X

انتشار کتابی پژوهشی و کاربردی در آواز ایرانی

یکشنبه, 21 خرداد 1396

کتاب «هزاردستان؛ انگاره موسیقی ایران» نوشته‌ی محسن محسنی از سوی انتشارات سوره‌ی مهر منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، محسن محسنی، مؤلف کتاب در این رابطه گفت: این کتاب تزی علمی پژوهشی و کاربردی در آواز ایرانی است که براساس سمینار استاد نورعلی برومند در دانشگاه ایلینویز امریکا درباره ارتباط آواز هزاردستان و موسیقی ایرانی طی دو آنکدوت کلی سونوریته و آرتیکولاسیون و تأثیرات آن در خوانندگان و نوازندگان موسیقی ایرانی پژوهش و نگارش شده است.

او در ادامه افزود: بررسی و تحلیل انگاره‌های تحریری و برخی ویژگی‌های سبکی اساتید بزرگ آواز و ساز در موسیقی ایران از نظر صدادهی و جمله‌بندی و مقایسه آن با فاکتورهای موجود در طبیعت یعنی آواز بلبل از جمله ارکان اصلی این پژوهش می‌باشد که نتیجتاً می‌تواند ضمن ایجاد شناخت در موسیقی ایرانی دریچه‌هایی در جهت تنوع تحریری آواز ایرانی بگشاید.

او در مورد ویژگی‌های این کتاب توضیح داد: کتاب به همراه یک لوح فشرده حاوی ۹۶ ترک صوتی شامل تحریرهای آنالیزشده از هزاردستان؛ تحریرهای استادان آواز و پنجه‌های استادان ساز (تار، سه‌تار، کمانچه، نی، سنتور) منتشر شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این کتاب حاصل پژوهشی است که زیر نظر استاد مجید کیانی و با همکاری پروفسور برونو نِتِل در ۲۰۰ صفحه و با تیراژ ۲۵۰۰ نسخه در انتشارات سوره‌ی مهر منتشر شده است.

فصل‌بندی کتاب عبارتند از:

گفتار یکم: اهمیت هزاردستان در تاریخ، فرهنگ و اقلیم ایران

گفتار دوم: بررسی علمی مکانیزم صدادهی هزاردستان و انسان

گفتار سوم: گذری بر تحریر پرندگان در ردیف موسیقی ایرانی

گفتار چهارم: تجزیه و تحلیل جمله بندی تحریرهای هزاردستان

گفتار پنجم: تجزیه و تحلیل جمله بندی تحریر خوانندگان آواز

گفتار ششم: تجزیه و تحلیل جمله بندی پنجه در نوازندگان ساز

گفتار هفتم: پژوهش میدانی پیرامون پرندگان آوازخوان در طبیعت

چاپ
>