X

جابر اطاعتی: نسل جوان نیازمند موسیقی درست در تمامی ژانرهاست

دوشنبه, 20 شهریور 1396

دوازدهمین روز جشنوارۀ ملی موسیقی جوان، ویژۀ موسیقی آذربایجان، در سه ردۀ سنی و با حضور نوازندگان سازهای تار، کمانچه، نقاره، گارمون، و قوپوز در حضور هیئت داوران استادان ایمران حیدری، جابر اطاعتی، و شهریار صدیق برگزار شد.

نسل جوان نیازمند موسیقی درست در تمامی ژانرهاست

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، جابر اطاعتی در ابتدا دربارۀ کیفیت اجراها اینچنین ارزیابی کرد: اجراها نسبت به سال گذشته بهتر بود و رشد آنها کاملا محسوس بود. سطح کیفی ارتقا پیدا کرده و بسیار امیدوارکننده است. ردۀ سنی الف بهتر از دیگر گروه‌های سنی ظاهر شد.

وی افزود: شرکت‌کنندگان بااستعدادِ جشنواره باید توسط نهادهای دیگر حمایت شوند. اگر از آنها حمایت نکنیم مثل این است که از موسیقی واقعی و اقوام کشور حمایت نکرده‌ایم.

او در رابطه با دغدغۀ امروز موسیقى کشور ادامه داد: مهم‌ترین بحثی که الان وجود دارد این است که حمایتی از جوان‌ها برای آینده وجود داشته باشد. خیلی از ژانرها جایگاه واقعی خود را از دست داده‌اند. نسل جوان نیازمند موسیقی درست در تمامی ژانرهاست. نسل جدیدِ موسیقی کارش را خوب آغاز نکرده و حتا طعم و عطر موسیقی سنتی هم از بین رفته است.

این داور برای حل این موضوع پیشنهاد کرد: بهتر است دیگر نهادها از جوانان حمایت کنند. سُلیست‌های خوبِ جشنواره باید به‌کار گرفته شوند. شرکت‌کنندگان بااستعداد می‌توانند با ارکسترهای خوب همکاری کنند و روی صحنه بروند. همین رویکرد الگو و انگیزه‌ای برای دیگران می‌شود. از کنسرت‌های تکرارى ارکسترها جلوگیری شود و به ترویج فرهنگ موسیقیِ بی‌کلام‌مان اهمیت داده شود.

او در ادامه توضیح داد: موسیقی ما، موسیقی غنی است و در مشرق‌زمین حرفی برای گفتن دارد. نباید فقط روی ما به موسیقی باکلام باشد. فضای واقعى موسیقی اصیل را تقویت کنیم تا نسل جدید از این مقوله جدا نشود. حمایت وظیفۀ همۀ ماست و باید با هم در جهت پیشرفت و به‌کارگیری استعدادها رایزنی و تعامل داشته باشیم.

فردا سه‌شنبه، ۲۱ شهریور از ساعت ۹ صبح بخش موسیقی شمال خراسان و موسیقی ترکمن برگزار خواهد شد. یازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی، با مشارکت گستردۀ استادان برجستۀ موسیقی کشور، و با حضور ۵۰۰ نوازنده و خوانندۀ جوان توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر موسیقی و همکاری بنیاد رودکی، از ۸ تا ۲۶ شهریور ماه سال جاری در تالار رودکی، و مراسم اختتامیه نیز در ۲۷ شهریور ماه در تالار وحدت، برگزار خواهد شد.

چاپ
>