X
در پی صحبت های علی رهبری در مورد مسائل مالی و اداری ارکستر سمفونیک تهران

توضیحات بنیاد رودکی درباره‌ی مسائل پیش‌آمده در ارکستر سمفونیک تهران

یکشنبه, 16 اسفند 1394

به گزارش نای، بنیاد رودکی با توجه به مسائل پیش‌آمده در ارکستر سمفونیک تهران و گفته‌های علی رهبری و اعتراض‌های ایشان به مباحث حقوقی، مالی و اداری در ارکستر سمفونیک تهران، نکاتی را عنوان کرد:

«صرف نظر از توهین‌ها و ارزشیابی کیفی رهبری آقای رهبری و با قدردانی از زحمات همکاران و نوازندگان، خوانندگان و اعضاء و رهبران بزرگوار و هنرمندان ارکسترها مواردی است که به شرح ذیل بیان می‌گردد:

  1. فعالیت‌های بنیاد رودکی در برنامه‌های موسیقایی، ارکسترها و ارکستر سمفونیک خلاصه نمی‌شود، در سال ٩۴ بنیاد رودکی در بیش از ۵٠٠ برنامه‌ی موسیقایی، تئاتر و هنرهای تجسمی حضور فعال اجرایی، مطالعاتی و پژوهشی داشته است.
  2. از ابتدای سال ٩۴ بیش از ٣٠٠ نوازنده به ارکسترها وارد و بنا به دلایل مختلف خارج شده‌اند و تقریباً ١۴٠ نوازنده و خواننده به همراه گروه کر تا پایان آذر ماه ٩۴ تثبیت شدند که ناچار به ثبت ورود و تسویه حساب در موقع خروج آنها بوده‌ایم.
  3. مقررات استخدامی و آیین‌نامه‌های بنیاد و قوانین و مقررات بالادستی لازم‌الاجرا برای همه‌ی مؤسسات سازمان‌ها و شرکت‌های قانونی است که از مهم‌ترین آنها قوانین کار و تأمین اجتماعی است.
  4. از آنجا که قبل از این سازمانی برای ارکسترها وجود نداشته است که بتوان از الگوی انطباقی آن با قوانین استفاده نمود بنیاد رودکی نسبت به طراحی با اخذ مجوز از مراجع حقوقی و نیازهای ارکسترها به تدوین آیین‌نامه‌ها، قوانین و مقررات واقع‌بینانه مشغول شد و خوشبختانه به موفقیت‌های قابل قبولی به ادعای کارشناسان کار و تأمین اجتماعی دست یافته است.
  5. یکی از مأموریت‌های بنیاد رودکی ارائه‌ی الگوی مناسب منطبق با قوانین و با حساسیت لازم همکاری با گروه‌های هنری بوده است که می‌توان ادعا نمود گروه‌های کوچک و بزرگی که تمایل به تأسیس ارکستر دارند بدون دغدغه عدم رعایت موازین حقوقی و قانونی می‌توانند از آن بهره ببرند.
  6. بنا بر آنچه در بند ١ گفته شد، تا اواخر آذر ماه به دلیل عدم تثبیت نوازندگان در ارکسترها و باالطبع عدم دسترسی به مدارک کلیه‌ی آنها، نام‌نویسی‌های بیمه با تأخیر انجام شد و عدم نام‌نویسی به‌موقع در مهلت قانونی در بعضی ماه‌ها پرداخت برخی دستمزدها را به ماه بعد موکول می‌کرد. از طرفی با مشکلاتی نظیر عدم امکان به‌کارگیری بعضی از نوازندگان ماهر که به موجب قانون به‌کارگیری آنها ممنوع و یا نیازمند اخذ مجوز از مراجع قانونی است، مانند مشمولان وظیفه‌ی عمومی، کارکنان رسمی و قرادادی دولت و… روبه‌رو بوده‌ایم و با پیگیری‌های مستمر که بعضاً بیش از ۴ ماه به طول انجامید موفق به اخذ مجوزهای لازم شده‌ایم.
  7. یکی دیگر از موارد مطروحه، عدم دریافت حقوق کامل ماهیانه‌ی نوازندگان بوده که به نظر می‌آید سوتفاهم از تعاریف قانونی کار موجب این ابهام شده چرا که حقوق کامل بنا به حضور کامل قابل پرداخت است. نوازندگان و رهبرانی که این فرصت را دارند در مدت قرارداد به اجرای برنامه‌ها، کلاس‌های آموزشی خصوصی خود در خارج از بنیاد مبادرت و بابت آنها از منابع دیگری دستمزد دریافت می‌کنند طبیعتاً انتظار نیست که دستمزد ایام عدم حضور در محل کار تعریف شده را مطالبه نمایند.

مجموعه‌ی بنیاد رودکی در پایان اعلام می‌دارد ادعایی مبنی بر بی‌نقص بودن آنچه انجام داده ندارد و به دور از جنجال‌های رسانه‌ای با آغوش باز آماده‌ی پذیرش نظرات مستدل کارشناسی حقوقی و قانونی است و دست کسانی را  که برای اصلاح روش‌ها پیشنهادی ارائه دهند به گرمی می‌فشارد.»

چاپ
>