X

داود گنجه‌ای: خشت جشنوارۀ موسیقی جوان اصولی گذاشته شده است

یکشنبه, 12 شهریور 1396

نوازندگان جوان در بخش ساز کمانچه در سه ردۀ سنی در حضور استادان داود گنجه‌ای، علی‌اکبر شکارچی، مهدی آذرسینا، محمد مقدسی، هادی منتظری، و اردشیر کامکار به اجرای رپرتوار مورد نظر در مرحلۀ نهایی پرداختند.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، داوود گنجه‌ای، نوازندۀ پیشکسوت کمانچه نیز در مورد اجراها چنین ارزیابی نمود: شرکت‌کنندگانی که سن کمتری داشتند موسیقی کلاسیک ایرانی را به‌خوبی در این سن درک کرده‌اند و این بسیار امیدوارکننده است. آنها بسیار علاقه‌مند هستند سازی که می‌نوازند دارای بیان کافی و بیان‌کنندۀ یک فلسفه باشد. بسیار خوشحال‌کننده است که شرکت‌کنندگان از تمام نقاط کشور در این جشنواره حضور دارند.

او اشاره نمود که حضور و پیگری شرکت‌کنندگان در یک موضوع اصیل از نقاط قوت پُررنگ آنهاست و ادامه داد: جشنواره راه بسیار خوبی را در پیش دارد. استادان خوبی که حضور دارند و نحوۀ ریل‌گذاری استادان برای شرکت‌کنندگان، کمک شایانی به آنان می‌کند و باعث می‌شود بی‌راهه ساز نزنند و وارد ژانرهایی که ایرانی نیست نشوند.

او دربارۀ علت کاهش هر سالۀ تعداد اعضای گروه ج نسبت به سال گذشته اش توضیح داد: افرادی که سن بالاتری دارند از نظر روانشناسان دچار خودبزرگ‌بینی می‌شوند. این ردۀ سنی دیگر خودش را استاد می‌بیند و نمی‌خواهد در مواجه با آزمون قرار بگیرد. اصولاً امتحان دادن برای هر کسی سخت است، افرادی که سن پایین‌تری دارند پرشورتر هستند و می‌خواهند خودشان را امتحان کنند. کسانی که سن بیشتری دارند تمایل کمتری نسبت به شرکت در سنجش و آزمون دارند.

گنجه‌ای دربارۀ نحوۀ کمک جشنواره به شرکت‌کنندگان گفت: در این سی و هشت سالی که در وزارت ارشاد به عنوان کارشناس فعالیت می‌کنم می‌توانم بگویم جشنوارۀ موسیقی جوان بسیار موفق بوده است. خشت آن اصولی گذاشته شده است. دبیر محترم آن عضو هیئت علمی دانشگاه است. انسانی پرشور و دارای سمت و سوی فکری است و در راستای ارتقای فرهنگی تلاش می‌کند. موفقیت‌های زیادی در این جشنواره دیده‌ام و هر سال جدی‌تر از گذشته در مسیر خود گام برمی‌دارد.

یازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی، با حمایت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به همت انجمن موسیقی ایران، از ۸ الی ۲۶ شهریور ماه سال جاری در تالار رودکی، و مراسم اختتامیه نیز در ۲۷ شهریور ماه در تالار وحدت، برگزار خواهد شد.

چاپ
>