X

استاد حسین طیبی، پیشکسوت موسیقی مازندران درگذشت

شنبه, 7 اسفند 1395

استاد حسین طیبی، نوازنده‌ی لَله‌وا و از هنرمندان بزرگ و پیشکسوت موسیقی مازندران شامگاه جمعه ۶ اسفند درگذشت.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، استاد حسین طیبی، نوازنده‌ی توانای «لَله‌وا» در آبانِ ۱۳۱۵ خورشیدی در روستای سودکلای بنافت از بخش دودانگه‌ی شهرستان ساری به‌دنیا آمد. او در سال ۱۳۶۴ نشان درجه ۲ هنری و در خرداد ۱۳۸۰ مقام درجه یک هنری را دریافت کرد. از او چهار آلبوم، در ایام پیش از انقلاب منتشر شد و نخستین اثر نوازندگی‌‎اش پس از انقلاب را با نام «لَله‌وا» در سال ۱۳۶۵ از سوی فرهنگ‌خانه‌ی مازندران منتشر شد. استاد در این اثر، قطعات ویژه‌ی للِه‌وا را نواخت، قطعاتی که هم‌اکنون منبع و ماخذ لَله‌نوازانِ مازندران است.

دو سال بعد و در سال ۱۳۶۷ همکاری استاد ِ للَه‌وای مازندران با گروه شواش آغاز شد. استاد حسین طیبی از سومین جشنواره‌ی موسیقی فجر تا هشتمین جشنواره، هر سال به‌عنوان نوازنده‌ی برتر شناخته شده است. او همچنین در مرداد سال ۱۳۷۰ در جشنواره‌ی آوینیون فرانسه و در شهریور همان سال در جشن هنر ایران در شهرِ دوسلدورف آلمان شرکت کرد.

استاد طیبی برای نخستین بار به‌منظور آموزشِ درستِ « لَله‌وا» و حفظ و اشاعه‌ی قطعات و نغمه‌های این ساز، از سال ۱۳۶۴ در فرهنگ‌خانه‌ی مازندران تدریس را آغاز کرد و شاگردان و نوازندگان بسیاری را به موسیقی مازندران معرفی نمود.

این نوازنده‌ی بزرگ و مطرح موسیقی نواحی استان مازندران بعد از مدت‌ها مبارزه با بیماری دار فانی را وداع گفت.

انجمن موسیقی ایران درگذشت ایشان را به خانواده‌ی او و جامعه‌ی موسیقی تسلیت عرض می‌کند.

چاپ
>