X

داریوش پیرنیاکان: رده‌های سنی بالا کمتر خود را در معرض آزمون قرار می‌دهند

پنجشنبه, 9 شهریور 1396

داریوش پیرنیاکان در اولین روز جشنوارۀ ملی موسیقی جوان در مورد اجراهای هر سه ردۀ سنی در بخش تار به روابط عمومی جشنواره خبر داد.

به گزارش روابط عمومی ستاد خبری یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، داریوش پیرنیاکان داور بخش تار ضمن اشاره به کیفیت اجراهای این دوره از جشنواره گفت: اجراهای مرحلۀ ابتدایی در گروه سنی الف و ب بسیار خوب بود، اما از گروه سنی ج راضی نبودم. بیان موسیقایی و تکنیک‌ها به خصوص در گروه ب خوب بود.

وی افزود: شرکت‌کنندگانی که در مرحلۀ نهایی جزو سه نفر انتخاب نمی‌شوند نباید مأیوس شوند، زیرا کار خودشان را به‌خوبی انجام داده‌اند، اما مسابقه است و نمره باید داده شود.

او در مورد اصالت اجرای نوازندگان توضیح داد: خوشبختانه درک بسیار خوبی از ردیف داشتند. در گروه الف کسانی داشتیم که هم ریتم و زمان‌بندی ردیف و هم جملات ردیف را درک کرده‌اند. این باعث خوشحالی است. از رده ج با توجه به سن‌شان انتظار بیشتری داشتیم، اما متأسفانه آن‌طور که باید نبودند. گروه‌های سنی ج باید بیشتر تلاش کنند. البته نوازندگان خوبی در گروه سنی ج داریم اما شاید علاقه‌مند به شرکت در جشنواره نیستند.
او درباره علت کاهش هر ساله تعداد اعضای گروه ج نسبت به سال گذشته توضیح داد: شاید این ردۀ سنی از آنجا که به جایی رسیده‌اند دیگر علاقه‌ای به محک زدن خود ندارند. چون سن‌شان بالاتر است، نمی‌خواهند خود را در معرض آزمون قرار دهند.
این نوازندۀ تار، جشنوارۀ ملی موسیقی جوان را یک ایدۀ خوب دانست و اشاره نمود: این جشنواره در مسیر تکامل خود در حال قدم برداشتن است. به نظر می‌آید ایرادهایی که در جشنواره مشاهده می‌شود ربطی به نفس جشنواره ندارد بلکه از آموزش است.
پیرنیاکان ادامه داد: جوانان در آموزش موسیقی استعداد بسیار خوبی دارند اما می‌بینیم معلمان خوبی نداشتند که در این سطح مسائل ابتدایی را به اشتباه می‌دانند و به آن عمل می‌کنند. ممکن است کسی نوازندۀ بسیار قابلی باشد اما این به معنای این نیست که به طور حتم می‌تواند معلم خوبی هم باشد. ما ضعف را در آموزش به‌طور کامل می‌بینیم.

چاپ
>