌کند. باید در نی آواز بخوانند. نباید یکی از اعضای مهم در اجرا که زبان باشد را منقبض کرد و آن را زیر نی گیر داد. به جای اینکه از حنجره بخوانند از شکم استفاده می‌کنند، آن‌وقت آن فواصل را درست اجرا نمی‌کنند. ما رندانه این دستگاه را انتخاب کردیم تا نوازنده‌ها پی به ضعف‌های خود ببرند. مثلاً در اجرای مخالف سه‌گاه به جای اینکه فواصل این گوشه شنیده شود اصفهان تداعی می‌شد، چراکه فاسُری را فادیز می‌گرفتند. به هر حال انتظار ما از گروه ج بیشتر از اینها بود.

 

یازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی، با مشارکت گسترده استادان برجستۀ موسیقی کشور، و با حضور ۵۰۰ نوازنده و خوانندۀ جوان توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت دفتر موسیقی، معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری بنیاد رودکی، از ۸ تا ۲۶ شهریور ماه سال جاری در تالار رودکی، و مراسم اختتامیه نیز در ۲۷ شهریور ماه در تالار وحدت، برگزار خواهد شد.

چاپ
>