X

حمید متبسم: حاشیه پررنگ‌تر از متن شده

یکشنبه, 1 مرداد 1396

حمید متبسم نوازنده و آهنگساز در حاشیه‌ی کارگاه‎های آموزشی موسیقی در فرهنگسرای نیاوران بزرگ‌ترین مشکل در زمینه‌ی آموزش موسیقی ایرانی را کم‌بودن و نیز بی‌حوصلگی اساتید برجسته عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، در ادامه‌ی برگزاری کارگاه‌های مختلف هنری و ادبی، کارگاه تخصصی آموزش ردیف‌نوازی و اجرای قطعات توسط حمید متبسم طی هفت روز در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

حمید متبسم در گفت‌وگویی با ذکر این مطلب که کارگاه‌های موسیقی مؤثرتر از کلاس‌های جمعی است عنوان کرد: نوازندگانی که در سطح خوبی ساز می‌زنند با حضور در چنین کلاس‌هایی می‌توانند بیشترین درک و دریافت را از تجارب و دانسته‌های اساتید کسب کنند.

وی برگزاری سمینارهای تخصصی در زمینه تدوین شیوه‌های صحیح آموزشی را بسیار لازم ضروری دانست و گفت: در بین مدرسین و اساتید موسیقی هر کس شیوه‌ی خودش را در زمینه‌ی آموزش موسیقی دارد. اساتید موسیقی ایرانی هیچ‌وقت سمینار یا گردهمایی در این خصوص نداشته‌اند تا شیوه ثابت و تثبیت‌شده‌ای در امر آموزش موسیقی به‌وجود بیاید. از سویی دیگر، بعضی از مدرسین ساز شیوه‌ی نوازندگی هنرجو را زیاد جدی نمی‌گیرند و هنرجویی که مدت زمان زیادی به شیوه‌ی نادرست ساز زده است را به حال خود رها می‌کنند. اینها باعث می‌شود هنرآموزان با مشکل مواجه شوند. البته باید بگویم من در این زمینه‌ها بسیار سخت‌گیر هستم و در کارگاه‌های آموزشی‌ام می‌خواهم ساززدن و شیوه‌ی نواختن درست باشد تا این اتفاق به صورت یک فرهنگ دربیاید.

متبسم ادامه داد: باید سازمان‌های بزرگ فرهنگی و هنری هر سال و به صورت مستمر و پیوسته نوازندگان و اساتید صاحب‌نام در زمینه موسیقی ایرانی را دور هم جمع کنند تا در زمینه‌ی تدوین روش‌های آموزشی بتوان به نتایج خوبی رسید و در ادامه آن را مکتوب کرد و در اختیار همگان قرار داد. بدین طریق می‌توان در زمینه‌ی شیوه‌های آموزشی به یک نتیجه‌ی مطلوب و واحد رسید.

حمید متبسم که به تازگی و در تاریخ ۶ مرداد به همراه وحید تاج کنسرتی را در حیاط هنر کاخ نیاوران برگزار می‌کند بزرگ‌ترین مشکل تدریس موسیقی ایرانی را کم‌بودن تعداد اساتید برجسته عنوان کرد و گفت: مثل داریوش طلایی و… در زمینه آموزش موسیقی اساتید کم داریم و کسانی هم که به درک خوبی از موسیقی ایرانی رسیده‌اند بیشتر تمایل به اجرای صحنه‌ای دارند و اگر درس هم می‌دهند تدریس‌شان با بی‌حوصلگی همراه است. یکی از دلایل این اتفاق در ایران این است که اساتید برجسته‌ی موسیقی در تدریس از مزایای مناسبی برخوردار نیستند و باید در این زمینه از آنها حمایت‌های لازم صورت پذیرد.

وی افزود: در قدیم در مراکز وابسته به دولت مثل کارگاه‌های رادیو و تلویزیون صدا و سیما و یا کانون پرورش فکری اساتید می‌توانستند به خوبی به همگان موسیقی یاد بدهند. امروزه آن مراکز جایشان را به آموزشگاه‌هایی در ایران داده‌اند که نگاه‌شان به مقوله‌ی تدریس تجاری شده است و کمتر آموزشگاهی وجود دارد که افراد حرفه‌ای در آن مشغول به فعالیت باشند.

آهنگساز آلبوم‌هایی همچون «سیمرغ»، «به نام گل سرخ» و «تو کیستی؟» پیرامون تکنیک نوازندگان جوان گفت: تکنیک نوازندگان معاصر متأسفانه پشتوانه معنویش خیلی کم شده و مثل قدیم نیست. در گذشته نوازندگانی با تکنیکی چون وزیری که قطعاتی مثل «بندباز» و یا «حاضر باش» را خلق می‌کردند درک‌شان پیرامون موسیقی ایران بسیار زیاد بود و ردیف موسیقی ایران را به‌خوبی می‌شناختند ولی امروز متأسفانه مسابقه تکنیک و سرعت بدون پشتوانه ردیف موسیقی ایرانی در نوازندگی مطرح شده است. غالب کسانی که امروز ساز می‌زنند تکنیک بدون محتوا را دنبال می‌کنند و سعی می‌کنند چیزهایی بنوازند که دیگران به‌راحتی نتوانند بزنند.

متبسم در ادامه افزود: ما در گذشته نت نداشتیم و مجبور بودیم زمان تمرین‌مان کنسرتو ویلن و یا چهارفصل ویوالدی بزنیم چرا که دسترسی ما به نت‌های موسیقی محدود بود. از طرفی دسترسی به اساتید نیز سخت بود. ولی امروزه گویا زدن قطعات اروپایی و تکنیکی مد شده و در واقع حاشیه پررنگ‌تر از متن شده است.

وی در پایان صحبت‌هایش با اعلام رضایت از برگزاری مسترکلاس‌های آموزشی در فرهنگسرای نیاوران اظهار داشت: در محیط فرهنگسرای نیاوران آدمی انگار در تهران زندگی نمی‌کند. در اینجا محیط کاملاً هنری است و می‌توان عطر هنر را استشمام کند. از این رو از مدیران این مجموعه کمال تشکر و سپاس را دارم.

گفتنی است کارگاه ردیف‌نوازی و اجرای قطعات توسط حمید متبسم نوازنده و آهنگساز نام‌آشنای موسیقی ایران به مدت هفت روز از تاریخ ۱۷ تیر با حضور ۲۴ نوازنده در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

چاپ
>