X

جاوید مجلسی: معیار نوازندگان باید جهانی باشد

شنبه, 18 شهریور 1396

جاوید مجلسی در حاشیۀ یازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقى جوان پس از دیدن اجرای سازهای ابوا، کلارینت، ترومپت و هورن دربارۀ کیفیت اجراها و اهمیت جشنواره به روابط عمومی توضیح داد.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، جاوید مجلسی در رابطه با اجراهای این دوره گفت: اجراهای خوبی بود. بخش کلاسیک سازهای بادی بخش جدیدی بود و برای شروع خوب بود. کوک و موزیکالیته خوب بود. نسبت به سن‌شان، درک خوبی داشتند.

او در خصوص حضور کمرنگ هنرستانی‌ها علی‌رغم اطلاع‌رسانی لازم، توضیح داد: برای نوازندگان سازهای چوبی شرکت‌کنندگان بیشتر هستند. اما برای سازهای بادی قدم اول را گذاشتن، سخت است. تعداد نوازندگان سازهای اُبوا، هورن و… کمتر است. خوب است هنرستان‌ها نیز امتیازی برای شرکت‌کنندگانشان در جشنواره در نظر بگیرند.

این داور در رابطه با حضور شرکت‌کنندگان در ارکستر سمفونیک گفت: هنوز آمادگی حضور در ارکستر سمفونیک ندارند. باید برای ارکستر سمفونیک سطح بالاتری در نظر بگیریم که کسانی که بسیار حرفه‌ای هستند نیز اطمینانی برای ورود به ارکستر نداشته باشند تا سطح ارکستر ارتقا پیدا کند. البته باید کاری هم انجام دهیم تا انگیزه برای ورود حرفه‌ای‌ها به ارکستر به‌وجود بیاید.

او در ادامه گفت: خانواده‌ها شناخت زیادی نسبت به سازهای بادی ندارند، و سازهای زهی بیشتر دیده می‌شوند و افراد بیشتری به آن علاقه‌مند می‌شوند.

او به شرکت‌کنندگان توصیه کرد: باید بیشتر تلاش کنند. در این مسابقه شرکت‌کنندگان می‌خواهند نسبت به یکدیگر بهتر باشند و این خوب نیست، زیرا موسیقی یک امر جهانی است و معیار نوازندگان نیز باید جهانی باشد. اگر کسی از ایران به جشنوارۀ کشور دیگری برود، باید بتواند در همان سطح به خوبی ظاهر شود.

یازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان به دبیری هومان اسعدی، با مشارکت گستردۀ استادان برجستۀ موسیقی کشور، و با حضور ۵۰۰ نوازنده و خوانندۀ جوان توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر موسیقی و همکاری بنیاد رودکی، از ۸ تا ۲۶ شهریور ماه سال جاری در تالار رودکی، و مراسم اختتامیه نیز در ۲۷ شهریور ماه در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

چاپ
>